ایزی وب بلاگ مقایسه وردپرس و جوملا
Skip Navigation Links.

مقایسه وردپرس و جوملا، برای راه‌اندازی سایت

چهارشنبه، 27 تیر 1403

مقایسه وردپرس و جوملا، برای راه‌اندازی سایت

در دو راهی تصمیم گیری بین جوملا و وردپرس مانده‌اید ؟ در این محتوا در 6 مرحله به مزایا و معایب هر کدام خواهیم پرداخت با ما در ایزی وب همراه شوید.

وردپرس (Wordpress) و جوملا (Joomla) هر دو از محبوب‌ترین و قدرتمندترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) در طراحی سایت به شمار می‌روند. هریک از این پلتفرم‌ها ابزار و امکانات، قالب‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین دانستن اینکه کدام یک به بهترین وجه می‌توانند نیازهای شما را در طراحی وب‌سایت برآورده سازند مهم است.در این محتوا علاوه بر معرفی وردپرس و جوملا معایب و مزایای هر دو را مورد بررسی قرار می‌دهیم و آنها را به لحاظ ویژگی‌هایی همچون سهولت کاربری، عملکرد و امنیت سایت با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

در نهایت ایزی وب (ارائه‌دهنده خدمات طراحی سایت) به شما می‌گوید که کدام یک از آنها برای خدمات  سئو و طراحی سایت فروشگاهی مناسب‌تر است.

وردپرس چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) برنامه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانیم یک وب‌سایت را طراحی کنیم. در واقع CMS قابلیت انتشار، ویرایش، سازماندهی، حذف و تعمیر و نگهداری محتوای سایت را برای ما فراهم می‌کند. تمامی موارد نامبرده در قالب یک سیستم مدیریتی انجام می‌شود و متشکل از دو عنصر اصلی است: 

1- برنامه کاربردی محتوا (Control management applicant)

 2- برنامه تحویل محتوا (Control delivery applicant)

 وردپرس یکی از بهترین و ساده‌ترین پلتفرم‌های CMS متن باز است و به عنوان موتور نرم‌افزاری برای مدیریت کارآمد سایت عمل می‌کند و همچنین خدمات طراحی سایت را بدون نیاز به کدنویسی در اختیار طراحان تازه کار و حرفه‌ای قرار می‌دهد.

به نقل از وب سایت WPBeginner (ارائه دهنده آموزش‌های پیشرفته وردپرس) آمار زیر میزان محبوبیت وردپرس را در جهان بیان می‌کند: 

  • بیش از 43 درصد سایت‌های دنیا وردپرسی هستند.
  • وردپرس 64.3 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.
  • برندهای معروف از جمله Disney Books، Sony Music، Time Magazine، Meta Newsroom همگی با وردپرس طراحی شده‌اند.

 

جوملا چیست؟

جوملا هم یکی دیگر از پلتفرم‌های سایت ساز رایگان و متن باز (Open Source) شبیه وردپرس است و تحت زبان برنامه نویسی PHP به نگارش درآمده است. سادگی و عدم نیاز به کدنویسی علت محبوبیت آن است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

WPBeginner   گزارش می‌کند که 8/1 درصد از تمام سایت‌های دنیا از جوملا استفاده می‌کنند و بیش از یک میلیون وب‌سایت با جوملا طراحی شده‌اند.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ 

در پاسخ به این سؤال که جوملا یا وردپرس، کدام یک بهتر هستند. باید گفت که جوملا انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد؛ اما وردپرس نیاز به دانش فنی خاصی ندارد و برای مبتدیان بسیار مناسب است. وردپرس بزرگ‌ترین گنجینه افزونه‌ها و قالب‌هاست که قابلیت‌های زیادی را به سایت‌ها اضافه می‌کند. با این احوال تا زمانی که نسبت به ویژگی‌ها و امکانات هرکدام آگاهی نداشته باشید نمی‌توان پاسخ درستی به این سؤال داد.

 

مقایسه مزایای وردپرس و جوملا بر اساس شش معیار اصلی، بهترین ارزیابی برای استفاده از این دو پلتفرم را ارائه می‌کند.

  1. سهولت استفاده
  2. سفارشی سازی
  3. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  4. سرعت
  5. امنیت سایت
  6. پشتیبانی

مقایسه وردپرس و جوملا در 6 مرحله :

1-سهولت کاربری سیستم مدیریت محتوا

سهولت کاربری CMS به میزان راحتی استفاده از سیستم برای همه کاربران اشاره دارد. سیستم‌های ساده‌تر طرف‌داران بیشتری دارند و چون استاندارد هستند زمان بر نیستند.

عملکرد CMS بر دو بخش کلی متمرکز است: 

  • نصب و راه‌اندازی
  • یادگیری و کارکردن با آن

وردپرس:

یکی از مزایای وردپرس سادگی کار با آن است. سهولت یادگیری وردپرس بر اساس منحنی یادگیری (Learning curve) برای کاربران تازه‌کار متوسط است. کنترل پنل وردپرس فرایند ساده‌ای دارد و برای کاربران بسیار راحت است.تمرکز اصلی وردپرس از گذشته تابه‌حال بر پایه وبلاگ‌نویسی است؛ یعنی تمام تم‌ها و افزونه‌ها، ابزارها و ویژگی‌های لازم برای ایجاد یک پست به روشی خاص را مقدور می‌کند.

جوملا

سهولت یادگیری جوملا بر اساس منحنی یادگیری برای تازه‌کاران غیرفنی بالاست. یادگیری جوملا برای افرادی که سواد و تجربه بیشتری در زمینه کامپیوتر و طراحی دارند ساده‌تر است. از معایب جوملا می‌توان به کنترل پنل آن اشاره نمود که تنظیمات متعدد و پیچیده‌ای دارد.

وردپرس

جوملا

نصب، یادگیری و کارکردن با وردپرس آسان است و زمان کمتری لازم دارد.

کاربران برای استفاده از جوملا به تخصص، دانش فنی، تمرین و تکرار بیشتری نیاز دارند و سهولت کاربری آن نیز وقت بیشتری می خواهد.

2-سفارشی‌سازی سایت (Customization)

فرایند ایجاد تغییرات ظاهری سایت را سفارشی‌سازی سایت می‌گویند. سیستم‌های مدیریت محتوا حاوی امکانات و ابزارهایی هستند که به سفارشی‌سازی سایت کمک زیادی می‌کنند.

کتابخانه تم‌ها و افزونه‌های وردپرس بسیار وسیع و غنی است به همین دلیل طراحان انتخاب نامحدودی و متنوعی را در طراحی سایت وردپرسی دارند. به این معنی که مقیاس‌پذیری یا توسعه‌پذیری (Scalability) وردپرس مطلوب است و کاربران مبتدی می‌توانند یک سایت با ظاهری زیبا و کاربرپسند بسازد. جوملا نیز از این قابلیت بی‌بهره نیست و مثل وردپرس کتابخانه‌ای از تم‌ها و افزونه‌های متنوع دارد؛ اما گزینه‌های سفارشی‌سازی آن برای افراد بی‌تجربه گیج‌کننده و محدود است. این ویژگی یکی دیگر از معایب جوملا به شمار می‌رود.

وردپرس

جوملا

سفارشی‌سازی وردپرس غیرقابل قیاس است و همان چیزی است که کاربران بی‌تجربه بدون نیاز به تخصص می‌توانند سایت خود را طراحی کنند.

جوملا به لحاظ سفارشی‌سازی سایت قابلیت‌های زیادی دارد اما کاربران برای استفاده از آن باید دانش فنی و تجربه بیشتر داشته باشند.

3-بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

سئو سایت تضمینی، تکنیکی است که اگر به درستی انجام شود سایت را در رتبه‌های نخست موتور جستجو مثل گوگل قرار می‌دهد. دلیل اهمیت سئو سایت این است که کاربران به دنبال یافتن اطلاعات موردنظر خود هستند و به اولین سایتی که در گوگل می‌بینند، مراجعه می‌کنند.

 وردپرس یا جوملا کدام یک برای سئوی سایت بهتر هستند؟

وردپرس:

از گذشته تاکنون هسته فعالیت وردپرس متمرکز بر وبلاگ‌نویسی است. ویژگی‌های خاص افزونه‌های وردپرس برای ایجاد سئوی دوستانه مناسب است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • در وردپرس عنوان صفحه (Titel Tag)و تگ‌ها بدون نیاز به کدنویسی بهینه شده‌اند.
  • صفحات html در وردپرس با موتورهای جستجو سازگاری خوبی دارند.
  • وردپرس قابلیت ایجاد لینک دائمی حاوی کلمات کلیدی را برای سئو مقدور کرده است.
  • اضافه کردن تصاویر و همچنین متن جایگزین تصاویر (Image Alt Text) در وردپرس بهینه شده‌اند.
  • استفاده از ابزارهای تولید محتوا (content tool) در وردپرس آسان است.
  • تم‌های آماده وردپرس در طراحی سایت شرکتی برای موتورهای جستجو مناسب هستند.
  • افزونه‌های سئو ( Yoast، All in One SEO Pack ، SEOPress ) نقش مؤثری در ایجاد سئوی دوستانه دارند. 

  جوملا:

 سیستم مدیریت محتوای جوملا از نظر فنی مثل وردپرس آسان است؛ اما سئوسازی آن با سایر برنامه‌ها کمی متفاوت است. جوملا افزونه‌ها و تنظیمات پیش‌فرضی را برای انتشار محتوا و مطالب، توضیحات متاتگ (Meta description ) و کلمات کلیدی اعمال کرده است و موتورهای جستجو برای تأیید آنها سخت می‌گیرند به همین علت سئوی سایت جوملا با دردسر بیشتری همراه است.

وردپرس

جوملا

وردپرس برای وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است و آنها محتوا را به سرعت منتشر می‌کنند. 

هسته فعالیت جوملا وبلاگ‌نویسی نیست لذا جریان انتشار محتوا و سئوسازی آن به خوبی وردپرس نمی‌شود اما امکانپذیر است.

4- سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت خیلی مهم است؛ چون بر همه چیز مثل تجربه کاربری (UX)، ترافیک وب‌سایت، رتبه‌بندی سایت و زمان ماندگاری و اعتماد کاربران تأثیر بسزایی دارد. عوامل مؤثر در سرعت سایت عبارت‌اند از: 

  • کیفیت سرویس میزبانی وب
  • CMS

 با توجه به موارد مذکور جوملا یا وردپرس، کدام یک برای افزایش سرعت سایت بهترند؟

 وردپرس: 

سایت‌های معمولی که با وردپرس ساخته می‌شوند سرعت بارگذاری خوبی دارند؛ اما هر چقدر که سایت بزرگ‌تر و شلوغ‌تر می‌شود با وردپرس نمی‌توان سرعت آن را به آسانی بالا برد. بهینه‌سازی تم‌ها و افزونه‌ها برای افزایش سرعت سایت ضروری است. انتخاب یک سرویس میزبانی وب سطح بالا و همچنین تم‌های با کیفیت سرعت وب‌سایت را بالاتر می‌برند. هاست وردپرس (WordPress Hosting) یک سیستم میزبانی وب پرسرعت است که برای تأمین نیازها، حداکثر عملکرد و امنیت سایت‌های وردپرسی در طراحی سایت فروشگاهی و شرکتی بهینه‌سازی شده‌اند.

پشتیبانی وردپرس تمامی ویژگی‌های افزایش سرعت سایت را همیشه به‌روزرسانی می‌کند تا بتواند سرعت سایت را به درستی حفظ کنند.

 جوملا:

یکی از مزایای جوملا سرعت بارگذاری سایت است و با اضافه کردن افزونه‌های بیشتر سرعت سایت کم نمی‌شود. جوملا برای افزایش سرعت بارگذاری سایت‌های بزرگ و پیچیده نسبت به وردپرس برتری دارد؛ چون مقیاس‌پذیری آن بهتر است و به سرورهای کمتری در برابر سایت‌های وردپرسی نیاز دارد.

وردپرس

جوملا

با وردپرس افزایش سرعت سایت معمولی میسر می شود اما سایت‌های بزرگ وردپرسی نیاز به ابزارها و تدابیر دیگری برای بالارفتن سرعت بارگذاری سایت دارند و در کل مطلوب است 

جوملا برای افزایش هر سرعت هر نوع سایتی چه بزرگ و چه کوچک مناسب و کارآمد است.

5-امنیت سایت

تأمین و حفظ امنیت سایت در طراحی سایت شرکت مهم‌ترین پارامتری است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. سایتی که امنیت درست و حسابی ندارد در برابر هک‌شدن و سایر حملات سایبری آسیب‌پذیر می‌شود و احتمالاً گوگل آن را در فهرست سیاه خود قرار می‌دهد. به همین علت انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای پاسخگو بهترین راه‌حل است.

وردپرس:

وردپرس CMS محبوبی است و جای تعجبی هم ندارد که اغلب مورد هدف رخنه‌گرها قرار می‌گیرد و این یکی از معایب وردپرس محسوب می‌شود؛ اما این پلتفرم برای بالابردن امنیت سایت‌ها احراز هویت دو مرحله‌ای و افزونه‌های امنیتی زیادی به همراه به‌روزرسانی‌های منظم و خودکار را ایجاد کرده است.

یکی دیگر از امکانات امنیتی وردپرس این است که یک سرویس پولی را به نام WordPress VIP ارائه نموده است. این سرویس متشکل از تیمی قدرتمند است که وب‌سایت را به دقت آنالیز می‌کند و نقاط ضعف امنیتی کدنویسی سایت را شناسایی و برطرف می‌کند.

 جوملا:

سیستم CMS جوملا مثل وردپرس افزونه‌های امنیتی زیادی ندارد؛ اما در این پلتفرم با به‌کارگیری SSL و 2FA، تأیید دومرحله‌ای داشبورد مدیریت ممکن می‌شود. به این معنی که پیچیدگی بالاتر جوملا حمله‌های سایبری را سخت‌تر می‌کند. جوملا در پاسخگویی به آسیب‌پذیری‌های امنیتی بسیار فعال است و سریعاً آن را برطرف می‌کند. با این حال حفظ امنیت سایت و نصب ابزارهای به‌روزرسانی را به کاربران واگذار کرده است و اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا بتوانند مسئولیت بیشتری را در قبال امنیت سایت بر عهده بگیرند.

وردپرس

جوملا

با اینکه وردپرس محبوب دل هکرهاست اما تدابیر امنیتی خوبی را برای کاربرانش ایجاد کرده است.

سیستم جوملا پیچیدگی زیادی دارد و این پیچیدگی باعث شده در برابر حملات سایبری مقاومتر از وردپرس باشد.

6-پشتیبانی  

یکی از معیارهای ارزیابی برای مقایسه سیستم‌های مدیریت محتوا، کیفیت پشتیبانی آنهاست. پشتیبانی به معنای داشتن یک تیم مجهز، حرفه‌ای و کارکشته برای پاسخگویی و رفع اشکالات و ایرادات سیستم است. یکی از وظایف مهم پشتیبانی انجام به‌روزرسانی‌های منظم در بهبود عملکرد سایت است.

وردپرس:

وردپرس یک CMS قدرتمند است و انبوهی از طرف‌داران آن را در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها دنبال می‌کنند. در بسیار از مواقع هنگام طراحی سایت وردپرسی سؤالات، اشکالات زیادی از سوی کاربران مطرح می‌شود؛ بنابراین تعداد زیادی از مشاوران و سایت‌های آموزشی در حوزه موضوعات مرتبط با وردپرس وجود دارند که به خوبی آنها را برای حل مسائلشان راهنمایی می‌کنند.

جوملا:

جوملا نیز مانند وردپرس یک پشتیبان آنلاین برای کاربران، طراحان وب‌سایت وعلاقه‌مندان ایجاد کرده است و همه می‌توانند پاسخ سؤالات و اطلاعات مورد نیاز خود را درباره جوملا به دست آورند.

وب سایت رسمی جوملا طیف وسیعی از مطالب، مقالات و فیلم‌های آموزشی رایگان و مفید را به دنبال‌کنندگان خود ارائه می‌دهد.

وردپرس

جوملا

وردپرس طرفداران زیادی دارد و از نظر پشتیبانی و راهنمایی خدمات کاملی را ارائه می‌کند.

جوملا نیز طرفداران خود را دارد و در وب‌سایت رسمی خود پاسخگوی آنهاست.

وردپرس یا جوملا کدام یک بهتر هستند؟

 در پاسخ به این سؤال نتایج زیر را می‌توان نام برد: 

 1- وردپرس از جوملا محبوب‌تر است.

 2- وردپرس از نظر سهولت استفاده و یادگیری بهتر است.

 ۳- قابلیت سفارشی‌سازی وردپرس برتر از جوملا است.

 ۴- سئوسازی وردپرس به دلیل تمرکز بر فعالیت وبلاگ‌نویسی و پلاگین‌ها کامل و جامع است.

 ۵- پیچیدگی‌های امنیتی جوملا بهتر است؛ اما هر دو به لحاظ تأمین امنیت مناسب‌اند.

 ۶- تیم پشتیبانی وردپرس در سطح گسترده‌ای به سؤالات و نیازهای کاربران پاسخ می‌دهد.

 

در نهایت نتیجه به‌دست‌آمده از مقایسه وردپرس و جوملا  راه‌اندازی سایت برای  کسب‌وکار کمک مؤثری در پاسخ‌گویی به سؤالات زیر است امیدواریم این محتوا در ایزی وب برای شما مفید واقع  شده باشد : 

  1- کدام یک برای طراحی سایت فروشگاهی مناسب‌تر است؟

با وردپرس هر نوع سایتی قابل طراحی است و در حال حاضر بهترین فروشگاه‌های اینترنتی دنیا مثل والمارت وردپرسی هستند. مزایای وردپرس با توجه به نتایج بالا به لحاظ داشتن امکاناتی مثل تم‌ها و افزونه‌ها و مقیاس‌پذیری آن برای طراحی سایت فروشگاهی مناسب‌تر است.

 2- کدام یک برای طراحی سایت شرکتی مناسب‌تر است؟

طراحی سایت شرکتی هم با جوملا امکان‌پذیر است و هم وردپرس سیستم خوبی است؛ اما در نهایت شمایید که باید با توجه به شرایط، اهداف، نیازها و از همه مهم‌تر آگاهی نسبت به معایب و مزایا و امکانات هر دوی آنها بهترین پلتفرم را انتخاب کنید.

 ۳- کدام برای سئو مناسب‌تر؟

سئوی وردپرس از هر نظر مناسب‌تر از جوملا است؛ زیرا امکانات، ابزارها، افزونه‌های وردپرس  و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کاربران خود فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.