طراحی مجدد سایت چیست؟
در گذشته های نه چندان دور، صرفا داشتن یک وب سایت برای یک کسب و کار اعتبار تلقی میشد، اما چند سالی است که به دلیل رشد تعداد وب سایتها در فضای مبتنی بر وب، این اعتبار و مزیت از بین رفته است. در حال حاضر باید روی یک وب سایت حرفه ای و شکیل اما در عین حال ساده، متنوع و به روز تمرکز کرد. متاسفانه وب سایت های قدیمی که تحت سیستمهای مدیریت محتوای قدیمی طراحی شدهاند انعطافپذیری پایینی دارند، به همین دلیل نیاز به طراحی مجدد وب سایت دارند.
برای طراحی مجدد سایت، در ابتدا باید فهرستی از نیازها و تغییراتی که قرار است انجام شود، تهیه شود.
معمولا در طراحی مجدد یک سایت، موارد زیر دچار تغییر و تحول می شوند:
طراحی مجدد ظاهر سایت
اگر قصد تغییر ظاهر سایت را داشته باشید باید بدانید که آیا سایت شما واقعا قدیمی به نظر می رسد یا نه و برای بهبود آن چه ایده هایی دارید؟ همچنین باید سایت های دیگر را بررسی کنید و امکانات و قابلیت های آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. می توانید از تجربیات و نظرات کاربران سایت خود استفاده کنید و خدمات و امکانات بهتری به سایت اضافه کنید. بخش های مخرب سایت خود را شناسایی کنید و آن را بهبود ببخشید.
تغییر محتوای سایت
اگر قصد تغییر محتوای سایت را دارید، باید بدانید که چه مقدار از محتوای شما نیاز به تغییر دارد. در عصری هستیم که هر لحظه اطلاعات در حال تغییر و تحول هستند و پیوسته دانش ها و تکنولوژی های جدید در حال ظهور هستند، بنابراین ممکن است محتوای سایت شما کارایی سابق را نداشته باشد. ممکن است بخشی از محتوای سایت شما دیگر، توسط شرکت ارائه نشود و یا شما امکانات و خدمات جدیدتری را اضافه کرده باشید. چالشی که همواره در طراحی مجدد وب سایت وجود دارد این است که لینک های ثبت شده در گوگل، هنگام طراحی مجدد از بین نروند. عدم توجه کافی و عدم انتقال یا ویرایش صحیح محتوا ها سبب می شود که تمامی محتواهایی که در چند سال تولید کرده اید، از بین بروند. بنابراین مهم است که کار تغییر محتوا را به چه کسی می سپارید.
تغییر کارایی و عملکرد سایت
برنامه و اپلیکیشن های مبتنی بر وب زیادی هستند که می توان آن ها را روی سایت پیاده کرد و کارایی و عملکرد وب سایت را بهبود بخشید. اگر واقعا قصد طراحی مجدد سایت تان را دارید، حتما باید از این برنامه ها استفاده کنید. به طور مثال می توانید از تقویم رویدادی، وبلاگ، آلبوم عکس استفاده کنید تا سایت تان بیشتر به چشم بیاید. از سیستم های جانبی که می توان با سایت ادغام شوند، می توان به خبرنامه های الکترونیکی یا اطلاع رسانی محتوای جدید اشاره کرد. با توجه به نوع کسب و کار تان هم می توانید امکان خرید و پرداخت آنلاین را برای کاربران سایت فراهم کنید.
همگام سازی وب سایت با برنامه های بازاریابی
وب سایت باید به عنوان یک ابزار بازاریابی و فروش مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین باید صفحات فرود (لندینگ پیج) را به درستی تهیه و تنظیم کرد و از URL های مناسب استفاده کرد. همچنین باید ردیابی گوگل و سایر موتورهای جستجو و سیستم ها را بررسی کرد. برای وب سایت خود باید از محتوای اختصاصی مانند اینفوگرافی ها، ویدئو و بلاگ استفاده کنید.
چه زمانی به طراحی مجدد سایت نیاز دارید؟
1- زمانی که سایت شما ظاهر قدیمی دارد و به روز نیست.
2- زمانی که سایت شما در راستای اهداف تجاری شما نیست.
3- زمانی که سایت شما بر روی تلفن های همراه یا تبلت ها به هم ریخته و نا مرتب نشان داده می شود.
4- زمانی که بارگذاری سایت شما بسیار طول می کشد و سرعت سایت شما پایین است.
5- زمانی که کاربران در یافتن اطلاعات مورد نیازشان در وب سایت با مشکل رو به رو هستند.
6- زمانی که سایت شما برای کاربران جذاب نیست. (به اصطلاح کاربر پسند نیست.)
مزایای طراحی مجدد سایت چیست؟
1- طراحی مجدد سایت نشان دهنده این است که شما یک وب سایت پویا، به روز و فعال دارید.
2- طراحی مجدد سایت باعث می شود کاربرانی که از طریق موبایل به سایت شما مراجعه می کنند، رضایت بیشتری داشته باشند.
3- طراحی مجدد سایت باعث می شود تا کاربران بتوانند هر آنچه که به دنبالش هستند را به راحتی بیابند.
4- طراحی مجدد سایت موجب هماهنگی بیشتر موتورهای جستجو با سایت شما خواهد شد.
5- طراحی مجدد سایت باعث ایجاد یک مزیت رقابتی برای کسب و کار شما می شود و از رقبای تان پیشی خواهید گرفت.
نشانه های طراحی مجدد سایت
نشانه اول - نمای کلی وب سایت شما قدیمی است.
روند طراحی وب سایتها و نوآوری های موجود دراین زمینه اغلب تغییر می کنند. از پنل های باریک و پهن گرفته، تا سطوح دو بعدی یا سه بعدی و موارد دیگر. این موضوع اساسا مانند صنعت مد است. از طراحی وب سایت شما ممکن است تنها 5 سال گذشته باشد اما اکنون به نظر قدیمی و پیشپا افتاده برسد و نیاز به طراحی مجدد داشته باشد. در حالی که اکثر کسب و کارها به نوآوری در محصولات خود اهمیت زیادی میدهند اما احتمالا دقت نمی کنند که مفهوم برند تجاری آن ها به همان میزان حائز اهمیت است. تغییر چشمانداز وب سایت ممکن است زمان بسیار اندکی نیاز داشته باشد اما قطعا یک سرمایه گذاری هوشمندانه و بلند مدت خواهد بود.
سث گودین این موضوع را بهتر بیان می کند: "درک مفهوم برند تجاری در نهایت توسط مشتریان شما انجام میشود." بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول یا سرویس خدماتی که ارائه میدهید، نام تجاری برند شما تمام چیزی است که مشتریان به آن فکر می کنند، صحبت می کنند و در مورد کسب و کار شما احساس خواهند کرد. بنابراین اگر مفهوم وب سایت شما در طراحی ظاهری آن بازتاب مناسبی نداشته باشد، نوآوری هایی که در کیفیت محصولات خود ارائه می دهید، ارزش زیادی پیدا نخواهند کرد.
نشانه دوم - اخیرا نام برند تجاری خود را اصلاح کرده اید.
اگر اخیرا نام یا مفهوم نام تجاری را تغییر داده اید، قطعا باید به طراحی مجدد وب سایت خود توجه داشته باشید. مهمترین جنبه از نام برند تجاری، انسجام مفهوم آن است. تجدید پیام برند تجاری شما زمانی ارزشمند میشود که تمام محصولات موجود شما یک فرم و یکنواخت شده باشند، اینکار به شما امکان می دهد تا مخاطبان مورد نظر خود را به سمت دلخواه خود هدایت کنید.
نشانه سوم - رتبه بندی وب سایت شما در SERP روند نزولی دارد.
اگر روند رتبه بندی وب سایت شما در حال نزولی قرار گرفته است، وقت آن فرا رسیده تا وب سایت خود را مجددا طراحی کنید. الگوریتم های موتورهای جستجو دائما در حال تغییر هستند تا نتایج محتوایی بهتری را برای کاربران ایجاد کنند. یکی دیگر از اهداف آن ها انتخاب تجربه های کاربری موفق تر برای کاربران اینترنت است. با توجه به نتایج تحقیقات در موتورهای جستجو، 93 درصد از تجربیات آنلاین کاربران در وب سایت ها با جستجو در یک موتور جستجوگر آغاز می شوند.
اگر رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو سیر نزولی دارد، مطمئنا تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را دست خواهید داد. در این حالت زمان آن فرا رسیده است که ساختار محتوا و قابلیتهای وب سایت خود را مجددا بررسی کنید و نواقص آن را برطرف نمایید. آیا در وب سایت شما جستجوگران به راحتی می توانند به آنچه نیاز دارند دسترسی پیدا کنند؟ آیا اطلاعات وب سایت شما به اندازه کافی روشن هستند و از جهت بصری تجربه دلپذیری برای کاربران ایجاد میکنند؟
نشانه چهارم - وب سایت شما در تلفن های هوشمند به درستی نشان داده نمی شود.
امروزه یکی از بزرگترین عوامل موثر در نتایج موتورهای جستجو، پاسخگوئی وب سایت به تلفن های همراه است. اگر وب سایت شما قابل استفاده در تمام دستگاه های تلفن همراه در سرتاسر دنیا باشد، وبسایت شما قادر خواهد بود تا به راحتی مشتریان شما را از تمام نقاط جذب کند. بنابراین اگر سایت شما هنوز پاسخگوی سیستم تلفن های همراه نیست، سریعا به فکر بازسازی مجدد وب سایت فروشگاهی خود باشید.
توجه کنید که آیا CTA های موجود در وب سایت شما به راحتی قابل کلیک کردن بر روی گوشی های همراه و یا تبلت ها هستند؟ آیا متون وب سایت شما به درستی طبقه بندی شده اند و مختصر و قابل خواندن هستند؟ آیا آگهی های تصویری در دستگاه های تلفن همراه اندازه مناسبی دارند؟ و یا اینکه آن ها به فضای بصری و حجم زیادی از فضای وب سایت شما نیاز دارند؟
طراحی مجدد وب سایت برای راه اندازی در سیستم های تلفن همراه، راه حل های متنوعی دارد. بنابراین با چشم پوشی ازطراحی مجدد وب سایت، مشتریان خود را دو دستی تقدیم رقیبان تان نکنید.
نشانه پنجم - تجزیه و تحلیل های وب سایت شما روند صعودی ندارند.
تغییرات چگونه بر روند بازدید وب سایت شما تاثیر میگذارند؟ اگر فکر می کنید طراحی مجدد یک وب سایت B2B به تنهایی میتواند تاثیر زیادی بر روند پیشرفت شما بگذارد، به احتمال زیاد اشتباه می کنید. تجدید نظر و تغییرات در ساختار وب سایت موثر هستند اگر تجربه کاربری مشتریان از وب سایت شما دلپذیر باشد. اما این نیمی از ماجراست. نیم دیگر از موفقیت وب سایت شما وابسته به سئو موفق در وب سایت است. شاید صفحه هدف وب سایت شما بتواند موثرتر باشد، یا شاید صفحه اصلی شما در نگاه اول نتواند یک گزاره ارزشمند را به مشتریان انتقال دهد، شاید ناوبری وب سایت شما سازماندهی نشده باشد یا اینکه از لحاظ امنیت، وب سایت به سختی قابل اعتماد باشد.
به تمام این دلایل ممکن است لازم باشد تا سئوی وب سایت خود را مورد بررسی مجدد قراردهید تا شیب مثبتی در روند بازدید از صفحات وب سایت ایجاد گردد. برنامه هایی مانند HotJar به شما کمک خواهند کرد تا وضعیت وب سایت خود را بسنجید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید. هنگامی که یک قالب و یک طراحی دارید، بهتر است به آزمایش A / B بپردازید تا متوجه شوید کدام ساختار برای بهبود روند از آنالیز در سایت شما موثر است.
نشانه ششم- وب سایت شما هنوز از تکنولوژی فلش استفاده میکند.
بسیار واضح است که اگر وب سایت شما از فلش استفاده می کند، همین الان باید ساختار آن را تغییر دهید و وب سایت خود را مجددا طراحی کنید. فلش برای موتورهای جستجو عملا غیر قابل خواندن است وتنها برای برخی از شرایط به خصوص مفید است. اگر این توضیح قانع کننده نیست اضافه می کنیم که گوگل کروم به طور کامل فلش را مسدود کرده است، زیرا مشکل ساز است و به یک عنوان تکنولوژی قدیمی محسوب میشود.
نشانه هفتم - وب سایت شما به کندی بارگذاری می شود.
مدت زمانی که طول می کشد تا وب سایت شما در کامپیوتر و یا موبایل بازگذاری شود، چقدر است؟ برای دانستن این موضوع میتوانید به Google Page Speed Insight Tool بروید تا بررسی کنید که چه مدت طول می کشد تا سایت شما در هر دو سیستم عامل بارگیری شود و و اگر نمره شما خوب نبود حتما سعی کنید تا طراحی وب سایت خود را بازسازی کنید. یکی از فاکتورهای موثر در الگوریتم SERP سرعت بارگذاری صفحات وب سایت است. اگر سایت شما مانند لاک پشت بارگذاری می شود، مشتریان شما قطعا از جستجوی نتایج مورد نیاز در وب سایت شما منصرف می شوند. بنابراین سایت خود را دوباره طراحی کنید تا سرعت آن افزایش یابد. شاید شما باید تصاویر محصولات خود را فشرده سازی کنید و ممکن است برخی از اسکریپت ها نیاز به اصلاح داشته باشند. طراحی مجدد وب سایت می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.
سخن آخر
در این مقاله مفهوم طراحی مجدد سایت، زمان نیاز به طراحی مجدد سایت و مزیت های طراحی مجدد سایت را توضیح دادیم و همچنین به مواردی که در طراحی مجدد سایت انجام می شود اشاره کردیم. اگر شما هم از ظاهر سایت خود خسته شده اید و یا سایت شما از لحاظ فنی با مشکلاتی رو به روست، می توانید طراحی مجدد سایت خود را به تیم متخصص ایزی وب بسپارید. ایزی وب، کسب و کار شما را به دقت بررسی می کند و سپس به شما خواهد گفت که چگونه می تواند سایت شما را مجدد طراحی کند. ایزی وب به شما کمک می کند تا در دنیای وب بهتر دیده شوید و ماندگار بمانید.
وب سایت شما می تواند در مورد کسب و کار شما اطلاعات زیادی را بیان کند. برای کاربران وب سایت شما، این پرتال فقط یک مکان برای کسب اطلاعات و تعهد نسبت به آنان نیست بلکه بازتابی از ارزش ها و فلسفه های کاری شماست. اگر فکر کرده اید که بازسازی مجدد وب سایت فقط به معنی زیباسازی وب سایت است، قطعا در اشتباه هستید. وب سایت های کسب و کار باید علاوه بر جذابیت های ظاهری، از لحاظ ساختاری نیز به درستی برنامهنویسی شده باشند تا یک تجربه کاربری دلپذیر را برای مشتریان به ارمغان آورند. با یک استراتژی مناسب، وب سایت فروشگاهی شما می تواند مخاطبان را در هر سطح از مراحل کسب و کارتان جذب کند. در حال حاضر، طراحی مجدد وب سایت شرکت شما یک اقدام بزرگ اما ضروری است. اما از کجا بفهمیم که وب سایت فروشگاهی کسب و کار شما نیاز به بازسازی و سازمان دهی مجدد دارد؟