ایزی وب شبکه دانش بلاگ 7نمونه وبسایت با بهترین رابط کاربری در سال 2024
Skip Navigation Links.

7 نمونه وبسایت با بهترین رابط کاربری در سال 2024

پنجشنبه، 22 شهریور 1403

7 نمونه وبسایت با بهترین رابط کاربری در سال 2024

امروزه اکثر کسب‌وکارها وب‌سایت دارند؛ اما چیزی که باعث موفقیت یک بیزینس می‌شود داشتن وب‌سایت UX است. در واقع این نوع سایت‌ها بهترین رابط کاربری را برای مخاطبان خود طراحی نموده و مشتریان و کاربرانشان را به خوبی حفظ می‌کنند. اما UX دقیقاً چیست. چرا رابط کاربری مهم است و جدیدترین ترندهای UI/UX در 2024 کدامند؟

در ادامه این محتوا با ایزی وب یکی از بهترین شرکت‌های طراحی وب‌سایت همراه می‌شویم و علاوه بر پاسخگویی به سوالات فوق 7 نمونه وب‌سایت ۲۰۲۴ با تجربه کاربری برتر را به شما معرفی می‌کنیم.

تعریف UX:

هدف از طراحی UX در ساخت و توسعه سایت بر روی دو جنبه اصلی متمرکز است. اولین جنبه پاسخگویی به جدیدترین و آخرین خواسته‌های کاربران و ارائه بهترین تجربه کاربری به آنهاست.

ایجاد یک UI/UX سودبخش و ثمربخش این است که طراحان و توسعه‌دهندگان بتوانند کارآمدترین روش‌ها و تکنیک‌ها را برای پاسخگویی و رفع نیازها و انتظارات کاربران نهایی خود پیدا کنند. به همین علت بر ارائه روندهای طراحی رابط کاربری تمرکز می‌کنند تا مطمئن شوند که وب‌سایت‌ها به راحتی قابل پیمایش هستند. سرعت و سادگی عناصر اصلی طراحی رابط کاربری ۲۰۲۴ هستند.

دومین جنبه این است که برندها و بیزینس‌های آنلاین در صنایع مختلف بتوانند ابزارهای مورد نیاز خود را برای همسو شدن با جدیدترین تکنولوژی‌هایی که مخاطبان را راضی می‌کند، فراهم کنند؛ بنابراین وب‌سایت‌های مدرن بهترین شیوه‌های تجربه کاربری را با بینش حوزه کاری خود ترکیب می‌کنند و مزیت رقابتی قدرتمندی را برای سبقت گرفتن از رقبا به دست می‌آورند.

در طراحی وب‌سایت چیزی فراتر از یک رابط کاربری (UI) موثر را خلق می‌کنند. به این معنی که عملکرد و قابلیت استفاده کلی سایت را برای مخاطبان خود کاربرپسند و دلپذیر می‌سازند.

 

اهمیت رابط کاربری در طراحی وب سایت

ایجاد مزیت رقابتی و وجه تمایز از طریق ارائه تجربیات کاربری استثنایی و رابط کاربری بصری خوشایند در دنیای دیجیتال امروزی یک نیاز اساسی برای وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین است به همین نمی‌توان اهمیت این موضوع را نادیده گرفت.

اولاً، طراحی UX/UI شالوده تعامل مشتری در دنیای دیجیتال است. یک رابط کاربری چشم‌نواز و عالی همراه با یک تجربه کاربری دلچسب نه تنها کاربران را جذب می‌کند، بلکه آنها را نیز برای مدت زمان طولانی حفظ می‌کند.

دوما، کاربران همیشه عجله دارند و می‌خواهند از کوتاه‌ترین مسیر ممکن به هدف خود برسند؛ بنابراین توانایی جذب و حفظ علاقه کاربر از طریق ناوبری آسان، تولید محتوای جذاب و کاملاً ارزشمند به دست می‌آید. شرکتی که در طراحی UX/UI تجاری با کیفیت بالا سرمایه‌گذاری می‌کند، تعهد خود را به درک و برآوردن نیازها و ترجیحات مشتریان خود نشان می‌دهد و به این ترتیب اعتماد و وفاداری را در کاربران خود تقویت می‌کند.

جدیدترین ترندهای UI/UX در 2024

با توجه به تغییرات و تحولات چشمگیر و سریع دنیای دیجیتال مثل آینده اینترنت به نام Web3، طراحی UI/UX بسیار حیاتی است و در واقع کلید اصلی ساخت و تولید محصولات و خدماتی است که مردم دوست دارند از آن استفاده کنند و مدام به سمت آن جذب می‌شوند. به همین علت همان‌طور که صنعت دیجیتال تغییر می‌کند ویژگی‌های یک وب‌سایت با طراحی UI/UX عالی در ۲۰۲۴ نیز متحول می‌شود.

در ادامه این مطلب جدیدترین گرایش‌های طراحی UX در سال 2024 را به شما معرفی می‌کنیم تا با الهام گرفتن از آنها بتوانید بهترین طراحی وب را برای خود انجام دهید.

  • تجربه کاربری شخصی سازی شده Personalized experiences UX))

شخصی‌سازی برای کسب‌وکارها به ویژه بیزینس‌های آنلاین سودمند است، زیرا آنها می‌توانند از داده‌ها برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه استفاده کنند.

بهترین وب‌سایت‌های شرکتی، بانکی ارزشمند از داده‌های کاربران خود دارند؛ بنابراین برای ارائه تجربه کاربری شخصی‌سازی‌شده و جذاب از این اطلاعات به طور مؤثری استفاده می‌کنند.

تجربه کاربری شخصی‌سازی‌شده به ترفندهایی اشاره دارد که توسعه‌دهندگان وب‌سایت برای ایجاد UI,UX کاربر محور آنها را به کار می‌برند. طراحان با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (Machine Learning) و سایر تکنولوژی‌های جدید در طراحی وب ایده‌های خود را با نیازهای شخصی کاربران تطبیق می‌دهند و سعی می‌کنند با کاربران از منظر شخصی ارتباط برقرار کنند تا به آنها کاربر احترام بگذارند و در عین حال احساس عاطفی ایجاد کنند. به این صورت طراحی UI,UX معنادار در وب‌سایت خلق می‌شود.

  • تعاملات مکان نمای پیشرفته (Advanced cursor interactions)

مکان‌نما یا curser یک نشانگر است که برای نمایش مکان روی صفحه نمایشگر یا دیگر افزاره‌های نمایشی از آن استفاده می‌کنند.

مکان‌نما ابزاری است که کاربران با استفاده از آن در صفحات سایت حرکت می‌کنند و هر عملی را که دوست دارند، انجام می‌دهند. در ترندهای UX امسال این نشانگرها عناصر طراحی پیچیده‌ای هستند که نقش مهمی در تجربه کاربری ایفا می‌کنند.

به لطف نرم‌افزارهای طراحی مانند Figma که تمامی ایده‌های پیچیده طراحی UX را به راحتی پیاده‌سازی می‌کند، عملکرد مکان‌نماها نیز رو به تکامل می‌رود. طراحان UX، شکل و اندازه مکان‌نماها را تغییر می‌دهند، پویانمایی را ترکیب می‌کنند و حتی به مکان‌نماها توانایی تولید اقداماتی را می‌دهند که قبلاً با استفاده از ورودی‌های UI ساخته شده‌اند. در نهایت، بهینه‌سازی مکان‌نما در طراحی UX، بازدیدکنندگان را در هنگام پیمایش وب‌سایت کاملاً درگیر می‌کند.

  • رابط کاربری صوتی (VUI)

رابط کاربری صوتی (Interactive Voice Response) ابزاری است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به صورت گفتاری با دستگاه‌ها و سیستم‌ها تعامل داشته باشد و دستورات خود را به شکل صوتی ارسال کنند.

در حال حاضر به‌کارگیری این فناوری روبه‌رشد است. تحقیقات Insider Intelligence بیان می‌کند که تقریباً نیمی از جمعیت آمریکا تا سال ۲۰۲۶ از آنها استفاده خواهند کرد. بر این اساس توسعه‌دهندگان روش‌های خلاقانه‌ای (VUI) را در طراحی وب‌سایت‌های مدرن ادغام می‌کنند تا بتوانند تجربیات کاربری کارآمدتری را ابداع کنند. از سرویس‌هایی که تا کنون در استفاده از این ابزار پیشرو هستند می‌توان به Apple Siri، Google و Amazon Alexa اشاره نمود.

  • ترکیب (AR) و (VR)

استفاده از گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان روبه‌افزایش است به همین علت طراحان برای خلق تجربه کاربری موبایل و طراحی سایت از ترکیب تکنولوژی‌های جدید مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بهره‌مند می‌شوند.

 یکی از برجسته‌ترین مزایای واقعیت افزوده سهولت کاربری آن است و کاربران با نصب یک برنامه خاص بر روی موبایل، تبلت یا حتی یک مرورگر وب (WebAR) به سادگی آن را اجرا می‌کنند. به همین دلیل طبق آمار زیر استفاده از این فناوری‌ها روبه‌افزایش است.

به گزارش Statista در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۷ میلیارد دستگاه کاربر واقعیت افزوده موبایل (AR) در سراسر جهان وجود خواهد داشت که از ۱.۱ میلیارد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

  • افزایش تمرکز بر دسترسی‌پذیری UX

دسترسی در UX روی شناخت توانایی‌های مختلف و در نظر گرفتن اینکه آیا یک وب‌سایت یا اپلیکیشن در هر شرایطی برای کاربرانش درست عمل می‌کند یا خیر اشاره دارد.

دسترسی‌پذیری در واقع به‌کاربردن روش‌ها و تکنیک‌هایی است که به تمامی کاربران با هر نوع شرایط جسمی و حتی افراد دارای معلولیت اجازه می‌دهد از وب‌سایت و نرم‌افزارها به بهترین شکل ممکن و احساس عالی استفاده کنند. بهینه‌سازی وب‌سایت برای افراد با مشکلات جسمی، شناختی، سواد یا زبان را دسترسی‌پذیری می‌گویند و به این ترتیب کیفیت تجربه آنان را تقویت می‌کنند.

اکثر وب‌سایت‌های نوآورانه با افزایش آگاهی در مورد مسائل دسترسی آن را در اولویت قرار می‌دهند و این امر مستلزم آن است که طراحان UX درک عمیقی از بهترین شیوه‌های دسترسی داشته باشند و برای طیف وسیعی از کاربران، از جمله افراد دارای معلولیت، طراحی کنند.


 

  • طراحی موبایل اول (Mobile First Design)

 صاحبان بهترین وب‌سایت‌های فروشگاهی، طراحی صفحات برای موبایل Mobile-first را در طراحی مدرن وب‌سایت در اولویت قرار می‌دهند؛ یعنی توسعه‌دهندگان ابتدا طراحی صفحات سایت را برای ابعاد صفحه نمایشگر با سایز کوچک‌تر انجام می‌دهند و بعد از آن به طراحی صفحات سایت با ابعاد بزرگ‌تر می‌پردازند.

طراحی Mobile-first به این معنی است که توسعه‌دهندگان UX ایده آل برای کاربران موبایلی را در درجه اول قرار می‌دهند و همچنین طراحی واکنش‌گرا را برای وب‌سایت انجام می‌دهند. به این صورت تجربه کاربری ایده آل در تمامی دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها یکپارچه می‌شود.

Mobile First Design نرخ تعامل کاربران و رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد و آن را به یک استراتژی مؤثر برای بیزینس‌هایی تبدیل می‌کند که به دنبال دستیابی به تعاملات دلخواه، سریع و آسان با مخاطبان هستند.

  • هوش مصنوعی مولد (Generative AI)

هوش مصنوعی یکی از شگفت‌انگیزترین تکنولوژی‌های جدید در طراحی وب است و ابزارها و عملکردهای باور نکردنی را برای توسعه اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها ارائه می‌کند.

به‌کارگیری هوش مصنوعی (AI) در طراحی UX باعث می‌شود که عملکرد وب‌سایت خود را برای درک بهتر و پاسخگویی به نیازهای کاربران بهینه‌سازی کنید.

طراحی UX با AI برای طراحان چالش‌برانگیز و پیچیده است؛ اما تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها UX بی نظیری را برای کاربران خلق می‌کنند: 

  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با AI

با کمک هوش مصنوعی حجم زیاد دیتاهای مربوط به کاربران را برای شناسایی الگوها، تفسیر روندهای کیفی و پیش‌بینی رفتار کاربر در آینده تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

  • نمونه‌سازی و تست طراحی

طراحان از ابزارهای هوش مصنوعی با ارائه شبیه‌سازی‌های تعاملی پیشرفته با کاربر به طراحی UX کمک می‌کنند و نمونه‌های اولیه را می‌سازند. این نمونه‌ها رفتار و ترجیحات کاربران در دنیای واقعی را منعکس می‌کنند و سپس عملکرد آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهند. به این ترتیب کارکرد و میزان نتیجه مؤثر وب‌سایت نیز از نظر طراحی UX بهینه‌سازی می‌شود.

  • دسترسی‌پذیری سایت با AI

با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی دسترسی‌پذیری سایت نیز برای تمامی کاربران با هر شرایط جسمی بهبود می‌یابد. مواردی مثل تشخیص صدا، تغییر اندازه متن، تنظیم رنگ، متن تصویر جایگزین و غیره نه‌تنها نشان‌دهنده همدلی و اخلاق برند و کسب‌وکارهای آنلاین حرفه‌ای است، بلکه باعث تقویت احساس ارزشمندی می‌شود.

  • بهبود طراحی UI با AI

طراحی UI عامل اصلی جذابیت بصری و زیبایی‌شناسی وب‌سایت است. ابزارهای هوش مصنوعی مانند Adobe Sensei و Fontjoy و Colormind قابلیت‌های ایده آلی را برای طراحی UI کاربرپسند فراهم می‌کنند و شناخت و آگاهی از برند را بالا می‌برند.

 

نمونه‌های برتر وبسایت‌های طراحی UX در سال 2024

تمرکز بر طراحی UX مورد پسند کاربر بسیار مهم است و اگر به آن توجه نکنید احتمالاً در فروش محصول و خدمات خود به کاربران دچار مشکل می‌شوید. در ادامه این مقاله به بررسی وب‌سایت‌ها با بهترین تجربه کاربری در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

بهترین وب سایت های UX در سال 2024

  1-Apple

 وب‌سایت اپل یکی از نمونه‌های ممتاز طراحی UX است که زیبایی‌شناسی درخشانی را همراه با ناوبری بصری ترکیب می‌کند. طراحی مینیمالیستی، تصاویر بسیار با کیفیت و تعاملات یکپارچه همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند و تجربه کاربری بی نظیری را به کاربران ارائه می‌کنند که نشان‌دهنده تعهد برند به نوآوری و کیفیت است.

 

2- Spotify

Spotify یکی از بهترین وب‌سایت‌های نمونه در تجربیات شخصی‌سازی‌شده کاربران است؛ چون یک رابط کاربری آسان و تمیز را از طریق ویژگی‌های منحصر به فردی که تنظیمات شخصی کاربران را به خوبی پاسخگوست، طراحی کرده است.

جذابیت بصری و استفاده از موسیقی‌های لذت بخش پیمایش کاربران را به مراتب مهیج و دلپذیر می‌کند.


 

3-GUCCI 

یکی دیگر از نمونه‌های طراحی وب‌سایت واقعیت مجازی GUCCI Guilty Diner است که به عنوان یکی از برترین ترندهای سال ۲۰۲۳ به کاربران معرفی شد. طراحی تعاملی این وب‌سایت با استفاده از واقعیت مجازی بسیار جذاب، هیجان انگیز و سرگرم‌کننده است به‌طوری‌که کاربران می‌توانند عطر Gucci Guilty خود را پیدا کنند و پین بازی کنند یا فیلم تماشا کنند.

 

 

4- BBC News

وب‌سایت BBC News نمونه‌ای عالی از سایت‌های دسترسی‌پذیر در طراحی UX است. در این وب‌سایت کاربران می‌توانند دکمه Tab را روی صفحه‌کلید خود بزنند و بدون نیاز به ماوس در هر قسمتی از صفحه بچرخند.

این سایت همچنین دارای یک عنصر واضح‌سازی واضح و قابل‌تشخیص است که مثل یک ذره بین عمل می‌کند و به کاربران (ADA) با تحرک محدود امکان می‌دهد دقیقاً بدانند در کجای صفحه هستند.

 

5- OpenAI

وب‌سایت OpenAI یک شرکت پیشرو در زمینه هوش مصنوعی است که صفحه اصلی آن با رویکردی غیرمتعارف شبیه یک گالری هنری غوغا به پا کرده است. تمامی اجزا و عناصر طراحی سایت با هوش مصنوعی خلق شده‌اند.

رابط کاربری ChatGPT بر راحتی و سادگی تمرکز دارد و کاربران با استفاده از تنظیمات و گزینه‌های بی‌نظیر UX و متنوع این سایت پاسخ سؤالات خود را سریعاً دریافت می‌کنند.

6- Airbnb

وب‌سایت Airbnb با طراحی UX عالی همچنان به بالا بردن سطح کیفیت UI,UX برای کاربران خود ادامه می‌دهد. مواردی مانند قابلیت جستجوی بصری پلتفرم، توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده و تصاویر جذاب، یافتن و رزرو مکان‌های اقامتی و غیره تجربه‌ای بدون دردسر را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. همچنین طراحی سازگار و پاسخگو و Mobile First Design تجربه‌ای روان را در همه دستگاه‌ها تضمین می‌کند.


 

7- Amazon Alexa

 سایت آمازون الکسا سرویس دستیار مجازی صوتی در بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه را با بیش از ۲۵ هزار قابلیت پشتیبانی می‌کند و کاربران با الکسا تجربه‌های صوتی طبیعی خاص خود را می‌سازند.  از رایج ترین قابلیت‌های الکسا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • پخش موسیقی
  • خانه هوشمند
  • گزارش اخبار و هواشناسی
  • پخش زنده رادیو
  • کتاب‌های صوتی
  • پاسخ‌گویی به سؤالات
  • جوک و قصه
  • سفارش غذا
  • خرید از آمازون
  • تدریس

 به‌طورکلی طراحی UX کاربرپسند نیاز اساسی تمام وب‌سایت به شمار می‌رود و امروزه برترین ترندهای UX در سال ۲۰۲۴ و سال‌های آینده به دنبال ایجاد تجربیات جذاب‌تر و تخیلی‌تر با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی وب‌سایت است.  سادگی، راحتی و سرعت عناصر اصلی طراحی UI,UX مورد پسند مخاطبان است و طراحان ایده‌های خود را با استفاده از هوش مصنوعی، دستیار صوتی، AR, VR و غیره به اجرا در می‌آورند.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.