ایزی وب شبکه دانش بلاگ مشاغل پردرآمد در زمینه طراحی سایت
Skip Navigation Links.

مشاغل پردرآمد در زمینه طراحی سایت

پنجشنبه، 21 تیر 1403

مشاغل پردرآمد در زمینه طراحی سایت

یکی از پرطرف‌دارترین مشاغل در بازار کار ایران و جهان، طراحی سایت است؛ به‌طوری‌که طبق گزارش‌های مرکز آمار نیروی کار آمریکا (BLS)، تعداد طراحان سایت از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ میلادی، ۱۶درصد افزایش خواهد یافت و سالانه حدود ۱۹هزار شغل جدید هم در این حوزه ایجاد خواهد شد.

یکی از پرطرف‌دارترین مشاغل در بازار کار ایران و جهان، طراحی سایت است؛ به‌طوری‌که طبق گزارش‌های مرکز آمار نیروی کار آمریکا (BLS)، تعداد طراحان سایت از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ میلادی، ۱۶درصد افزایش خواهد یافت و سالانه حدود ۱۹هزار شغل جدید هم در این حوزه ایجاد خواهد شد.

فرقی ندارد که به‌عنوان عضوی از یک تیم در سازمانی بزرگ یا استارتاپی کوچک استخدام شوید یا به‌صورت فریلنسری کار کنید، به‌هرحال این شغل درآمد بالایی دارد. تیم‌های طراحی سایت، بسته به نیاز سازمان از اعضای مختلفی با تخصص‌های گوناگون تشکیل می‌شوند، از برنامه‌نویس‌ها گرفته تا متخصصان طراحی تجربه کاربری و حتی گرافیست‌ها. در این مطلب به بررسی پردرآمدترین مشاغل در حوزه طراحی وبسایت می‌پردازیم.

برنامه‌نویس فرانت اند (HTML و CSS)

مهندسان برنامه‌نویس فرانت اند، نقشی کلیدی را در تیم‌های طراحی وب‌سایت بازی می‌کنند. آن‌ها مسئولیت کدنویسی سایت را در سمت کاربر به عهده دارند و برای انجام آن، از کدهای جاوا اسکریپت، CSS و HTML استفاده می‌کنند. زبان های برنامه نویسی تحت وب ،ایجاد عناصر و جنبه‌های بصری سایت (همان مواردی که کاربر آن‌ها را می‌بیند.) وظیفه طراح فرانت اند است.

برنامه‌نویس بک اند

برنامه‌نویس‌های بک اند نیز دست در دست برنامه‌های فرانت اند، برای طراحی سایت تلاش می‌کنند. شغل آن‌ها دقیقا برعکس مهندسان فرانت اند است؛ یعنی به جای طراحی و کدنویسی سایت در سمت کاربر، در سمت سرور فعالیت دارند و با مواردی مثل ساختار، سیستم‌ها، داده‌ها و منطق پشت سایت سروکار دارند.

برنامه‌نویس فول استک

مهندسان برنامه‌نویسی فول استک، هم دانش بک اند و هم دانش فرانت اند دارند؛ یعنی علاوه‌بر خلق جنبه‌های بصری سایت، در کدنویسی بک اند نیز مسلط هستند. برنامه‌نویسی فول استک، جزو پردرآمدترین مشاغل جوزه طراحی سایت است؛ زیرا فردی که در این حوزه فعال است، می‌تواند فعالیت‌های گوناگونی مثل مدیریت سرورها، ایجاد پایگاه‌های داده و طراحی و توسعه بخش‌های سمت کاربر را به عهده بگیرد.

برنامه‌نویس وردپرس

متخصص طراحی سایت وردپرسی، نوعی برنامه‌نویس فول استک است که از دانش خود برای طراحی سایت وردپرس استفاده می‌کند. این افراد علاوه‌بر مفاهیم مربوط به تجربه کاربری و رابط کاربری، با برنامه‌نویسی HTML و CSS نیز آشنایی دارند. تسلط روی وردپرس، المنتور، پلاگین‌ها و طراحی ریسپانسیو، ازجمله مسئولیت‌های این افراد است.

این تخصص نیز درآمد بالایی در حوزه طراحی سایت دارد؛ به همین دلیل خیلی از افراد علاقه‌مند، بعد از گذراندن دوره‌های اموزش طراحی سایت وردپرسی، به‌صورت فریلنسری وارد این حوزه می‌شوند.

طراح تجربه کاربری (UX Designer)

طراح تجربه کاربری مسئولیت بهبود تجربه کاربران را هنگام کار با یک وب‌سایت به عهده دارد. این شغل نیز جزو مشاغل پردرآمد در زمینه طراحی سایت است؛ زیرا در سال‌های اخیر، تجربه کاربری مناسب تبدیل به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود رتبه سایت‌ها در موتورهای جست‌وجو شده است.

ازجمله مسئولیت‌های افراد شاغل در این نقش می‌توان به پژوهش کاربری، شناسایی و درک نیازهای کاربر، ایجاد طرح‌های مفهومی اولیه از وب‌سایت و اطمینان از هدایت صحیح کاربران به صفحات مختلف اشاره کرد.

به نقل از وب‌سایت Upwork:

تجربه کاربری، به‌خصوص در طراحی سایت و اپلیکیشن‌های موبایل اهمیت زیادی دارد. طراحان تجربه کاربری، اطمینان حاصل می‌کنند که سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، نه‌تنها از نظر ظاهری جذابیت دارند، بلکه کاربرپسند و واکنش‌گرا هستند و متناسب با نیازها و رفتارهای کاربران آن سایت طراحی شده‌اند.

Especially important for web design and mobile apps, UX designers make sure to create websites and apps that are not only visually appealing but also intuitive, responsive, and tailored to the needs and behaviors of the users.

طراح رابط کاربری (UI Designer)

طراحان رابط کاربری، همکاری نزدیکی با طراحان UX دارند؛ ولی در برخی تیم‌ها، مسئولیت طراحی UI و UX به عهده یک نفر است. طراح رابط کاربری مسئولیت طراحی و خلق کلیه صفحات موجود در یک سایت، المان‌های تعاملی، عناصر بصری مختلف، ایجاد دیزاین سیستم‌ها، انتخاب رنگ‌ها و فونت‌های مناسب و غیره را به عهده دارد؛ به‌طور کلی، او هر آنچه را که با جنبه بصری سایت در ارتباط است خلق می‌کند.

متخصص امنیت اطلاعات

این افراد مسئولیت سازماندهی و نگهداری از سیستم‌های امنیتی مربوط به سایت‌ها را به عهده دارند. سایت‌هایی که از امنیت کافی برخوردار نباشند، روزانه در معرض هزاران حمله سایبری و بدافزاری هستند؛ کارشناس امنیت سایت، از اطلاعات و داده‌های موجود در سایت، در برابر این بدافزارها حافظت می‌کند. در سایت‌هایی که با اطلاعات خیلی حساس (نظیر اطلاعات شخصی کاربران) سروکار دارند، وجود فردی به‌عنوان متخصص امنیت سایبری در تیم طراحی سایت حیاتی است.

طراح گرافیست

طراحان گرافیک نقش مهمی را در فرآیندهای طراحی سایت بازی می‌کنند. آن‌ها مسئول ایجاد عناصر بصری مثل لوگو، آیکون‌ها، سبک‌های بصری و غیره هستند. گرافیست‌ها هویت بصری سایت را ایجاد کرده و آن را به برنامه‌نویس‌ها منتقل می‌کنند. در تیم‌های کوچک‌تر، ممکن است طراح گرافیست مسئولیت‌های شغلی طراح UI/UX را نیز به عهده بگیرد.

کارشناس پایگاه داده

بخشی از فرآیند ساخت سایت، به طراحی، پیاده‌سازی و حفظ پایگاه‌های داده اختصاص دارد. کارشناس پایگاه داده مسئول مدل‌سازی داده‌ها، نظارت بر عملکرد زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی به‌روزرسانی یا تغییرات موردنیاز است. هدف اصلی این بخش، سازمان‌دهی داده‌های سایت و اطمینان از دسترسی به آن‌ها در هر زمانی است. این شغل به‌خصوص در تیم‌هایی که روی طراحی سایت‌های بزرگ و پیچیده کار می‌کنند، اهمیت خیلی زیادی دارد.

برنامه‌نویس موبایل

در برخی موارد لازم است اپلیکیشن‌های تحت وب مخصوص کاربران موبایل طراحی شود. در این شرایط، افرادی با تخصص برنامه‌نویسی موبایل در تیم طراحی سایت استخدام می‌شوند. این افراد مسئول ایجاد وایرفریم‌ها و پروتوتایپ‌های مربوط به ساخت اپلیکیشن‌ها و توسعه آن‌ها توسط زبان‌ها و فریمورک‌های مخصوص برنامه‌نویسی موبایل است.

متخصص DevOps

همانطور که گفتیم، در یک تیم طراحی سایت نقش‌های گوناگونی وجود دارد. این نقش‌ها در تیم‌های بزرگ‌تر، بیشتر هستند و مسئولیت‌های آن‌ها نیز جزئی‌تر است. به همین دلیل هماهنگی بین وظایف و اهداف گوناگون آن‌ها، اهمیت بالایی دارد. مهندس دواپس، مسئولیت بهبود فرآیندهای توسعه سایت را از طریق ایجاد هماهنگی بین تیم‌های درگیر در این فرآیندها به عهده دارد.

او این مسئولیت را از طریق ایجاد کتابخانه‌ها و پایگاه‌های داده مجزا برای هر سیستم و اطمینان از دسترسی همه افراد به کدهای نوشته‌شده انجام می‌دهد. به‌طور خلاصه، مهندس دواپس تلاش می‌کند مسیری را برای خودکارسازی هرچه بیشتر فرآیندهای طراحی سایت در سازمان ایجاد کند.

برنامه‌نویس پایتون

در سایت‌هایی که به زبان پایتون نوشته شده‌اند، وجود یک مهندس پایتون در تیم طراحی وبسایت ضروری است. متخصص پایتون مسئولیت کدنویسی، طراحی، پیاده‌سازی و دیباگ کردن پروژه‌های طراحی سایت پایتونی را به عهده دارد.

بهترین دوره‌های اموزش ساخت وبسایت برای ورود به بازار کار طراحی سایت

در این مقاله به بررسی مشاغل پردرآمد در زمینه طراحی سایت پرداختیم. در کل، مشاغل این حوزه نه‌تنها در ایران، بلکه در کل جهان درامد بالایی دارند و تقاضا نیز برای آن‌ها هر روز بیشتر می‌شود. شما می‌توانید به‌صورت تمام‌وقت با یک سازمان کار کنید یا حتی فریلنسر شوید و با شرکت‌های داخلی و خارجی، همکاری داشته باشید؛ ولی برای شروع کار و ورود به این حوزه، اولین قدم این است که آموزش حرفه‌ای ببینید.

دوره‌های مختلفی در حوزه اموزش طراحی سایت وجود دارد. فقط کافی است همین عبارت را در گوگل جست‌وجو کنید تا با حجم زیادی از دوره‌های آموزشی آنلاین و منابع آموزشی رایگان آشنا شوید. همچنین می‌توانید از یوتیوب نیز برای مشاهده آموزش‌های این حوزه استفاده کنید.

فراموش نکنید که قبل از هر چیز، باید مشخص کنید که می‌خواهید در کدام یک از مشاغل مربوط به طراحی سایت کار کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این حوزه، حتما مقالات مربوط به طراحی سایت در ایزی وب را نیز مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.