ایزی وب بلاگ معرفی ابزارهای کاربردی طراحی سایت 2024
Skip Navigation Links.

معرفی ابزارهای کاربردی طراحی سایت 2024

شنبه، 06 مرداد 1403

معرفی ابزارهای کاربردی طراحی سایت 2024

ابزارهای طراحی وب برای ساخت یک وب سایت مناسب و کاربردی بسیار ضروری هستند.در این محتوا چند نمونه از بهترین ابزارها را معرفی میکنیم.

طراحان و توسعه‌دهندگان وب‌سایت همواره در جستجوی ابزارها و فناوری‌هایی هستند که بتوانند پروسه کاری خود را ساده‌تر کنند، خلاقیت و ایده پروری را افزایش دهند و تجربیات معرکه‌ای را برای کاربران خلق کنند.

در سال ۲۰۲۴ قلمرو طراحی سایت پر از ابزارهای نوآورانه‌ای است که نوید می‌دهند تحولی عظیم در حوزه طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها در راه است. اگر طراح تازه‌کار و کنجکاوی هستید و به دنبال آخرین تکنولوژی‌ها و نرم افزارهای ساخت سایت می‌گردید با ما همراه شوید تا در ادامه این مقاله بهترین ابزارهای طراحی سایت را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین ابزارهای طراحی سایت در سال ۲۰۲۴

امروزه به کمک ابزارهای قدرتمند و رایگان می‌توانید سایت مورد نظر خود را طراحی و سفارشی‌سازی کنید؛ اما اگر نمی‌دانید کدام یک از آنها دقیقاً برای کار شما مناسب هستند، ما بر اساس یک‌سری از ویژگی‌های اصلی، نرم‌افزارها و ابزارهای مفید و کاربردی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 ۱- ابزارهای سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا نرم‌افزاری کاربردی برای ساخت و ویرایش صفحات وب‌سایت است و مدیریت ساده وب‌سایت را برعهده دارد. مهم‌ترین وظایف CMS عبارت‌اند از:

-   انتشار محتوا

-   ویرایش و اعمال تغییرات

-   سازماندهی و مدیریت

-   حذف و نگهداری محتوا

CMSها کار را برای طراحان ساده‌تر کرده‌اند؛ یعنی طراح بدون نیاز به تخصص خاص و دانش فنی مثل مهارت برنامه‌نویسی و کدنویسی سایت دلخواه خود را راه‌اندازی می‌کند. برای انتخاب بهترین نرم‌افزارهای CMS باید به سه ویژگی توجه کنید:

-    قالب (The Template)

بهترین CMS ها قالب‌ها و افزونه‌های متنوع و متعددی را در کتابخانه خود برای کاربران آماده دارند و انتخاب را برای آنها ساده‌تر می‌کنند. پس ابزاری را انتخاب کنید که با مشخصات پروژه شما نزدیک‌تر باشد و ظاهر خوبی را به سایت بدهد.

-ویرایشگر (The Editor)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اصلی یک CMS، قابلیت تولید و ویرایش محتوا با استفاده از یک رابط کاربری ساده است و به طراحان کمک می‌کند تا بتوانند متن، تصاویر، فیلم‌ها، لینک‌ها و سایر عناصر طراحی را به راحتی در سایت درج کنند. سیستمی را انتخاب کنید که از HTML و CSS نیز استفاده می‌کند و می‌توانید محتوای خود را قبل از انتشار به صورت پیش نمایش ببینید و ذخیره کنید.

انتشار و توزیع محتوا (publishing and distribution)

یک CMS مناسب، انتشار و توزیع محتوای سایت را در وب و سایر سیستم عامل‌ها به طور خودکار و طبق زمان‌بندی شما انجام می‌دهد؛ بنابراین به‌روزرسانی سایت نیز به‌آسانی میسر می‌شود. از طرفی انتقال محتوا به رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، کانال‌ها و فیدهای RSS را برعهده دارد تا بتوانید کاربران بیشتری را به سایت جذب کنید.

 با توجه به موارد بالا می‌توان گفت بهترین نرم‌افزارهای مدیریت محتوا به شرح زیر است:

نرم افزار (سایت ساز یا پلتفرم طراحی سایت)

ابزارهای هوش مصنوعی سایت ساز

وردپرس (Wordpress)

ویکس (Wix)

هاب اسپات (HubSpot CMS Hub)

جیمدو (Jimdo)

جوملا (Joomla)

CodeWP

ووکامرس (WooCommerce)

فارمر (Farmer)

دروپال (Drupal)

هاستینگر ( Hostinger)

بیگ کامرس (BigCommerce)

GoDaddy

شاپیفای (Shopify)

10 WEB

گوست (Ghost)

دودا (Duda)

2- ابزارهای نقشه سایت (Site Map)

برنامه‌ریزی و چگونگی قرار دادن عناصر طراحی سایت در کنار هم به‌منظور یکپارچگی و انسجام سایت کار سختی به نظر می‌رسد و چالش برانگیز است. سایت مپ فایلی است که همه صفحات وب‌سایت را با فرمت XML فهرست می‌کند. به همین دلیل موتورهای جستجو مثل گوگل به‌آسانی می‌توانند محتوای سایت را پیدا کرده و ایندکس کنند.

به طور کل چهار مدل مفهومی برای تعیین چارچوب سایت وجود دارد:

 1-  مدل قطب و اقمار (Hub and Spoke)

Hub به معنای قسمت گرد یا توپی و Spoke به معنای پره چرخ است. برای تجسم بهتر یک چرخ پره‌دار دوچرخه را در نظر بگیرید. در این مدل، ساختار سایت حول یک صفحه مرکزی سازماندهی می‌شود و صفحات دیگر سایت از طریق لینک‌ها (پره‌های چرخ) تشکیل می‌شوند. به این ترتیب کاربران به راحتی مطالب مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.

2- مدل ساختار سیلو (Silo Structure)

در مدل سیلو محتوا بر اساس موضوعات مختلف و مرتبط با سایت در دسته‌بندی‌های جداگانه مرتب می‌شود و علاوه بر راحتی تعامل کاربران، در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو نیز تاثیرگذار است. در هر یک از دسته‌بندی‌ها به کمک لینک داخلی صفحات با یکدیگر پیوند می‌خورند. ساختار سایت دیجی کالا بر اساس این مدل طراحی شده است.

 3-صفحات فرود متعدد

لندینگ‌پیج‌ها صفحات ساده و مجزایی در وب‌سایت هستند که با هدف جذب مخاطبان در سایت ایجاد می‌شوند. این نوع ساختار معمولاً در کارزارهای بازاریابی برای دستیابی به اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال ساختار سایت قدرتمند لینکدین (linkdin) از این مدل پیروی می‌کند.

4- چیدمان محتوا بر اساس موضوع

در این ساختار محتوا بر اساس موضوعات مختلفی در سایت چیده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت در سایت هایی که طراحی سایت مشابه دیوار میخواهند، این ساختار الگوبرداری شده است.

نهایتا با توجه به مدل‌های مفهومی فوق‌الذکر شما می‌توانید از ابزارهای سایت مپ برای برنامه‌ریزی ساختار صفحات سایت خود استفاده کنید. بهترین ابزارهای سایت مپ عبارت‌اند از:

1- Slickplan

این نرم‌افزار برای ایجاد نقشه سایت و طرح اولیه (wireframe) سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید برنامه‌های خود را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید.

2- Zen Flowchart

این ابزار فرایندهای پیچیده را به فلوچارت‌های (روند نما) واضح، زیبا و ساده تبدیل می‌کند. یعنی روند برنامه‌ریزی و کارایی تیم را برای ایجاد رابط کاربری آسان به‌سادگی فراهم می‌کند.

3- Lucidchart

پلتفرم لوسید چارت به کاربران کمک می‌کند جداول و نمودارهای وب‌سایت را طراحی و ویرایش کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. این ابزار در مرورگرهایی که قابلیت پشتیبانی از HTML5 را دارند اجرا می‌شود.

4- MindMeister

این پلتفرم یک ابزار نقشه ذهنی (Mind Map) است و به تیم طراحی کمک می‌کنند تا سلسله مراتب و محتوای سایت را در قالب طرح و نقشه و نمودار و غیره به صورت واضح و شفاف تصویرسازی کنند.

3- ابزارهای تولید محتوا در طراحی سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های طراحی وبسایت تولید محتوای سایت است و کانال اصلی برقراری ارتباط با کاربران محسوب می‌شود به همین علت بسیار مهم است که بتوانید مطابق با سلیقه و نیازهای کاربران محتوای کاربردی، مفید و آموزنده‌ای را در سایت ارائه کنید.

1- لحن محتوا

محتوای هدفمند صدای برند کسب‌وکار شماست؛ بنابراین لحن و زبانی که برای ارائه محتوای خود استفاده می‌کنید خیلی مهم است. مثلاً آیا مایل هستید از لحن غیررسمی، جدی یا شاد استفاده کنید؟

 انواع لحن محتوا عبارت‌اند از:

 ۱- لحن رسمی و غیر رسمی

 ۲- خوش‌بینانه

 ۳- دوستانه و صمیمانه

 ۴- جدی و قاطعانه

 ۵- کنجکاوانه و تشویق‌کننده

 ۶- لحن نگران و هشداردهنده

انتخاب یک لحن محتوای درست و مناسب بر حسب شناسایی اولویت‌ها و انتظارات کاربران صورت می‌گیرد. مثلاً اگر وب‌سایت شما در حوزه کودک است از چه لحنی برای تولید محتوای خود استفاده می‌کنید.

  2- کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی (Keyword Research) یکی دیگر از اصول تولید محتوای مفید است؛ زیرا برای دستیابی به بهترین رتبه‌های موتورهای جستجو باید محتوای خود را با کلمات کلیدی مرتبط و اصلی بنویسید؛ بنابراین کلمات کلیدی بر پایه عبارات و جمله‌های مهمی است که اکثر کاربران درباره یک موضوع در اینترنت جست‌وجو می‌کنند.

3-  سئو سایت

سئو سازی یکی از روش‌های مؤثری است که سایت را در بالاترین رتبه‌های گوگل قرار می‌دهد؛ بنابراین لازم است که مرتباً محتوای سایت خود را به لحاظ متنی، فنی و امنیتی و سایر موارد به‌روزرسانی کنید و محتوای سایت را مطابق با آخرین روندها، تغییرات و روند های  سئو سایت  به‌روز نگه‌دارید.

سرانجام با توجه به موارد گفته شده ابزارهای زیادی برای تولید محتوای سایت وجود دارند و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای را به طراحان و توسعه‌دهندگان وب‌سایت ارائه می‌کنند. برنامه‌های نرم‌افزاری، پلتفرم‌ها و سایت‌های کاربردی و مفید به شما کمک می‌کنند که محتوای قدرتمندی برای سایت خود بسازید. از مهم‌ترین ویژگی‌های ابزارهای تولید محتوای سایت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 ابزارهای تحقیق و ایده‌پردازی محتوا

 این ابزارها منابع آنلاین بسیار مفیدی هستند و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مهم‌ترین خواسته‌ها، انتظارات و علاقه‌مندی مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده ایده‌های خلاقانه و کارساز را برای تولید محتوای سایت خود به کار ببرید. به این ترتیب بازدیدکنندگان جذب سایت می‌شوند و شما نتایج مطلوبی به دست می‌آورید. بهترین ابزارهای تحقیق عبارت‌اند از:

1- تمامی ابزارهای موتور سرچ گوگل

-        Google AdSense

-        Google Ads Keyword Planner

-        Google Analytics

-        سرچ کنسول

-        Google Trends

-        Google My Business

-        Google Marketing

-        Google for Startups

2- ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT

3- Ahrefs

4- Semrush

   3-ابزارهای برنامه‌ریزی محتوا (Content Planning Tools)

با این ابزارها، برنامه‌ریزی و راهبردهای تولید محتوا توسط اعضای یک تیم به راحتی میسر می‌شود. یعنی شما در کنار تیم خود با استفاده از این ابزارها می‌توانید محتوای سایت را برنامه‌ریزی کنید و مراحل پیشرفت پروژه را با اشتراک بگذارید و تصویر کلی از محتوای خود به دست آورید. بهترین ابزارهای برنامه‌ریزی محتوا عبارت‌اند از:

 

Trello

Notion

Plaky

4- ابزارهای نگارش (Content Writing Tools)

ابزارهای نگارش متون سلاح مخفی تولید محتوای مؤثر است و با وجود امکانات و ویژگی‌های خاص به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش‌نویس نهایی محتوای متنی خود را بسازید:

Google Docs

Writesonic

Narrato

QuillBot

 

5-  ابزارهای ویرایش محتوا ((Content Editing Tools))

این ابزارها ویرایش متن‌های نوشته شده را به‌دقت انجام می‌دهد؛ مثلاً اگر غلط املایی و دستور زبانی دارید آنها را برطرف می‌کنند و کیفیت محتوای متنی را بالاتر می‌برند. بهترین ابزارها ویرایش عبارت‌اند از:

 

Grammarly

Hemingway Editor

 

6-ابزارهای تصویرسازی و عکس (Image Tools)

تعداد زیادی از نرم‌افزارهای ساخت و ویرایش عکس وجود دارد و شما می‌توانید تصاویر خیره‌کننده و با کیفیت را برای سایت خود بسازید. مولدهای تصویری هوش مصنوعی، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها امکانات خوبی را برای ایجاد عکس در کمترین زمان برای کاربران دارند.

Canva

Venngage’s Infographic Maker

Unsplash

Giphy

7-ابزارهای ساخت فیلم

ابزارهای ساخت فیلم همه‌کاره هستند و تمامی انتظارات کاربران را به‌خوبی برآورده می‌کنند. ادیت فیلم، اضافه‌کردن افکت‌ها و انیمیشن، صدا و غیره از امکانات عالی این ابزارها به شمار می‌روند.

VEED Video Editor

Movavi Video Editor

Visme

StreamYard

Loom

 

8-ابزارهای تولید پادکست (Podcasting Tools)

نرم‌افزارهای تولید پادکست به شما کمک می‌کند تا بتوانید فایل‌های صوتی حرفه‌ای، با کیفیت و کاربرپسندی را بسازید، ویرایش و سپس آنها را منتشر کنید.

Audacity

Adobe Audition

Buzzsprout

9-ابزارهای آموزش آنلاین

Thinkific

Kajabi

شما به راحتی می‌توانید دوره‌های آموزشی آنلاین را در سایت قرار دهید. امروزه ابزارهای قدرتمندی وجود دارند که بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید دوره‌های آموزشی را برنامه‌ریزی و طراحی کنید.

 10-  ابزارهای تولید محتوای سطح بالا

نرم‌افزارها و پلتفرم‌های خارق‌العاده‌ای وجود دارند که می‌توانید محتوای بی‌نظیری را برای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک تاک و غیره بسازید. ویژگی‌های خاص این ابزارها برنامه‌ریزی، بازاریابی، سئو سازی و تولید محتوا را ساده‌سازی می‌کند و نتایج مطلوبی برایتان به ارمغان می‌آورند.

Statusbrew

SocialBee

Benchmark Email

involve.me

BeyondWords

 

 4-    ابزارهای طراحی UX , UI

قلمرو طراحی سایت دائماً در حال تغییر و تکامل است و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و ابزارها می‌توانید زیرساخت‌های اصلی طراحی تعاملی سایت مثل رابط کاربری و تجربه کاربری را به بهترین شکل ممکن برای کاربران خود انجام دهید. این ابزارها حداکثر کارایی را برای ساخت یک تجربه کاربری لذت‌بخش ارائه می‌کنند و هر فکر و ایده‌ای را به نتایج قابل لمس تبدیل می‌کنند.

 تحقیقات Forrester نشان می‌دهد که پیمایش آسان و تعامل قابل قبول کاربران در سایت نرخ تبدیل را ۲۰۰ برابر افزایش می‌دهد و طراحی UX چشمگیر و سطح بالا نرخ تبدیل را تا ۴۰۰ درصد بیشتر می‌کند.

 برترین ابزارهای طراحی UX و UI به شرح زیر است:

Adobe XD

Sketch

Figma

InVision

Axure RP

Maravel

 

 5- ابزارهای برندسازی در طراحی سایت

ایجاد یک برند قدرتمند جایگاه کسب‌وکار را در بازار آنلاین امروزی محکم‌تر می‌کند. وب برندینگ تأثیر زیادی در جذب سرنخ‌ها دارد و اگر به‌درستی انجام شود اعتماد کاربران بیشتر می‌شود و اعتبار و شهرت سایت نیز تقویت می‌شود در نتیجه به‌عنوان یک برند خاطره‌انگیز در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.

با ابزارهای برندینگ آنلاین، لوگوی برندتان را در کمترین زمان طراحی کنید و تصویر منحصر به فردی را از کسب‌وکار خود با مخاطبان به اشتراک بگذارید. بهترین ابزارهای طراحی لوگو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

Hatchful

Hostinger

Canva

LogoMakr

Wix Logo Maker

Looka

Adobe Express

HubSpot

DesignEvo

Ucraft

Inkscape

 بهترین ابزارهای پالت رنگ در طراحی سایت:

 Coolors

 Color Hunt

 ColorHex

یادآوری

برنامه‌ریزی و طراحی وب‌سایت کار پیچیده و زمان‌بری است و مهارت‌های فنی و تخصصی لازم دارد؛ اما امروزه قدرتمندترین ابزارهای ۲۰۲۴ در طراحی سایت وجود دارند که کار را برای طراحان تازه‌کار و حرفه‌ای به‌مراتب آسان‌تر کرده است. این ابزارها ایده‌های ارزشمند، خلاقانه و هنرمندانه‌ای را به طراحان القا می‌کنند و آنها با آگاهی کامل از امکانات و ویژگی‌های هر یک از این ابزارها می‌توانند سایت مورد نظر خود را مطابق با اهداف و بازار مخاطبان سفارشی‌سازی کنند.

ابزارهای CMS و سایت مپ، تولید محتوا، ابزارهای طراحی تعاملی سایت و ابزارهای برندینگ هم به صورت رایگان و هم پولی در دسترس کاربران است. ایزی وب پیشنهاد می‌کند برای انتخاب بهترین ابزارهای طراحی سایت تحقیقات خود را کامل کنید و محبوب‌ترین آنها را متناسب با پروژه خود استفاده کنید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.