ایزی وب شبکه دانش بلاگ افزایش سرعت سایت
Skip Navigation Links.

13 نکته جهت بهبود افزایش سرعت سایت

ﺳﻪشنبه، 16 مرداد 1403

13 نکته  جهت بهبود افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت بالا آمدن سایت برای تعامل کاربر و عملکرد درست سئو امری حیاتی به شمار می‌رود. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ سرعت سایت را در اولویت قرار می‌دهند. به این معنی که یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت وب‌سایت افزایش سرعت سایت است.

اگر سرعت وب‌سایتی کند باشد آسیب زیادی به اعتبار آن وارد می‌شود و نرخ تبدیل (Conversion Rate)  را کاهش می‌دهد. به این ترتیب بر عملکرد تجاری وب‌سایت اثر منفی می‌گذارد. ایزی وب ارائه‌دهنده خدمات طراحی وب‌سایت برای کمک به افزایش سرعت لود سایت شما ۱۳ نکته حیاتی و مهم را جهت بهبود سرعت سایت مطرح می‌کند.

چرا باید بهینه‌سازی سرعت سایت را جدی بگیریم؟

بهینه‌سازی سرعت سایت روی رتبه‌بندی سئو سایت  و نرخ تبدیل تاثیر چشمگیری دارد و اعتماد و وفاداری کاربران را افزایش می‌دهد. تلاش صاحبان کسب‌وکار برای بهینه‌سازی وب‌سایت از همه نظر به‌ویژه بالابردن سرعت سایت به مخاطبان نشان می‌دهد که آنها معتبر و اصیل هستند و برای کاربران خود ارزش ویژه‌ای قائل‌اند.

از مزایای بهینه‌سازی سرعت سایت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- کسب نتایج برتر موتورهای جستجو

الگوریتم‌های گوگل سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ بار دائماً در حال تغییر هستند و همسو شدن با آنها دشوار است. برخی از این تغییرات مربوط به سرعت سایت برای تمامی دستگاه‌ها به ویژه موبایل است.مطالعات انجام شده در سایت Forbs نشان می‌دهد که ۲ ثانیه اول به نام (آستانه قابل پذیرش) از سوی کاربر مهم است و بیزینس‌های آنلاین چاره‌ای جز افزایش سرعت سایت ندارند.

طبق گزارش‌های اعلام شده ۴۷ درصد بازدیدکنندگان توقع دارند که یک صفحه در دو ثانیه یا کمتر بارگذاری شود. به این ترتیب موتورهای جستجو نیز رتبه وب‌سایت را افزایش می‌دهند و به بیشتر دیده‌شدن آن کمک می‌کنند.

2- ایجاد مزیت رقابتی برای جذب مشتریان بیشتر

وقتی سرعت سایت بالاتر می‌رود، بالطبع نرخ تبدیل نیز افزایش پیدا می‌کند در نتیجه فروش محصولات و خدمات نیز به مراتب اضافه خواهد شد. افزایش سرعت سایت‌های وردپرس به عنوان یک مزیت رقابتی قوی مشتریان بی‌صبر را به سمت خود می‌کشاند و از طرفی آنها را در سایت نگه می‌دارد به همین علت بهتر است که وب‌سایت خود را از نظر سرعت بهینه‌سازی کنید.

اهمیت افزایش سرعت لود سایت چیست؟

سرعت پایین وب‌سایت، کاربران را ناامید می‌کند پس آنان نیز سایت را ترک می‌کنند. طبیعتاً این اتفاق به ضرر کسب‌وکارهای آنلاین است و اعتبار آنها را کاهش می‌دهد. از طرفی بهینه‌سازی سرعت سایت وردپرس تأثیر مثبتی بر فرایندهای بازاریابی و فروش سایت دارد؛ یعنی ترافیک بیشتری را جذب می‌کند و سرنخ‌های فروش نیز در سایت ایجاد می‌شوند که احتمالاً به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند؛ بنابراین افزایش سرعت لود شدن سایت بسیار مهم است و باید آن را به درستی انجام دهید.

اهمیت بهینه‌سازی سرعت سایت در سئوی تکنیکال

شیوه‌های سئوی فنی، معماری و عملکرد وب‌سایت را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود که خزنده‌های گوگل سایت را در معرض دیدی بیشتری قرار دهند و آن را فهرست و رتبه‌بندی کنند تا کاربران بتوانند سایت را در نتایج برتر موتورهای جستجو ببینند.

سئوی فنی در واقع همان بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها به لحاظ محتوا، کدنویسی و سرعت سایت می‌باشد؛ چون تیم پشتیبانی به دنبال حصول اطمینان از عملکرد درست سایت است. هنگامی که تمامی استراتژی‌ها به درستی اجرا شوند؛ ترافیک ارگانیک بالا می‌رود، تجربه کاربری مطلوب‌تر می‌شود و سایت رتبه بالاتری در SERP ها (صفحات نتایج موتور جستجو) کسب می‌کند.

بهینه‌سازی سرعت سایت مهم‌ترین بخش سئوی تکنیکال است و باید در هنگام توسعه یا به‌روزرسانی‌ها آن را در اولویت قرار دهید. هر چه زمان لود شدن صفحه سریع‌تر باشد، تجربه کاربری دلپذیرتر شده و کاربران بیشتری جذب سایت می‌شوند.

بالابردن سرعت سایت وردپرس از روش‌های متعددی امکان‌پذیر است و نقطه شروع آن آنالیز سرعت سایت می‌باشد. یعنی باید سرعت سایت را از نظر کارکرد فنی صفحات وب در دستگاه‌های مختلف و موبایل‌ها تجزیه و تحلیل کنید. نتایجی که از آنالیز داده‌ها به دست می‌آیند، جایی را که نیاز به بهبود دارد مشخص می‌کند؛ بنابراین تیم پشتیبانی فنی می‌تواند تغییراتی را در نشانه‌گذاری HTML، استراتژی‌های Cache و کوچک‌سازی اسکریپت‌ها و غیره ایجاد کنند.

منظور از افزایش سرعت سایت چیست؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک صفحه در وب‌سایت بارگذاری شود را سرعت سایت می‌گویند. اما این اصطلاح معمولاً به کل سایت تعمیم داده می‌شود و به روش‌های مختلفی محاسبه می‌گردد. به این معنی که پارامترهای مختلفی در افزایش سرعت بارگذاری سایت دخیل هستند.

مهم‌ترین پارامترها در افزایش سرعت لود سایت کدام‌اند؟

·        سرور / میزبانی وب

سرور تأثیر مستقیم بر روی سرعت بارگذاری سایت دارد؛ مثلاً اگر شرکت خدمات هاستینگ منابع پاسخگو روی سرورهای خود نداشته باشند منتظر باشید که وب‌سایت شما زمان بیشتری را برای بارگذاری صرف کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از شرکت‌های هاستینگ معتبر با خدمات سطح بالا (شرکتی با رتبه آپتایم  99/5 درصد) یا میزبانی وب اختصاصی برای سایت خود استفاده کنید.

·   افزونه های وردپرس

افزونه‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، کارکرد وب‌سایت را بالا می‌برند؛ اما اگر تعداد آنها در سایت بیش از حد باشد سرعت سایت را کاهش می‌دهند.هر یک از این پلاگین‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و برای انجام آن درخواست‌هایی را به سرور می‌فرستند و جواب می‌گیرند؛ بنابراین هر چقدر حجم این تعاملات بالاتر باشد سرعت لود شدن سایت پایین‌تر می‌شود.

·        نوع فایل و اندازه آن

انواع مختلفی از فایل‌ها با سایزهای متفاوت در وب‌سایت وجود دارند که بر افزایش سرعت سایت وردپرس مؤثر هستند. اگر از فایل‌های حجیم در صفحات سایت دارید، زمان بیشتری برای بازیابی و ارائه آنها به کاربران مصرف می‌شود. به همین دلیل طراحان تصاویر، فیلم‌ها و سایر فایل‌های حجیم را برای بهبود سرعت سایت بهینه‌سازی می‌کنند.

·        حافظه کش (Cache)

معمولاً در سایت‌ها برای ارائه تجربه کاربری بهتر از افزونه‌های حافظه پنهان استفاده می‌کنند. این افزونه در جایی قرار دارد که حتی پس از خروج از سایت اطلاعات را در یک صفحه ویژه ذخیره می‌کند. به این ترتیب بارگذاری محتوا برای نوبت بعدی آسان‌تر می‌شود؛ اما سرعت سایت را کندتر می‌کنند.

·        حجم ترافیک سایت

هر چقدر که حجم ترافیک بیشتری در سایت داشته باشید، سرعت اینترنت نیز کمتر می‌شود و زمان بارگذاری صفحات افزایش می‌یابد. حجم ترافیک زیاد نشان‌دهنده آمار بالای تعامل و فروش است با این حال مشکل اصلی در این است که اگر سرور توانایی پشتیبانی از این حجم را نداشته باشد سایت نیز برای بارگذاری محتوا مثل عکس و فیلم و غیره زمان بیشتری مصرف می‌کند.

·        هات لینکینگ (Hotlinking)

از این تکنیک برای نمایش یک تصویر یا فایل از سرور دیگر بدون نیاز به آپلود شدن استفاده می‌کنند و امکان نمایش تصاویر مختلفی برای سایت وجود دارد و زمان کمتری برای بارگذاری فایل ها نیاز دارد؛ اما هات لینکینگ به میزبانی وب آسیب می‌رساند. به این معنی که طراحان، URL فایل را کپی کرده و در وب‌سایت خود به تصاویر لینک می‌کنند به همین علت پهنای باند هاست تمام می‌شود و از سرعت سایت نیز می‌کاهد.

·        اتصال به اینترنت

نوع اتصال به اینترنت بر روی افزایش سرعت لود سایت در وردپرس تأثیر دارد؛ مثلاً اگر هنوز از شبکه‌های 3g استفاده می‌کنید صرف‌نظر از اینکه هر چقدر بهینه‌سازی سایت را به درستی انجام دهید، بارگذاری سایت به زمان بیشتری نیاز دارد.

·        مرورگر

مرورگرها نیز از جمله عوامل تأثیرگذار بر افزایش سرعت وردپرس سایت است. هر چقدر که از مرورگرها با نسخه قدیمی استفاده کنید هنگام بارگذاری کدهای خاص با مشکل بیشتری مواجه می‌شوید؛ زیرا آنها نمی‌توانند ظرفیت بارگذاری بالا را تحمل کنند؛ بنابراین ناسازگار می‌شوند پس لازم است از مرورگرهایی با نسخه‌های جدید استفاده کنید که توانایی ذخیره صفحات را داشته باشند.

·        ریدایرکت‌ها

توسعه‌دهندگان وب‌سایت از تغییر مسیر یا ریدایرکت‌ها برای در دسترس قرار دادن صفحات سایت بیش از یک URL استفاده می‌کنند؛ چون این تغییر مسیرها برای بالا رفتن ترافیک سایت لازم است؛ اما از طرفی سرعت سایت را هم کمتر می‌کند.

·        بدافزار

بدافزارها بار زیادی را به سرور سایت تحمیل می‌کنند به همین علت بر روی افزایش سرعت سایت تاثیر منفی می‌گذارند و در برخی مواقع نیز سایت را از کار می‌اندازند. از این روی توصیه می‌شود برای ممانعت از نفوذ بدافزارها، پلاگین‌ها و تم‌ها را از منابع معتبر دانلود کنید.

برای بالا بردن سرعت لود سایت چه اقداماتی انجام دهیم؟

راه‌های زیادی برای بالابردن سرعت لود سایت وجود دارد؛ اما قبل از انجام هر کاری بهتر است که بررسی سرعت سایت را به دقت انجام دهید.

تست سرعت سایت وردپرس را با ابزارهای تست سرعت سایت در مرورگر گوگل مثل  Google PageSpeed Insights، "Pingdom ارزیابی کنید. قبل از بهینه‌سازی سرعت باید زمان بارگذاری فعلی سایت را مشخص کنید و عوامل کاهش سرعت آن را نیز شناسایی نمایید.

روش‌های افزایش سرعت سایت متفاوت هستند و بعضاً به‌کارگیری یکی از آنها به‌عنوان راه‌حل احتمالاً بر جنبه دیگری از سایت تأثیر منفی می‌گذارد؛ لذا توصیه می‌شود پس از استفاده هریک از این روش‌ها عملکرد کلی وب‌سایت خود را آنالیز کنید تا مشخص شود چه اقداماتی بهترین نتایج را در بر دارد.

۱۳ روش افزایش سرعت سایت

 1-تصاویر آنلاین را در وب‌سایت فشرده‌سازی کنید.

تصاویر بخشی از محتوای بصری سایت هستند که جذابیت آن را بالاتر می‌برند با این حال بخش بزرگی از اندازه یک صفحه وب را اشغال می‌کنند و سرعت سایت را کاهش می‌دهند به همین دلیل از ابزارهای فشرده‌سازی تصویر مانند "ImageOptim" یا "TinyPNG" استفاده کنید تا سرعت سایت بیشتر شود.

این ابزارها حجم فایل را بدون کم‌کردن کیفیت عکس، سرعت صفحه را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

۲- از سرویس‌های هاستینگ معتبر و با کیفیت استفاده کنید.

شرکت‌های خدمات هاستینگ و میزبانی سرور نقش مهمی در عملکرد سایت دارند؛ بنابراین یک هاست با کیفیت را برای افزایش سرعت سایت انتخاب کنید.

۳- از به‌کارگیری انیمیشن‌های زیاد در سایت خودداری کنید.

انیمیشن‌ها تعامل سایت را افزایش می‌دهند و هرچقدر که پیچیده‌تر و طولانی‌تر باشند برای ارائه بهتر در سایت منابع بیشتری را مصرف می‌کنند در نتیجه سرعت سایت هم کم می‌شود؛ بنابراین سعی کنید انیمیشن‌های کمتر، مهم‌تر و کوتاه‌تری در سایت استفاده کنید.

۴- پلاگین‌های افزایش سرعت سایت را کم کنید.

یکی از راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی استفاده از بهترین افزونه سرعت سایت است. دایرکتوری وردپرس امکان انتخاب طیف وسیعی از افزونه‌ها را برای شما فراهم کرده است و با استفاده از آنها می‌توانید سرعت سایت را بهبود ببخشید.

از جمله بهترین افزونه‌های سرعت سایت وردپرسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·         ShortPixel plugin

·         Cache Enabler

·         Cloudflare

·         Fast Velocity Minify

·         a3 Lazy Load

·         WP-DBManager

·         Asset CleanUp

·         Plugin Organizer

5- کدنویسی سایت را بهینه کنید.

یکی از بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت بهینه‌سازی کدنویسی است؛ یعنی وقتی که کدها به درستی و منظم نوشته شوند زمان بارگذاری صفحه به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

۶- استفاده از افزونه‌های وردپرسی را در سایت کاهش دهید.

یکی از بهترین روش افزایش سرعت سایت وردپرسی این است که اسکریپت‌ها و افزونه‌ها اضافی و بیش از حد را از وب‌سایت خود حذف کنید تا عملکرد سرعت وب‌سایت را مختل نکنند؛ زیرا افزونه‌ها به درخواست‌های سرور زیادی احتیاج دارند و زمان بارگذاری را طولانی‌تر می‌کنند.

۷- درخواست‌های HTTP را به کمترین حالت ممکن برسانید.

تعداد درخواست‌های HTTP که به سرور منتقل می‌شوند بر سرعت سایت مؤثرند و این درخواست‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که مرورگر فایل‌هایی مثل عکس‌ها یا اسکریپت‌ها را می‌خواهد. پس سعی کنید درخواست‌ها را به حداقل برسانید.

۸- از CDN یا شبکه توزیع محتوا استفاده کنید.

CDN یک ابزار قدرتمند برای افزایش سرعت سایت در گوگل است و محتوای سایت را در یک شبکه متشکل از چندین سرور در نقاط جغرافیایی نزدیک به هم ذخیره می‌کند. به این معنی که محتوای سایت از سرور نزدیک‌تر به سمت کاربر در اختیار او قرار می‌گیرد و به این صورت سرعت سایت بالا می‌رود.

9- GZIP را در کنترل سی پنل فعال‌سازی کنید.

با انتخاب گزینه و فعال‌سازی Gzip تمامی فایل‌های موجود روی هاست سی پنل فشرده‌سازی می‌شوند؛ یعنی فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت در یک فایل ZIP با پسوند gz. فشرده می‌شوند که اندازه آن بسیار کوچک‌تر است.

10- Keep-Alive را فعال کنید.

KeepAlive یکی دیگر از روش‌های بالابردن سرعت سایت محسوب می‌شود که به وسیله آن می‌توان به جای باز کردن یک اتصال جدید برای هر درخواستی به سرور، یک اتصال TCP را به کاربرد. این تکنیک انتقال داده‌ها را کارآمدتر می‌کند و در بهبود سرعت سایت مؤثر است.

۱۱- از AMP یا شتاب‌دهنده صفحات سایت در موبایل استفاده کنید.

AMP یکی از جدیدترین تکنیک‌های افزایش سرعت سایت در موبایل است و بر نرخ ورودی و نرخ تبدیل تأثیر زیادی دارد. این روش یک چارچوب منبع‌باز است که توسط گوگل برای به حداکثر رساندن عملکرد سایت در موبایل‌ها طراحی شده است و عناصر یک صفحه سایت را به ضروری‌ترین اجزای آن کاهش می‌دهد؛ یعنی محتوا بدون معطلی در موبایل‌ها بارگذاری می‌شوند.

۱۲- تعداد تغییر مسیرها را کاهش دهید.

ریدایرکت‌ها در زمان طراحی مجدد سایت و یا هدایت کاربران به سمت محتوای جدید ساختار سایت را حفظ می‌کنند؛ اما ممکن است که به عملکرد وب‌سایت نیز آسیب برسانند. هر تغییر مسیر یک درخواست اضافی به سرور حساب می‌شود به همین دلیل زمان بارگذاری نیز طول می‌کشد؛ بنابراین بهتر است که تعداد ریدایرکت‌ها را کاهش دهید.

 ۱۳- ویدئوها را روی هاست خود آپلود نکنید.

فایل‌های ویدئویی Host سرور را تحت‌فشار قرار می‌دهد و باعث بروز مشکل در عملکرد سایت می‌شود:

-   پهنای باند اضافی مصرف می‌کند.

-   فضای ذخیره‌سازی را محدود می‌کند.

در نهایت یادآوری می‌کنیم که بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت یک فرایند مداوم است و راه‌های مختلفی برای تست سرعت سایت در ایران وجود دارد. ایزی وب توصیه می کند که به طور مرتب سرعت سایت را با ابزارهای مختلف مثل ابزارهای تست سرعت گوگل و غیره بسنجید و عملکرد سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. سپس با استفاده از نتایج بدست آمده یکی از بهترین روش افزایش سرعت سایت را انتخاب کنید. البته اگر می‌توانید همه روش‌ها را به کار ببرید تا از بهبود سرعت سایت خود اطمینان حاصل کنید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.