Skip Navigation Links.

ری اکت چیست؟

چهارشنبه، 10 مرداد 1403

ری اکت چیست؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام و نتفلیکس یا وب‌سایت Airbnb رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) فوق‌العاده جذاب آنهاست. به این معنی که قدرت پاسخگویی این پلتفرم‌ها در تعامل با کاربران خیره‌کننده و سریع است. این ویژگی قدرتمند تنها از طریق ری‌اکت امکان‌پذیر شده است.

React یک کتابخانه عظیم جاوا اسکریپت است که توسعه رابط کاربری‌های پیچیده را برای برنامه‌ها، نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها ساده می‌کند.در ادامه به معرفی ری‌اکت و ویژگی‌های آن می‌پردازیم و مزایا، معایب و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم با ایزی وب همراه شوید.

ری اکت (React) چیست؟

پروژه ری‌اکت یک کتابخانه بزرگ جاوا اسکریپت متن‌باز (Open-source) برای ایجاد رابط کاربری به ویژه‌ برنامه‌های تک صفحه‌ای Single) page applications) است که در سال 2013 توسط فیس بوک راه‌اندازی شد و بر ایجاد رابط کاربری آسان تمرکز دارد.

طبق گزارش سایت Statista در رابطه با برترین فریم‌ورک‌های جهان، ری‌اکت محبوبیت زیادی دارد. در نمودار زیر ۴۲.۶۲٪ از توسعه‌دهندگان در سراسر جهان از React استفاده می‌کنند و بیش از ۱۱ میلیون توسعه وب‌سایت با ری‌اکت انجام شده است.

معماری و چارچوب React مبتنی بر اجزا است و به طراحان وب‌سایت کمک می‌کند تا اجزای رابطه کاربری با قابلیت استفاده مجدد بسازند. یعنی صفحات وب را به اجزای کوچک‌تر تقسیم می‌کند و هر یک از این اجزا وضعیت و ویژگی‌های خاص خود را دارند و به طور مستقل از یکدیگر ساخته می‌شوند و در حالی که با همکاری یکدیگر رابط کاربری پیچیده‌ای را می‌سازند؛ اما آن را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند و بازدیدکنندگان تجربه کاربری با ری‌اکت را به بهترین شکل ممکن دریافت می‌کنند.

 

آشنایی با مفاهیم اصلی و قابلیت های ری اکت

1-DOM مجازی

برنامه‌نویسان کدهای HTML را می‌توانند در جاوا اسکریپت بنویسند و بهره‌وری برنامه را افزایش دهند. کتابخانه وسیع React از یک دستورالعمل تعریف شده با استفاده از DOM مجازی (Virtual DOM) به‌روزرسانی صفحات را بهینه می‌کند و کارایی برنامه‌ها را به حداکثر ممکن می‌رساند. DOM مجازی نسخه سبک‌تری از یک DOM واقعی است که در حافظه نگهداری می‌شود.

ری‌اکت DOM مجازی را با DOM اصلی مقایسه کرده و فقط بخش‌هایی از آن را که تغییر کرده‌اند به‌روزرسانی می‌کند، که باعث می‌شود برنامه‌ها سریع‌تر و پاسخگوتر باشند.

2-مدیریت state در ری اکت

مدیریت وضعیت برنامه‌های پیچیده React چالش بزرگی است به همین دلیل برنامه‌نویسان دو ابزار به نام Redux و Context API را به کار می‌برند

Redux ابزار معروفی برای مدیریت state است و تمامی وضعیت‌های کامپوننت‌ها را به‌صورت یکجا نگهداری می‌کند به این شکل امکان پیش‌بینی وضعیت هر صفحه به صورت یکپارچه فراهم می‌شود.

از طرفی Context API یک وضعیت را میان چندین بلوک کامپوننت به اشتراک می‌گذارد. است؛ یعنی هر بلوک کامپوننت یک وضعیت داخلی با قابلیت به‌روزرسانی خودکار را دارد. به این ترتیب رابط کاربری را مجدداً رندر می‌کند و به طراحان اجازه می‌دهد تا رابط کاربری تعاملی را ایجاد کنند.

3-Hooks در ری اکت

هوک‌ها در نسخه 16.8 React معرفی شدند و در واقع توابعی بسیار ساده و کاربردی هستند که ویژگی‌های ری‌اکت و مدیریت state را بدون نوشتن کلاس برای استفاده حداکثری میسر می‌کنند. به زبان عامیانه کارایی ویژگی‌های ری اکت را بالاتر می‌برند. این تابع قابلیت‌های ری‌اکت را مختصر، مفیدتر و تمیزتر ارائه می‌کنند.

4-Redux با ری اکت

ریداکس کتابخانه کاربردی ساده و متن باز برای مدیریت state است و برنامه‌نویسان با بهره‌گیری از آن می‌توانند برنامه‌های جاوا اسکریپت را به طور مستمر در بین کاربر و سرور و محیط برنامه بنویسند و آن را تست کنند. در واقع کار اصلی ریداکس به‌روز رسانی مدیریت stateهای قابل‌پیش‌بینی است. ویژگی‌های ریداکس عبارت‌اند از:

-   حجم کم دو کیلو بایت

-   قابلیت ذخیره‌سازی برنامه‌ها

-   انعطاف‌پذیر برای استفاده کامپوننت‌ها

5-Next.js با ری‌اکت

نکست (Next.js) یک فریم‌ورک منبع باز جاوا اسکریپت است و برنامه‌ها و سایت‌های کاربردی سریع و کاربرمحور را با استفاده از React توسعه می‌دهد و برای طراحی اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای (SPA) با ری‌اکت ادغام می‌شود.

به این معنی که طراحان می‌توانند از قابلیت‌های رندرینگ سمت سرور (SSR) و تولید استاتیک سایت‌ها (SSG) به راحتی استفاده کنند.

Next.js یک فریم‌ورک قدرتمند و انعطاف‌پذیر است و امکانات زیادی مثل مسیریابی داخلی، بهینه‌سازی خودکار و پشتیبانی از CSS را به طور کامل در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. به این ترتیب توسعه اپلیکیشن یا برنامه‌ها به مراتب بهتر می‌شود.

6-Gatsby با ری اکت

گتسبی یک مولد سایت استاتیک یا فریم‌ورک متن‌باز است که بر اساس React عمل می‌کند و برای کمک به توسعه‌دهندگان در طراحی سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی ساخته شده است و همچنین یک تولیدکننده برنامه وب پیشرو (PWA) است که کد و داده‌ها را خارج از جعبه تقسیم می‌کند. در واقع گتسبی برای بهبود عملکرد فقط HTML، CSS و سایر دیتاهای اصلی را بارگذاری می‌کند. پس از بارگذاری منابع را برای سایر صفحاتی که کاربران آنها را پیمایش می‌کنند، گردآوری می‌کند. به این شکل وب‌سایت در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری می‌شود و تعامل کاربری را یکپارچه‌سازی می‌کند.

7-ری‌اکت Native

react native یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پرطرف‌دار است و در سال 2015 توسط facebook انتشار یافت. این فریم‌ورک مبتنی بر Javascript است و با کتابخانه فوق‌العاده Reactjs توسعه‌یافته است. برنامه‌نویسان با کمک ری‌اکت نیتیو می‌توانند اپلیکیشن‌های Android و Ios در قالب native طراحی کنند. از جمله معروف‌ترین اپ‌ها می‌توان به اینستاگرام، فیس‌بوک و Uber اشاره نمود.

8- تست در ری‌اکت

تست نویسی در React به معنای آزمودن بخش‌ها، توابع و کلاس‌های مختلف یک اپلیکیشن است در واقع برنامه‌نویسان عملکرد (Performance) ری‌اکت تک‌تک اجزای وب‌سایت یا نرم‌افزار را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا مطمئن شوند به‌درستی عمل می‌کنند.

در واقع نوشتن یک تست واحد برای هر جزء برنامه تست ری‌اکت نام دارد و شامل موارد زیر است:

-   تست رندر کامپوننت

-   تست تعامل کاربر

 

ویژگی‌های اصلی ری اکت

React بهترین و کاربردی‌ترین فریم‌ورک جاوا اسکریپت است و نقش کلیدی در توسعه وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها دارد. سهولت استفاده و سادگی، سازگاری و انعطاف‌پذیری مطلوب، قابلیت استفاده مجدد از مهم‌ترین ویژگی‌های ری‌اکت است.

  • سهولت فرایند تولید برنامه‌های پویا

تولید برنامه‌ها با React آسان‌تر است؛ زیرا کدنویسی کمتری لازم است و برخلاف جاوا اسکریپت که کدنویسی پیچیده‌تر دارد، عملکرد بهتری را به همراه دارد.

  • کارایی بالا

ری‌اکت به دلیل استفاده از DOM مجازی، سرعت عملکرد برنامه‌ها را بالاتر می‌برد و حالت‌های قبلی تمامی اجزا را مقایسه می‌کند و فقط مواردی را که در Real DOM تغییر کرده‌اند به‌روزرسانی می‌کند.

  • مقیاس‌پذیری (Scalability) ری اکت

کامپوننت‌ها (تکه‌های کوچکی از یک پروژه) بلوک‌های سازنده رابط کاربری در React هستند. این بلوک‌ها به صورت جداگانه و قدرتمند توسعه و تست می‌شوند و قابلیت استفاده مجدد دارند. به این معنی که کدها سازمان‌یافته‌تر هستند و نگهداری از آنها آسان‌تر می‌شود. به همین دلیل از ترکیب بلوک‌ها با یکدیگر می‌توان یک برنامه یا اپلیکیشن با رابط کاربری پیچیده و سریع‌تری را ایجاد نمود.

  • یک طرفه بودن داده‌ها

فریمورک React تابع جریان داده یک طرفه است؛ یعنی در هنگام ساخت یک برنامه برای انتقال داده‌ها به سایر اجزای مختلف یک نرم‌افزار از Props در ری‌اکت استفاده می‌کنند. به این ترتیب رابط کاربری به روز می‌شود و این ماهیت اساسی جریان داده‌های یک طرفه است. بهره‌مندی از این ایده قدرتمند فرایند عیب‌یابی، برطرف کردن خطاها و اشکال‌زدایی را ساده‌تر می‌کند.

  • انعطاف پذیری مطلوب

React با ابزارهای مختلف و متعدد جاوا اسکریپت سازگاری دارد؛ یعنی طراحان وب‌سایت در انتخاب ابزارهای مورد نیاز و مناسب برای پروژه خود آزادی عمل دارند به همین علت ری‌اکت یک انتخاب عالی برای توسعه طیف وسیعی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است.

سهولت یادگیری ری اکت

آموزش ری‌اکت بسیار ساده است؛ زیرا چارچوب آن بر اساس جاوا اسکریپت تعریف شده است. ویژگی‌ها و مفاهیم جاوا اسکریپت در ری‌اکت قابلیت اجرا دارد و توسعه‌دهندگان به راحتی می‌توانند یک برنامه یا وب‌سایت را طراحی کنند.

مزایا و معایب  ری اکت

React همه‌کاره است و برای توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی عالی است و استفاده از آن راحت و ساده است و توسعه‌دهندگان استفاده از آن را دوست دارند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. از مزیت‌های ری‌اکت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو

سئو سایت در ری‌اکت از طریق DOM مجازی ایجاد می‌شود و به طور مؤثری به‌روزرسانی‌ها را مدیریت می‌کند و تغییرات را بدون بارگذاری مجدد کلیه صفحه‌ها انجام می‌دهد. این رویکرد فرایند عملکرد برنامه‌ها، سایت‌ها و پلتفرم‌ها را بالاتر می‌برد و آنها را به یک غذای لذیذ برای خزنده‌های موتورهای جستجو تبدیل می‌کند. در نتیجه وب‌سایت‌های مبتنی بر React رتبه‌بندی بهتری در موتورهای جستجو دارند و ترافیک ارگانیک بیشتری به دست می‌آورند.

  • توانایی استفاده مجدد و احیای کدها

قابلیت استفاده مجدد از کدها یکی از مزایای ری‌اکت است و طراح مجبور نیست برای هر سیستم عامل اپلیکیشن مجزا طراحی کند. به همین علت در هزینه‌ها و زمان به طور قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

از طرفی امکان بازیابی و احیای کدها نیز وجود دارد. ویژگی‌های کتابخانه منبع‌باز React باعث می‌شود تا پروسه طراحی و توسعه نرم‌افزار یا برنامه‌ها با سرعت بالاتری انجام شود؛ یعنی کدها از قبل آماده هستند و طراح باید کدهای مورد نظر خود را متناسب با نیاز اپلیکیشن انتخاب و اجرا کند.

  • جامعه بزرگ(React Community)

جامعه ری اکت از میلیون‌ها توسعه‌دهنده فعال و متخصص تشکیل شده است و انجمن‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که دوره ری اکت را به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کنند.

وظایف اصلی جامعه بزرگ ری اکت به شرح زیر است:

آخرین مطالب آموزشی، مهارت‌ها، دانش فنی، راهکارها، ایده‌های جدید در زمینه ری‌اکت به اشتراک گذاشته می‌شود.

این جامعه از تازه‌کاران حمایت و پشتیبانی می‌کند و منابع یادگیری React را در قالب دوره‌های آموزشی، فیلم، در اختیار آنها قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب توسعه مهارت‌های ری‌اکت نیز به سرعت انجام می‌شود. در حال حاضر آموزش react js به زبان فارسی نیز ارائه می‌شود.

 بسیاری از افراد مبتدی حین کار با ری‌اکت با چالش مواجه می‌شوند به همین دلیل انجمن‌ها منابع ارزشمندی را برای عیب‌یابی و حل مشکلات ارائه می‌کند.

 از دیگر مزایای React می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 1- تولید رابط کاربری ری‌اکت شگفت‌انگیز است.

 2- با React ادغام معماری‌های مختلف امکان‌پذیر است.

 3- قابلیت مقیاس‌پذیری و دسترسی‌پذیری ری‌اکت موبایل برای توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار عالی است.

 4- ری‌اکت از انواع افزونه‌ها و پلاگین‌ها پشتیبانی می‌کند

 5- ری‌اکت خطاها و اشکالات را دقیقاً شناسایی می‌کند.

 6- استفاده از React اینترنت کمتری را مصرف می‌کند.

 7- کامپوننت‌های اضافه قابل حذف هستند به همین دلیل فضای بیشتری برای برنامه‌نویس‌ها وجود دارد.

معایب ری‌اکت

محبوبیت React بر کسی پوشیده نیست؛ اما احتمالاً تازه‌کارها در یادگیری و استفاده از آن با چالش روبرو می‌شوند. در ادامه معایب ری اکت به شرح زیر است:

1-کمبود منابع آموزشی

مستندات ری‌اکت اغلب از پیشرفت‌های سریع عقب‌تر هستند و توسعه‌دهندگان مجبور می‌شوند از منابع پراکنده استفاده کنند. به این معنی که این موضوع مانع اصلی در یادگیری و عیب‌یابی است و افراد مبتدی برای یافتن راهکارها باید به جامعه ری‌اکت مراجعه کنند در حالی که فقدان اسناد متمرکز و به روز هنوز یک مشکل بزرگ محسوب می‌شوند.

یوجین کسپرسکی یکی از شخصیت‌های تاثیر گذار صنعت امنیت فناوری اطلاعات می گوید:

هر چقدر که از یک فناوری بیشتر استفاده می شود احتمال نقض امنیت نیز بیشتر می شود. React بزرگترین کتابخانه ساخت رابط کاربری است برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی است و طبق گزارش  BuiltWith Trends ری‌اکت ۲۴ درصد از فهرست موجود در کتابخانه خود را به اشتراک می‌گذارد و به‌عنوان محبوب‌ترین کتابخانه جاوا اسکریپت در جهان شناخته شده است.

بزرگ‌ترین وب‌سایت‌ها از جمله Binance، Bloomberg، Chase، Netflix، Airbnb از ری‌اکت استفاده کرده‌اند. با توجه به چنین آماری React مستعد آسیب‌پذیری و حملات سایبری است و امنیت بالایی ندارد.

به همین دلیل توسعه‌دهندگان راهکارهای زیادی را برای تقویت امنیت ری‌اکت به کار می‌برند:

-   اجرای اعتبارسنجی ورودی کاربران

-   احراز هویت کاربران

-   استفاده از سرویس‌های DDOS Protection برای جلوگیری از حملات DOSS

-   به‌روزرسانی منظم ری اکت

یادگیری مستمر

از آنجا که روند تکاملی React سریع است، توسعه‌دهندگان باید به طور مستمر مهارت‌های خود را به روز کنند و تکنیک‌های جدید را بیاموزند. به این ترتیب آنها برای یادگیری تحت فشار هستند تا بتوانند با آخرین ترندهای ری‌اکت همگام شوند و این موضوع بر بهره‌وری آنها تاثیرگذار است.

سایر معایب ری اکت عبارتند از:

-   پیچیدگی برنامه نویسی برای تازه کارها

-   استفاده از حجم بالای کد

-   تنظیمات پیکربندی پیچیده

کاربردهای ری اکت

همان‌طور که می‌دانید React برای ایجاد رابط‌های کاربری طراحی‌شده است؛ اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن در توسعه وب ری‌اکت باعث شده است که طراحان وب‌سایت به طور گسترده‌ای از آن استفاده کنند.

—   از ری اکت برای پیاده‌سازی دستگاه‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.

—   تولید اپلیکیشن تک‌صفحه‌ای با ری‌اکت (SPA) امکان‌پذیر است.

—   ری اکت برای اجرایی‌کردن بخش‌های جزئی مانند منو، فرم و غیره ایده آل است.

—   طراحی برنامه‌های وب پیچیده با ری‌اکت امکان‌پذیر و آسان است

—   ری‌اکت بهترین رابط کاربری نسخه موبایلی را ارائه می‌کند.

از React برای موارد زیر به خوبی استفاده می‌کنند:

  1- سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

  2- داشبوردها

  3- چت بات

  4- ابزارهای آنالیز

  5- لندینگ پیج‌ها

  6- فروشگاه‌های اینترنتی

  7- رسانه‌های اجتماعی

  8- ابزارهای آموزش آنلاین

  9- برنامه‌های کاربردی پیچیده مثل نقشه‌برداری و ادیت عکس

در پایان ایزی وب ارائه‌دهنده خدمات طراحی وب‌سایت توصیه می‌کند برای استقرار (Deployment) ری اکت ابتدا مطمئن شوید که کد شما بهینه شده باشد و برای تولید آماده است. سپس یک سرویس میزبانی را انتخاب کنید و فایل‌های برنامه خود را آپلود کنید. پس از استقرار پروژه ری‌اکت آن را به طور کامل در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف تست کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.