ایزی وب شبکه دانش بلاگ معرفی بهترین فریم ورک های php
Skip Navigation Links.

معرفی بهترین فریم ورک های php

ﺳﻪشنبه، 03 مهر 1403

معرفی بهترین فریم ورک های php

فریم ورک PHP (PHP Framework) یک زبان برنامه‌نویسی کد باز (Open Source) سمت سرور (Back-End) است و سال‌هاست که در طراحی انواع سایت‌ها از جمله : طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی ، طراحی پورتال ساز مانی و...  مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل برخورداری از ویژگی‌های پرکاربرد یکی از بهترین شیوه‌های کدنویسی به شمار می‌رود که فرایند توسعه سایت را ساده‌تر می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود.

در حال حاضر تعداد زیادی از فریم‌ورک‌های PHP وجود دارند و هریک از آنها ویژگی‌ها و مزایای زیادی را به توسعه‌دهندگان وب‌سایت ارائه می‌کنند. در این  در ایزی وب مقاله علاوه بر اهمیت استفاده و معرفی بهترین فریم‌ورک‌های PHP (Best PHP Frameworks) می‌پردازیم و سپس نحوه انتخاب فریم‌ورک مناسب برای پروژه PHP ((Choosing the right PHP را به شما خواهیم گفت.

اهمیت استفاده از فریم ورک PHP

بر اساس گزارش منتشر شده در سایت w3techs بیش از ۷۵.۸ درصد سایت‌هایی که از زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور توسط فریم ورک PHP توسعه‌یافته‌اند. این آمار به‌تنهایی بر اهمیت PHP در حوزه طراحی سایت تأکید دارد و تقاضا برای به‌کارگیری آن در حال افزایش است؛ چون PHP فقط یک زبان برنامه‌نویسی نیست، بلکه بستری است که آینده فناوری اطلاعات بر آن استوار است.

فریم‌ورک‌های PHP مزیت‌های زیادی را ارائه می‌دهند و به همین دلیل است که طراحان و برنامه‌نویسان استفاده از آنها را انتخابی مناسب برای پروژه‌های خود می‌دانند. اصلی‌ترین مزایای فریم‌ورک‌های PHP به شرح زیر است: 

  • سرعت بالای طراحی وبسایت.
  • عدم نیاز به نوشتن کدهای اضافی.
  • قابلیت پشتیبانی از معماری MVC.
  • قابلیت اتوماسیون کارهای مربوط به طراحی سایت.
  • تطبیق یافته با استانداردهای کدنویسی.
  • ساده‌سازی تعمیر و نگهداری وب‌سایت.
  • کاهش هزینه‌های برنامه‌نویسی.

معیارهای انتخاب بهترین فریم ورک های PHP 

هنگام انتخاب فریم‌ورک مناسب برای پروژه PHP (Choosing the right PHP) سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه عملکردها، ویژگی‌ها، و مؤلفه‌هایی را از فریم ورک PHP (PHP Framework) می‌خواهم؟
  • آیا فریم‌ورک مورد نظر به طور منظم در حال توسعه است؟
  • آیا جامعه بزرگی از این چارچوب خاص وجود دارد؟
  • منحنی یادگیری آن به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوالات نکات اصلی زیر را مدنظر قرار دهید تا بتوانید یک فریم‌ورک مناسب را مطابق با نیازهای پروژه خود پیدا کنید.

  1. درنظرگرفتن اهداف، الزامات پروژه

در هنگام انتخاب یک چارچوب PHP، اهداف، نیازمندی‌ها، بایدها و نبایدهای پروژه خود را سبک‌وسنگین کنید. معمولاً پروژه‌های کوچک‌تر عملکرد ساده‌تری دارند. به همین دلیل یک فریم‌ورک سبک گزینه مناسبی به نظر می‌رسد و توسعه سایت نیز به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود. اما در ساخت پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، بهره‌مندی از یک فریم‌ورک قدرتمند باقابلیت توسعه (Scalability) بسیار مهم است.

الزامات اصلی پروژه شما چیست؟ عملکرد و ویژگی‌های اصلی پروژه مورد نظر را بررسی کنید. برخی از چارچوب‌ها در زمینه‌های خاصی مانند توسعه سیستم مدیریت محتوا CMS، قابلیت‌های تجارت الکترونیک یا توسعه API RESTful برتری دارند. با ارزیابی دقیق این مؤلفه‌ها، می‌توانید مناسب‌ترین چارچوب PHP را برای پروژه خود انتخاب کنید.

  1. منحنی یادگیری و میزان تسلط برنامه‌نویس

یادگیری فریم‌ورک‌های PHP (Learning PHP Frameworks) در انتخاب آنها بسیار مهم است و در میزان تسلط افراد تأثیر زیادی دارد.

تسلط، مهارت و آشنایی برنامه‌نویسان باعث انتقال روان مفاهیم و همچنین به‌حداقل‌رساندن موانع در طول فرایند طراحی سایت‌ها و نرم‌افزارها می‌شود. به همین علت ایجاد تعادل بین میزان تسلط تیم توسعه‌دهنده و مزیت‌های استفاده از جدیدترین فریم‌ورک‌های php بسیار مهم است. در حالی که تسلط به انواع رایج فریم‌ورک PHP کارایی و زمان یادگیری را کمتر می‌کند، جستجو و انتخاب چارچوب‌های جدید نیز چشم‌اندازهای نوین، ویژگی‌های نوآورانه و تکنیک‌های بهبود یافته را برای توسعه وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و نرم‌افزارها به ارمغان می‌آورد. چارچوب‌های جدید مزایای زیادی به همراه دارند و یادگیری آنها به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت قابل‌تأمل است؛ بنابراین ویژگی‌ها و کاربردهای اصلی هر یک از فریم‌ورک‌ها را به دقت ارزیابی کنید.

  1. پشتیبانی جامعه و اسناد

بسیاری از فریم‌ورک‌های محبوب، جوامع پشتیبانی قدرتمند و بزرگی از توسعه‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. جامعه منابع آموزشی مفید و کاربردی را در رابطه با استفاده و یادگیری فریم‌ورک‌ها ارائه می‌کند. در هنگام انتخاب یک چارچوب PHP، نوع و نحوه پشتیبانی جامعه برنامه‌نویسان PHP) PHP (Developer Community) و منابع و مستندات آن را در نظر بگیرید. منابع و مستندات موجود در جامعه، کمک و بینش ارزشمندی را برای موفقیت در طراحی سایت‌ها و برنامه‌ها برای برنامه‌نویسان مبتدی و علاقه‌مند به همراه دارد.  در این تشکل‌ها جدیدترین اطلاعات، روش‌های یادگیری، رفع اشکال‌ها و تجربه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند.

  1. عملکرد و مقیاس‌پذیری

عملکرد فریم‌ورک‌های PHP (Performance of PHP Frameworks) و مقیاس‌پذیری آنها در هنگام انتخاب یک فریم‌ورک php برای پروژه‌های توسعه وب (Web Development) از اهمیت بالایی برخوردار است.

توانایی و ویژگی‌های این چارچوب‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد سایت یا برنامه‌ها مستقیماً بر روی رابط کاربری (User Interface) و تجربه کاربری (User Experience) تأثیر گذارند. فریم‌ورک‌هایی را انتخاب کنید که بتوانند عملکرد وب‌سایت را با ساختاری اصولی و استاندارد مثل مدیریت کارآمد پایگاه داده‌ها و اجرای ساده کدنویسی در اولویت قرار دهند.

  1. تعمیر و نگهداری و پشتیبانی طولانی‌مدت

در هنگام انتخاب یک چارچوب PHP ویژگی‌هایی نظیر تعمیر و نگهداری فعال، به‌روزرسانی‌های منظم و پشتیبانی اختصاصی از یک تیم یا انجمن توسعه‌دهنده را مدنظر قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمینه امنیت وب با فریم‌ورک‌های PHP ((Web Security with PHP، رفع اشکالات و غیره وب‌سایت خود را ایمن و به‌روز نگه دارید.

  1. هزینه‌ها

قبل از تصمیم‌گیری نهایی هزینه‌ها و شرایط استفاده از فریم‌ورک‌های PHP را به دقت بررسی کنید. به‌کارگیری برخی از آنها نیاز به دریافت مجوز دارد و بهتر است که شرایط صدور مجوز آن را برای انطباق با پروژه خود بسنجید.

تعدادی از فریم‌ورک‌های زبان برنامه‌نویسی PHP (PHP Programming) رایگان هستند؛ اما برخی از آنها با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند، پولی هستند؛ بنابراین در انتخاب فریم‌ورک‌ها میزان بودجه خود را در نظر بگیرید. 

به طور کلی ارزیابی هزینه، هماهنگی با بودجه، الزامات قانونی و غیره موفقیت پروژه شما را در بلند مدت تضمین می‌کند.

10 فریم ورک برتر PHP در سال 2024 

در حال حاضر تعداد زیادی از فریم‌ورک‌های PHP وجود دارند و هر کدام یک از آنها ویژگی‌های عالی و منحصربه‌فردی را به‌منظور برنامه‌نویسی سمت سرور (Server-Side Programming) ارائه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال لاراول یک فریم‌ورک پرطرف‌دار در بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان سایت است، زیرا به راحتی از انواع شیوه‌ها و تکنیک‌های توسعه وب (Web Development) پشتیبانی می‌کند. قابلیت پشتیبانی از معماری MVC در فریم‌ورک‌های PHP (MVC in PHP Frameworks) وجود دارد که به ایجاد ساختار، ثبات و پایداری وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها کمک زیادی می‌کنند. در هنگام مقایسه فریم‌ورک‌های PHP (Comparison of PHP Frameworks) با یکدیگر بهترین آنها به شرح زیر اعلام می‌شود:

 

1-فریم‌ورک لاراول (Laravel Framework)

این چارچوب محبوب پادشاه فریم‌ورک‌های PHP به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید طرح‌های زیبایی را برای پروژه خود کدنویسی کنید، بهترین گزینه لاراول است؛ زیرا یادگیری و استفاده از آن بسیار راحت و ساده است و توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت پروژه‌های پیچیده نیز بهره می‌برند. ویژگی‌های لاراول منحصربه‌فرد است:

  • قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر فریم‌ورک‌های فرانت‌اند 
  • Artisan CLI در لاراول (Artisan CLI in Laravel)
  • احراز هویت داخلی Built-In Authentication)) 
  • موتور قالب بندی Blade
  • Eloquent ORM در لاراول
  • جامعه لاراول (Laravel community)
  • پکیج‌های لاراول (Laravel packages)

 

2-فریم‌ورک‌ سیمفونی (Symfony Framework)

Symfony توسط SensioLabs توسعه‌یافته است و جامعه بزرگی متشکل از سیصد هزار توسعه‌دهنده دارد.  فعالیت تیم توسعه‌دهنده Symfony دوره‌های آموزشی را به زبان‌های مختلف ارائه می‌کند و منابع آموزشی و وبلاگ خود را به طور منظم آپدیت می‌کنند.

 مهم‌ترین ویژگی‌های Symfony عبارت‌اند از: 

  • انعطاف‌پذیری مطلوب
  • کاربردی قدرتمند برای توسعه پروژه‌های بزرگ و پیچیده
  • تست پذیری
  • کتابخانه گسترده‌ای از قالب‌ها و نرم‌افزارها
  • قابلیت برنامه‌نویسی شیءگرا در PHP (Object-Oriented Programming in PHP)
  • احراز هویت مسیرهای EIGRP
  • انجمن پشتیبانی قدرتمند و دوره‌های آموزشی رسمی و معتبر با امکان صدور گواهینامه

اگر چه فریم‌ورک Symfony ویژگی‌های قابل‌توجهی برای برنامه‌نویسان دارد؛ اما منحنی یادگیری فزاینده‌ای دارد و کار با آن در ابتدا چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد. اگر برنامه‌نویس مبتدی هستید نگران نباشید؛ چون جامعه پشتیبان آن بهترین راه‌حل‌ها و پیشنهادهای مفیدی را برای یادگیری آسان‌تر ارائه می‌دهند.

3-فریم ورک Yii (Yii Framework)

Yii، یکی از قدیمی‌ترین فریم‌ورک‌های PHP است و به دلیل داشتن جامعه پشتیبانی پاسخگو و مؤثر در توسعه پروژه‌های بزرگ و مدرن کاربرد فراوانی دارد. این چارچوب در مقایسه با Symfony 2، Yii 2 منحنی یادگیری آسان‌تری دارد و یک انتخاب ایدئال برای ساخت پروژه‌های سریع محسوب می‌شود و در همکاری با AJAX عالی عمل می‌کند.

علاوه بر آن، Yii 2 عملیات طراحی پایگاه داده را ساده می‌کند و نیاز به مقادیر تکراری در SQL را از بین می‌برد و منجر به تولید نرم‌افزارهای تحت وب کاربردی‌تر، توسعه‌پذیر، کارآمد با قابلیت نگهداری راحت‌تر می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های فریم‌ورک Yii به شرح زیر است: 

  • توسعه‌پذیری مطلوب
  • امکان پشتیبانی چندگانه از caching
  • عملکرد بی نظیر با سرعت بالا
  • امکان پشتیبانی از توسعه RESTful API
  • دارای عملکرد بالا
  • جامعه فعال و منابع آموزشی گسترده
  • امکان یکپارچه‌سازی با اجزای شخص ثالث
  • کلاس‌ها و ویژگی‌های خاص جهت کار با دیتابیس در قالبی سریع و امن


 

4-فریم ورک کدایگنایتر (CodeIgniter Framework)

CodeIgniter یک فریم‌ورک قدرتمند PHP است که به دلیل داشتن ویژگی‌های پیشرفته و توسعه سریع پروژه شناخته شده است. این چارچوب کتابخانه‌ای کاربرپسند با ساختاری بصری جذاب دارد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بدون درگیرشدن با کدنویسی بیشتر از خلاقیت خود استفاده کنند. از ویژگی‌های این فریم‌ورک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • نصب آسان و اجرای سریع
  • داکیومنت (Document) و راهنمای بسیار قوی
  • سرعت توسعهٔ بالا
  • یادگیری آسان
  • انعطاف‌پذیری بالا برای کدنویسی

5-فریم‌ورک Laminas یا زِند فریم‌ورک (Zend Framework)

Laminas که قبلاً Zend Framework نام داشت، یک چارچوب منبع‌باز و شیءگرا (OOP) است و کدهای آن قابل استفاده مجدد هستند. به همین دلیل مقیاس‌پذیری مطلوبی دارد.Laminas کتابخانه کامپوننت گسترده‌ای دارد و به طراحان و برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد که فقط اجزای ضروری را برای پروژه خود انتخاب کنند. به این ترتیب عملکرد پروژه بهینه‌سازی می‌شود و هزینه‌های اضافی و غیرضروری را نیز کاهش می‌دهد. مسئله امنیت در اولویت کاری Laminas است و ویژگی‌های قوی آن توسعه برنامه‌های کاربردی و ایمن را تضمین می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های این فریم‌ورک عبارت‌اند از:

  • ساختمان مدولار و قابلیت تنظیم
  • امکان پشتیبانی قوی از دیتابیس
  • کدهای قابل استفاده مجدد
  • تمرکز قوی روی امنیت سایت‌ها و برنامه
  • مستندات جامع و منابع آموزشی

6-فریمورک  CakePHP (CakePHP Framework)

CakePHP یک فریم‌ورک کدباز رایگان و همه‌کاره به‌منظور ساخت و توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب است. فریم‌ورک CakePHP به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های کاربردی را با سرعت بیشتری بسازند و همچنین با کم‌کردن الزامات کدنویسی فرایند توسعه را از ابتدا ساده‌سازی می‌کند حتی اگر پروژه‌ها بزرگ و پیچیده باشند.

شرکت‌های بزرگی مانند هیوندای، اکسپرس و ب‌ام‌و از این فریم‌ورک در مراحل اولیه طراحی و ساخت برنامه‌های خود استفاده کردند. به همین علت در میان کاربران پرطرف‌دار است.

  • توسعه‌پذیری بالا به دلیل قابل استفاده مجدد بودن کدها
  • تنظیمات آسان
  • جامعه فعال و مستندات گسترده
  • قابلیت تست آسان

این فریم‌ورک معایبی همچون انعطاف‌پذیری محدود و جامعه پشتیبانی کوچک‌تر نسبت به سایر فریم‌ورک‌های php دارد و از پایگاه‌های داده NoSQL به خوبی پشتیبانی نمی‌کند و محدود است.

 

7-فریمورک  Phalcon (Phalcon Framework)

فالکون در میان فریم‌ورک‌های PHP با سبک کدنویسی خاص خود که از C و C++ الهام گرفته شده است متمایز است و ویژگی‌های توسعه پیشرفته‌ای از جمله مدیریت دارایی، حافظه پنهان، و قابلیت انتشار خودکار مطالب را دارد به همین علت یک انتخاب قدرتمند برای توسعه برنامه‌های وب بدون کوچک‌ترین درز اطلاعاتی به شمار می‌رود.

Phalcon با رابط کاربرپسند و مستندات جامع خود، توسعه PHP را ساده‌تر کرده است و تجربه کاربری توسعه‌دهنده را بهبود می‌بخشد. اصلی‌ترین ویژگی‌های این فریم‌ورک عبارت‌اند از: 

  • عملکرد استثنایی
  • سرعت بالا و اجرای بهینه
  • حداقل استفاده از منابع سرور
  • قابلیت ادغام با سایر کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های PHP
  • استفاده از ORM
  • جامعه توسعه‌دهندگان فعال و اختصاصی

از معایب این فریم‌ورک می‌توان به مواردی همچون پشتیبانی محدود از هاست، انعطاف‌پذیری محدود برای سفارشی‌سازی و پیچیدگی بالقوه در عیب‌یابی به دلیل فقدان ابزارهای جامع اشکال‌زدایی و پروفایل اشاره نمود.

8-میکرو فریمورک Slim (Slim Framework)

چارچوب Slim در ساخت و طراحی برنامه‌های وب با ویژگی‌های پیشرفته‌ای که دارد، شناخته شده و محبوب است. به این معنی که در عین سادگی از قدرت بالایی برخوردار است و به‌ویژه برای توسعه APIها گزینه مناسبی می‌باشد. امکانات Slim Framework عبارت‌اند از: 

  • سبک و مینیمالیست
  •   API ساده و شهودی
  •  سیستم مسیریابی انعطاف‌پذیر
  •  HTTP routing 
  • Named routes
  • Route passing
  • Route redirects
  • Route halting
  • Middleware & Hooks
  • Custom views
  • HTTP caching
  • Signed cookies
     

9-فریمورک  FuelPHP (FuelPHP Framework)

FuelPHP یک چارچوب PHP بسیار ماژولار و توسعه‌پذیر است که از الگوهای معماری‌های MVC و Hierarchical Model-View-Controller (HMVC) پشتیبانی می‌کند.

این فریم‌ورک ویژگی‌های امنیتی گسترده‌ای از جمله فیلتر URL (URL Filtering)، رمزگذاری خروجی و ساختار احراز هویت خود را دارد که آن را به انتخابی برتر برای توسعه راه‌حل‌های امن و جامع وب تبدیل می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های این فریم‌ورک به شرح زیر است: 

  • سادکی و انعطاف‌پذیری
  • کدهای قابل استفاده مجدد
  • سرعت عملکرد بالا و قدرتمند
  • ویژگی‌های امنیتی قوی همچون CSRF، URIs، XSS، output encoding
  • حفظ امنیت با قابلیت فیلتر کردن ورودی‌ها
  • سازوکارهای ذخیره‌سازی

مواردی نظیر جامعه پشتیبانی کوچک و به‌روزرسانی کم از جمله معایب این فریم‌ورک محسوب می‌شوند.

10-فریمورک  PHPPixie (PHPPixie Framework)

PHPixie با کارایی بالایی که دارد برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب بهینه شده طراحی شده است و از الگوی Hierarchical Model-View-Controller (HMVC) مشابه FuelPHP پیروی می‌کند و با اجزای مستقل ساخته شده است.

 PHPixie فریم‌ورک با داشتن یک انجمن فعال به طور مداوم و منظم به‌روزرسانی‌ها می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های آن عبارت‌اند از: 

  • سرعت و کارایی بالا و سهولت استفاده
  • مناسب برای ساخت و توسعه پروژه‌های کوچک و متوسط
  • ویژگی‌های امنیتی داخلی
  • نگاشت گرهای شیء به رابطه (ORM)

در خاتمه یادآور می‌شود ایزی وب ارائه‌دهنده خدمات طراحی سایت بهترین فریم‌ورک‌های PHP را متناسب با نیازهای خاص برنامه‌نویسان را به شما معرفی نمود؛ بنابراین با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای هریک از فریم‌ورک‌های php می‌توانید از آنها در توسعه وب‌سایت یا برنامه‌های تحت وب استفاده کنید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.