انتخاب یک URL مناسب برای صفحه
انتخاب یک URL مناسب برای هر صفحه سایت، یکی از مهمترین عناصر بهینه سازی سایت (سئو) است. متخصصان سئو، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا URL های خاص و منحصر به فرد ایجاد کنند که در بالای نتایج موتور جستجوی گوگل قرار گیرند. استفاده درست از کلمات کلیدی محتوا در URL یک تکنیک سئو محسوب می شود.
ویژگی های یک URL مناسب و بهینه سازی شده
مرتبط بودن URL با محتوای صفحه
URL هر صفحه باید به گونه ای نوشته شود که با محتوای هر صفحه از سایت مرتبط باشد و به نوعی موضوع محتوا را به صورت مختصر شرح دهد. این کار روی سئو سایت موثر است و موجب بهبود آن می شود. به طور مثال؛ در نمونه کارهای طراحی سایت که شامل سایت های طراحی شده است، می توان از آدرس https://www.ezweb.ir/website-portfolio استفاده کرد.
کوتاه بودن URL
آدرس های URL کوتاه برای کاربران گویاتر و ساده تر است و راحت تر در ذهن آن ها می ماند. از لحاظ سئو نیز کوتاه بودن آدرس ها بهتر از طولانی بودن آن هاست.
استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای URL
معمولا ربات های موتورهای جستجو به کلمات انتهای URL چندان اهمیت نمی دهند. در نتیجه بهتر است کلمات کلیدی اصلی و مهم در ابتدای URL نوشته شود.
اجتناب از کلمات و عبارات تکراری در URL
از نوشتن دو یا چند باره کلمات یا عبارات در URL باید پرهیز شود زیرا این کار موجب پایین آمدن اعتبار صفحه شود.
عدم استفاده از حروف نامرتبط
از نوشتن کاراکتر هایی همچون ? % ^ & در آدرس URL باید خودداری شود.
عدم استفاده از حروف بزرگ در URL
در صورتی که آدرس URL به صورت انگلیسی نوشته می شود، بهتر است از حروف بزرگ در آن پرهیز شود.
عدم استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در URL می تواند به سئو سایت آسیب برساند و نتیجه معکوس داشته باشد.
عدم استفاده از کلمات stopword
از نوشتن کلمات یا عباراتی مانند " در، از، با، و... " در URL پرهیز شود.
استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات در URL
به منظور جدا سازی کلمات URL باید از خط فاصله استفاده شود.
عدم ایجاد فاصله (space) در بین کلمات
برای جداسازی کلمات URL بهتر است از خط فاصله (-) و یا + استفاده شود؛ در غیر اینصورت، فاصله ایجاد شده به صورت 20% دیده می شود و ظاهر خوب URL را از بین می برد.
ساده و خوانا بودن URL
آدرس URL باید ساده و خوانا و تک سیلابی باشد.
استفاده از کلمه کلیدی مناسب و مرتبط در URL
وجود کلمات کلیدی در URL موجب بهبود سئو سایت و جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو خواهد شد.
یکسان نبودن URL با عنوان صفحه
نیازی به یکسان بودن عنوان صفحه و آدرس URL نمی باشد و می توان از سایر کلمات کلیدی درون محتوا در URL استفاده کرد.
عدم استفاده از URL های با محتوای یکسان
URL های دارای محتوای یکسان، موجب می شود گوگل هنگام ایندکس کردن صفحات سایت با مشکل مواجه شود و صفحات موردنظر را در نتایج جستجو نشان ندهد.