ایزی وب شبکه دانش بلاگ اهمیت محتوای بصری در طراحی سایت
Skip Navigation Links.

اهمیت محتوای بصری در طراحی سایت

یکشنبه، 14 مرداد 1403

اهمیت محتوای بصری در طراحی سایت

تولید محتوای بصری در طراحی سایت برای کاربران کاملا قابل هضم و درک است به این علت که اطلاعات پیچیده و جزئیات دقیق در متون طولانی برای مخاطبان خسته‌کننده و کسالت‌آور است؛ اما محتوای بصری علاوه بر اینکه بسیار جذاب و دلپذیر است منظور، پیام یا هدف اصلی سایت را به راحت‌تر به تصویر می‌کشد.

از طرفی محتوای بصری جذاب به سئو وب‌سایت کمک شایانی می‌کند و سایت شما را به عنوان یک منبع مفید، آموزنده و معتبر تبدیل می‌کند. در ادامه مفهوم دقیق محتوای بصری، اهمیت و انواع آن را همراه با ایزی وب ارائه‌دهنده خدمات طراحی وب‌سایت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

محتوای بصری چیست؟

تعریف محتوای بصری به مضامین و مطالب آنلاین مبتنی بر تصویر اشاره دارد. اقسام رایج محتوای بصری شامل تصاویر، نمودارها، اینفوگرافیک، فیلم‌های آنلاین، میم‌ها (یک تصویر یا فیلم، جمله که ماهیت طنز دارد) و عرشه‌های اسلاید و غیره می‌شود.

در دنیای دیجیتالی و فناوری اینترنتی امروزی، حجم عظیم اطلاعات به هر شکلی و هر نوع قالبی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. مردم هر روز هزاران بنر تبلیغاتی را می‌بینند و انبوهی از ایمیل‌ها را دریافت می‌کنند؛ اما احتمالاً بی توجه از کنار آن می‌گذرند.

اگر شرکت بزرگی دارید و طیف وسیعی از محصولات یا خدمات را به مشتریان عرضه می‌کنید چه راه‌های مؤثری برای تعامل بیشتر با مشتریان دارید؟

چگونه می‌توانید مشتریان خود را ترغیب کنید که به حرفتان گوش کنند؟

چگونه می‌توانید برند و کسب‌وکار خود را در میان انبوهی از تبلیغات، پیام‌ها و کانال‌ها از سایرین متمایز و برجسته کنید؟

پاسخ ساده است مردم وقت زیادی ندارند و عجله می‌کنند؛ بنابراین با محتوای بصری قدرتمند، می‌توانید نظر آنان را به سوی خود جلب کنید. آنها با دیدن محتوای بصری پیام و منظور شما را بهتر و راحت‌تر درک می‌کنند و آن را برای مدت طولانی‌تری به خاطر می‌سپارند.

تولید محتوای بصری بخش جدایی‌ناپذیر از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات است و با ظهور رسانه‌های اجتماعی و افزایش تقاضا برای محتوای بصری، کسب‌وکارهایی که نمی‌توانند از این رویکرد قدرتمند در استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده کنند مطمئناً عقب می‌مانند.

آینده بازاریابی تمامی کسب‌وکارهای آنلاین و حتی سنتی وابستگی شدیدی به محتوای بصری دارد؛ بنابراین اگر مایل هستید مورد توجه بیشتری از مخاطبان قرار بگیرید؛ باید محتوای بصری بازاریابی را به روشی کارآمد پیاده‌سازی کنید. به این ترتیب مخاطبان جذب آن می‌شوند و با توجه به خواسته شما اقدام می‌کنند.

اهمیت محتوای بصری در طراحی سایت

صاحبان و سهام‌داران بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای انلاین، رهبران بازاریابی، فروش و تبلیغات به طور قابل توجهی از بر روی پلتفرم‌های ارتباط بصری مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از طریق تولید محتوای بصری به اهداف تجاری خود دست یابند. محتوای بصری در بازاریابی را همه جا می‌بینید. شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، اینستاگرام، تیک تاک، به‌سرعت در حال رشد هستند و انبوهی از مخاطبان را برای ساعت‌ها میخکوب خود می‌کنند.

از طرفی سرپ‌های SERP (صفحه نتایج موتور سرچ گوگل) بصری‌تر شده‌اند و سئوی تصاویر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته کارشناسان بازاریابی در سایت "SPROUTWORTH": کسانی که بر روی تولید محتوای بصری سرمایه‌گذاری می‌کنند 63 درصد شانس بیشتری برای دستیابی ROI (نرخ بازگشت سرمایه) مثبت دارند و همچنین نرخ تبدیل مشتری به طور متوسط 86 درصد افزایش می‌یابد.

شرکت‌هایی که از بازاریابی بصری به ویژه فیلم استفاده می‌کنند در آمد خود را 49 درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها افزایش می‌دهند.

مقالاتی که تصاویر مرتبط با کلمات کلیدی و موضوع مقاله دارند 94 درصد بازدید بیشتری دارند.

کاربران تصاویر برگرفته شده از منابع معتبر را 40 درصد بیشتر به اشتراک می‌گذارند و گرافیک تعاملی مانند آزمون‌ها یا نظرسنجی‌ها مشارکت‌پذیری کاربران را 80 درصد افزایش می‌دهد.

از دلایل اهمیت محتوای بصری در طراحی سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- درک محتوای بصری آسان است.

2- محتوای بصری جذاب وگیراست.

3- محتوای بصری بازاریابی محتوا را بهتر مدیریت می کند.

4- استفاده موثر از محتوای بصری در طراحی سایت تعامل کاربران را تقویت می‌کند و عملکرد فروش سایت را هم بهبود می‌بخشد.

انواع مختلف محتوای بصری

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی محتوایی در وب‌سایت این است که ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب می‌کند و در میان حجم عظیمی از محتوا، ذهن مردم محتوای بصری را سریع‌تر پردازش می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌های آنها موثرترند. انواع مختلف محتوای بصری عبارت‌اند از:

 1- عکس

تصاویر قدرتمند هستند و یک عکس هزاران برابر بیشتر از کلمات، حرف برای گفتن دارند و منظور یا پیام را سریعاً به مخاطب منتقل می‌کنند.

-   تصاویر یادآوری‌کننده برند هستند و آن را تقویت می‌کنند.

-   تصاویر ابزار موثری برای افزایش فروش هستند.

-   اشتراک‌گذاری تصاویر خیلی راحت است.

-   عکس‌ها سئو سازی وب‌سایت را بهبود می‌بخشند.

-   عکس‌ها تعامل کاربران را بالاتر می‌برند.

-   پیام‌های بازاریابی و تبلیغات در عکس‌ها به خوبی دیده و درک می‌شوند.

-   افزودن تصاویر به پست‌های وبلاگ بسیار آسان است.

قدرت و نفوذ تصاویر در طراحی سایت و رسانه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید؛ بنابراین از بهترین تصاویر باکیفیت و شفاف در سایت خود استفاده کنید و با استفاده از سئوی سایت به طور منظم آنها را به‌روز رسانی کنید.

 2 - ویدئوها در طراحی سایت

فیلم‌های آنلاین اولین تاثیر را بر روی ذهن مخاطب می‌گذارند؛ یعنی کاربر در چند ثانیه اول سریعاً تحت‌تأثیر فیلم قرار می‌گیرد. محتوای ویدئویی آنلاین به طور متوسط فروش محصولات را سه برابر افزایش می‌دهند و 50 درصد از مصرف کنندگان می‌گویند که پس از دیدن یک فایل ویدئویی در سایت اقدام به خرید می‌کنند.

پست‌های ویدئویی در وب‌سایت بیشتر از هر نوع محتوای دیگری به اشتراک گذاشته می‌شوند به خصوص اگر حاوی محتوای جذاب، سرگرم کننده و مهیج باشد.

فیلم‌های کوتاه و با کیفیت، محصولات و خدمات را به خوبی توصیف می‌کنند و ذهن مخاطبان را درگیر نگه می‌دارند به این صورت تصمیم‌گیری برای آنها نیز راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود.

3- اینفوگرافیک‌ها در طراحی وبسایت

یکی از بهترین ابزارهای داستان‌سرایی بصری اینفوگرافیک‌ها (Infographics) هستند. آنها جذاب، به یاد ماندنی و آموزنده و قابل اشتراک‌گذاری هستند. به همین علت ترافیک وب سایت را افزایش می‌دهند و 38 در صد نرخ پرش سایت را کمتر می‌کنند و علاوه بر جذابیتی که دارند محتوا و مفاهیم پیچیده را ساده و مختصر می‌کنند.

اینفوگرافیک‌ها معمولاً برای اشتراک‌گذاری داده‌ها و آمارهای تحقیقاتی به ویژه در موضوعات پیچیده به خوبی قابل استفاده هستند و اطلاعات ارزشمند را برای کاربران در بر دارند. از ویژگی‌های خاص اینفوگرافیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-   اینفوگرافیک‌ها رتبه‌بندی سایت را در موتورهای جستجو بهینه می‌کنند.

-   اینفوگرافیک‌ها متحرک، رنگارنگ همراه با تصاویر جذاب چشم نوازی می‌کنند و توجه بیشتر خوانندگان را به خود جلب می‌کنند؛ بنابراین ارزش محتوای سایت نیز بیشتر می‌شود.

-   به اشتراک‌گذاری آنها ساده و کم حجم است؛ بنابراین در رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های بازاریابی مناسب‌اند.

-   اینفوگرافیک‌ها جنبه آموزشی دارند و مردم عاشق یادگرفتن چیزهای جدید به روش‌های ساده‌تر هستند.

-   کاربران اینفوگرافیک را در خاطر خود حفظ می‌کنند.

-   آنها با ابزاری مانند Canva ایجاد می‌شوند و نیازی به تخصص طراح گرافیک نیست.

4-نمودارها در ساخت سایت 

نمودارها آمار دقیقی از داده‌ها بیان می‌کنند و یک راه آسان و مقرون به صرفه برای انتقال اطلاعات و ارائه محصولات و خدمات هستند

نمودارها و چارت‌ها داده‌های پیچیده را سازماندهی می‌کنند و درک آمار و داده‌ها برای مخاطبان راحت‌تر می‌شود و معمولاً برای اهداف تجاری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر بسیاری از برندها و کسب‌وکارها از این نوع محتوای بصری برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند؛ زیرا راحت‌تر ین راه برای نمایش و اشتراک‌گذاری داده‌های دقیق و پیچیده است.

 مهم‌ترین انواع نمودار در طراحی وب‌سایت عبارت‌اند از:

-   نمودارهای خطی Line graph))

-   نمودارهای میله‌ای Bar graph))

-   تصویر نگار (pictogram)

-   نمودار ستونی (Histogram)

-   نمودار پراکندگی (Scatter plot)

-   روندنما یا فلوچارت (Flowchart)

-   نمودار دایره‌ای (Pie chart)

-   نمودار گانت (Gantt chart)

-   نمودار آبشاری (Waterfall chart)

-   نمودار گیج (Gauge chart)

-   نمودار قیف ((Funnel chart

-   نمودار گلوله‌ای Bullet) (Chart

5- آیکون‌ها در طراحی وب‌سایت حرفه ای

آیکون‌ها مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط مشتریان و کاربران در سایت‌ها هستند به این معنی که اطلاعات و اشتراک‌گذاری آنها برای جذب بازدیدکنندگان با وجود آیکون‌ها در طراحی سایت امکان‌پذیر است. کاربران به محض اینکه وارد سایت می‌شوند محتوای بصری آن را اسکن می‌کنند و تنها پس از اینکه چیزی بتواند نظر آنان را جلب کند، شروع به خواندن مطلب می‌کنند یا پیمایش خود را در سایت ادامه می‌دهند. به همین دلیل آیکون‌ها روشی ساده و مؤثر برای جذب کاربران است.

آیکون‌ها نماد اصلی یک محتوای متنی یا بصری و غیره هستند و پاراگراف‌ها نیز با آیکون‌ها برجسته‌نمایی می‌شوند. در واقع وقتی کاربر روی یک آیکون کلیک می‌کند خیلی سریع و راحت داده‌ها یا مطالب مورد نظر را پیدا می‌کند و آن را می‌خواند. مزایای آیکون‌ها در طراحی سایت عبارت‌اند از:

-   فضای کمی در سایت اشغال می‌کنند.

-   در یک نگاه سریع قابل تشخیص هستند.

-   همه کاربران با هر زبانی به خوبی آنها را درک می‌کنند.

-   از نظر بصری دلپذیرند و جذابیت زیبایی شناختی دارند.

تاثیر محتوای بصری بر سئو

محتوای بصری با هدف ترغیب و آگاهی یا انتقال پیام به کاربران در اشکال مختلفی تولید می‌شود و در کانال‌های مختلفی اعم از وب‌سایت ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌گردد.محتوای بصری مزیت‌های زیادی از جمله بهینه‌سازی بصری برای وب‌سایت را به همراه دارد و برای کسب نتایج برتر گوگل و ترافیک ارگانیک بسیار مهم است . اهمیت محتوای بصری باکیفیت در سئوی سایت غیرقابل‌انکار است. کاربران در هر ثانیه به طور متوسط چهل هزار جستجو را در گوگل انجام می‌دهند؛ بنابراین بسیاری از آنها احتمالاً جزوی از مشتریان بالقوه خواهند بود.

محتوای بصری در سئو سازی سایت اثربخش و ارزشمند است و میانگین  نرخ کلیک (CTR) در اولین نتیجه ارگانیک تقریباً 40٪ است. در حالی که میانگین آن در تبلیغات فقط 20 درصد است. اما دلایل بیشتری مبنی بر تاثیر محتوای بصری بر سئو وجود دارد:

-   موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود را هدف قرار دهید و محتوای بصری جذاب در سایت تولید کنید.

-   به بازار هدف خود دسترسی بیشتری پیدا می‌کنید.

-   آمار بازدید از سایت را بالاتر ببرید.

-   می‌توانید اعتبار بک‌لینک‌ها را در وب‌سایت افزایش دهید.

-   تجربه کاربری (UX) وب‌سایت را بهینه کنید.

روش‌های ایجاد محتوای بصری با کیفیت

امروزه موفقیت یک وب‌سایت رابطه مستقیمی با جذابیت طراحی و محتوای بصری آن دارد. ترکیب عناصر بصری و المان‌های گرافیکی مثل خلق یک اثر هنری شاهکار و ماندگار است؛ لذا بهتر است که همین حالا دست‌به‌کار شوید و عناصر اصلی محتوای بصری را در وب‌سایت خود ترکیب کنید و زیباترین و فریبنده‌ترین سایت را طراحی کنید. روش‌های ایجاد محتوای بصری با کیفیت به شرح زیر است:

تصاویر واضح و باکیفیت

تصاویر و المان‌های گرافیکی را با توجه به نوع کسب‌وکار، محصولات / خدمات، اهداف، برند و بازار هدف خود انتخاب کنید هر چقدر کیفیت تصاویر بهتر و واضح‌تر باشند انتقال پیام و تجربه کاربری آسان‌تر می‌شود. در نتیجه رضایت و اعتماد مشتری نیز افزایش می‌یابد. از یاد نبرید برای افزایش سرعت بارگذاری تصاویر را فشرده‌سازی کنید.

اینفوگرافیک

اگر می‌خواهید اطلاعات و دیتاهای پیچیده را برای کاربران ساده و قابل‌فهم کنید از اینفوگرافیک‌ها استفاده کنید.

محتوای هدفمند

محتوای متنی طولانی و رسمی کاربران را خسته می‌کند؛ بنابراین در پست‌های وبلاگ خود تصاویر مرتبط و متون هدفمند، مختصر، آموزنده و مفید استفاده کنید.

یکپارچه‌سازی عناصر بصری

ثبات و حفظ عناصر بصری برای ایجاد یک طراحی منسجم و حرفه‌ای بسیار مهم است به همین دلیل از سبک‌های تایپوگرافی و فونت‌ها و پالت‌های رنگی مطابق با مشخصات پروژه خود استفاده کنید.

چیدمان و دسته‌بندی

چیدمان صفحات و دسته‌بندی‌های محصولات مرتب و منظم، طرح‌بندی‌ها را طوری انتخاب کنید که بتوانید یک طراحی متعادل و متوازن به دست آورید.

پیمایش و تعامل

عناصر ناوبری، دکمه‌ها، منوها، آیکون‌ها را با توجه به محتوای تک‌تک صفحات وب‌سایت مدل‌سازی کنید تا کاربران بدون سردرگمی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را سریعاً پیدا کنند.

وب برندینگ

همسان‌سازی برند، لوگو و برچسب‌ها و عناصر بصری را با توجه به پیام اصلی و هویت برند سفارشی‌سازی کنید.

فضای سفید و خالی

استفاده از فضای خالی برای ایجاد تعادل و انسجام در طراحی سایت به ویژه فضای سفید و مینیمالیست به شما کمک می‌کند که یک وب‌سایت شیک، مدرن و ساده را مطابق با انتظارات کاربران طراحی کنید.

طراحی واکنش‌گرا

یک وب‌سایت جذاب با طراحی واکنش‌گرا ماموریت خود را کامل می‌کند. به این معنی که وب‌سایت در دستگاه‌های مختلف مثل موبایل و همچنین سایر پلتفرم‌ها عملکرد یکسانی به لحاظ تجربه کاربری و سرعت دارد و در صفحات نمایش با سایزهای مختلف به خوبی اجرا می‌شود.

ابزارها و منابع مفید برای بهبود محتوای بصری

اگر به دنبال بهترین ابزارهای تولید محتوای بصری برای طراحی سایت هستید در ادامه چند پلتفرم مفید و قابل‌اعتماد وجود دارد که به‌سادگی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

Canva

این پلتفرم مخصوص طراحی‌های گرافیکی است و طیف وسیعی از انواع محتوای بصری مانند طرح‌ها، اعلان‌ها، اینفوگرافیک‌ها، اسلاید و انواع پست‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌توانید طراحی کنید.

Adobe Spark

این جعبه ابزار همه‌کاره یک اپلیکیشن موبایلی و وب برای ایجاد محتوای بصری سایت‌ها و صفحات اجتماعی و فیلم‌ها است. انواع قالب‌های و تم‌های آماده را متناسب با پروژه‌تان می‌توانید انتخاب و سفارشی‌سازی کنید.

Animoto

انیموتو یک پلتفرم تولید محتوای ویدئویی است و کاربران می‌توانند تصاویر، کلیپ‌های ویدئویی و موسیقی با کیفیتی را خلق کنند. در این اپلیکیشن طیف بزرگی از قالب‌ها، سبک‌ها و آهنگ‌های آماده وجود دارند که می‌توانید جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای را برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود تولید و بازاریابی کنید.

Over

یک اپلیکیشن موبایلی است و به کاربران اجازه می‌دهند متن‌ها و المان‌های گرافیکی را به تصاویر خود اضافه کنند و برای انواع پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها محتوای بصری تولید نمایند. این اپلیکیشن نیز انواع قالب‌ها و تم‌های از پیش آماده به همراه فونت‌های زیبا و المان‌های گرافیکی را به کاربران ارائه می‌کند

Lumen5

لومن 5 برای تولید محتوای بصری در وب‌سایت‌هایی مناسب است که می‌خواهند فیلم‌های جذاب را برای کانال‌های بازاریابی ایجاد کنند. این پلتفرم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و علاوه‌برآن کاربران می‌توانند تصاویر، طرح و متون متناسب با برند خود را سفارشی‌سازی کنند.

سخن پایانی

تولید محتوای بصری در سایت یکی از قوی‌ترین استراتژی‌های کم‌هزینه بازاریابی و تبلیغات آنلاین است و بزرگ‌ترین غول‌های تجاری و صنعتی جهان بر روی تولید محتوای بصری سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود کلانی را به دست می‌آورند؛ چون به‌خوبی می‌دانند که مردم محتوای بصری را به‌خوبی و راحتی درک می‌کنند و می‌توانند محصولات و خدمات بیشتری به آنها بفروشند.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.