ایزی وب بلاگ امنیت سایت
Skip Navigation Links.

امنیت سایت چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟

ﺳﻪشنبه، 12 تیر 1403

امنیت سایت چیست و چگونه آن را تامین کنیم؟

امنیت سایت به زبان ساده به معنی محافظت‌کردن از وب‌سایت در برابر حملات مخرب هکرها، بدافزارها، و سایر عوامل تهدیدکننده است.علی‌رغم اینکه دنیای دیجیتال و اینترنت فضایی عالی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین است و به ما اجازه می‌دهد به راحتی با مشتریان و کاربران ارتباط برقرار کنیم یا محصولات و خدمات خود را بفروشیم، مخاطره‌آمیز به نظر می‌رسد. بر طبق گزارش آژانس امنیت سایبری ایالات متحده(CISA)، در سه ماه اول سال 2024 تعداد حملات سایبری ۱.۷۴ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین برای جلوگیری از تهدیدات امنی...

امنیت سایت چیست؟

هر گونه فعالیت، اقدام یا به‌کارگیری ابزارها و برنامه‌های کاربردی به جهت حصول اطمینان از اینکه وب‌سایت در برابر نفوذ هکرها، ویروس‌ها و بدافزارها در امان می‌ماند، امنیت سایت است. این تدابیر برای محافظت از دیتاها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بسیار حساس در یک وب‌سایت صورت می‌گیرد. 

اهمیت امنیت سایت در چیست؟

حملات سایبری حیات کسب‌وکارهای آنلاین را به خطر می‌اندازد و یک اتفاق امنیتی به احتمال زیاد جریان درآمدی صاحبان سایت و شاغلان مرتبط با آن را قطع می‌کند. در ایالات متحده آمریکا حوادث ناشی از نفوذ رخنه‌گرها و حملات سایبری برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ آنلاین بین هشتصد دلار تا ششصد و پنجاه‌هزار دلار هزینه و ضرر و زیان مالی در بر دارد.

 هنگامی سایت هک شده از کار می‌افتد مورد تهدید و باج‌گیری قرار می‌گیرد یا اطلاعات آن به سرقت می‌رود در چنین شرایطی نه‌تنها سرمایه و پول زیادی نابود می‌شود؛ بلکه اعتبار، شهرت برند را نیز خدشه‌دار می‌کند. سایت‌های نا امن اطلاعات و حریم خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهند و به این ترتیب اعتماد آنها نیز از بین می‌رود. به همین دلیل حظ امنیت سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

تهدیدات امنیتی برای وب سایت

هر یک از تهدیدات سایبری به نوبه خود می‌توانند به فعالیت‌های وب‌سایت صدمه بزنند. برخی از آنها در حد یک دردسر معمولی هستند و یا اینکه فعالیت کلی سیستم را مختل می‌کنند؛ بنابراین رعایت اصول حفظ امنیت سایت از همان ابتدای فرایند طراحی سایت لازم و ضروری است.

در حال حاضر انواع مختلفی از حملات سایبری به چشم می‌خورد و هریک ویژگی‌ها و عملکرد مختص خود را دارند در جدول زیر انواع تهدیدات امنیتی قابل مشاهده است.

جدول انواع تهدیدهای امنیتی وب سایت‌ها

ردیف

نام تهدیدات امنیتی

1

تهدیدات داخلی کارکنان

2

فیشینگ (Phishing)

3

بدافزار (Malware)

4

سرقت رمز عبور (Password Theft)

5

حملات (DDoS)

6

ویروس تروجان (Trojan Virus)

7

سرقت رمز پول (Crypto jacking)

8

روت کیت (Rootkit)

9

در پشتی (Backdoor)

10

حمله تزریق کد SQL Injection

11

فهرست سیاه گوگل

12

حمله اکسپلویت  Zero-Day Exploit

13

حمله مرد میانی (MitM) Man-in-the-Middle

14

حمله تونل دی‌ان‌اس DNS Tunneling

15

حمله با استفاده از اطلاعات کاربری Credential Reuse

 

  • 1-حملات DDoS

حمله سیل آسای ترافیکی فراتر از ظرفیت سرورها و شبکه‌های وب‌سایت را حملات DDoS می‌گویند. انواع مختلفی از این نوع حملات وجود دارد که می‌تواند سایت را به طول کامل از کار بیندازد و منجر به حذف تمامی دیتاها و سرمایه ارزشمند سایت می شو د.

  • 2-بدافزار (Malware)

یکی از روش‌های رایج حملات سایبری بدافزارها یا «نرم‌افزارهای مخرب» هستند و در قالب اسپم یا هرزنامه (ایمیل‌های ناخواسته) به مجرمان سایبری اجازه دستبرد به اطلاعات حساس کاربران را می‌دهند.

  • 3-حمله تزریق کد SQL Injection))

در این نوع از حمله سایبری، کدها یا دستورات ویرانگر در فیلدهای ورودی برنامه نفوذ کرده و عملکرد آن را دست‌کاری می‌نمایند یا اینکه به داده‌های غیرمجاز دسترسی پیدا می‌کنند. تزریق SQL (SQLi) و اسکریپت بین سایتی (XSS) رایج‌ترین حملات تزریقی هستند.

  • 4-فیشینگ (Phishing)

در این روش مهاجمان پیام یا ایمیلی حاوی یک لینک معتبر را برای افراد می‌فرستند و آنها را به ارسال اطلاعات مهم مالی و رمز عبور تشویق می‌کنند. لینک ها به سایت های جعلی و غیرواقعی متصل هستند و تمامی اطلاعات اشخاص را در خود ذخیره می‌کنند.

  • 5-حمله اکسپلویت Zero-Day Exploit

اکسپلویت‌ها در قالب یک برنامه یا کد شناخته شده و حتی ناشناخته با سوءاستفاده از نقص امنیتی در یک سایت آسیب‌پذیر بر روی بدافزارها نصب می‌شوند. به این معنی که Exploit بدافزار نیست؛ بلکه مجرمان با نصب آن بر روی بدافزارها به اهداف مجرمانه خود می‌رسند.

  • 6-لیست سیاه گوگل

بلک‌لیست گوگل شامل سایت‌هایی است که گوگل به دلایل مختلفی آنها را از موتورهای جستجو حذف می‌کند. پلاگین‌ها و افزونه‌های ناامن، طرح‌های فیشینگ، تروجان‌ها و سایر موارد این اتفاق ناگوار را رقم می‌زنند.

  • 7-سرقت رمز پول (Crypto jacking)

این نوع حمله از طریق نصب بدافزارهای آلوده‌کننده بر روی سیستم‌های ناامن صورت می‌گیرد و یک روش پرطرف‌دار برای هک رمز دارایی‌های دیجیتالی است.

  • 8-سرقت رمز عبور (Password Theft)

در این روش مهاجمان با استفاده از برنامه‌های خاصی همچون "brute force" تلاش می‌کنند رمز عبور را هک کنند.

  • 9-روت کیت (Rootkit)

روت کیت شامل نرم‌افزارهایی است که کنترل نامحسوس یک سیستم کامپیوتری را به دست می‌گیرند و هر کاری که دوست دارند بر روی سیستم انجام می‌دهد و کاربر اصلاً متوجه حضور آن نمی‌شود و از طرفی فرد رخنه‌گر بر روی تمامی تنظیمات تسلط دارد و می‌تواند آنها را تغییر دهد.

  • 10-در پشتی (Backdoor)

در پشتی همان‌طور که از نامش پیداست بدون اجازه و پنهانی به سیستم‌ها و شبکه‌های سایت داخل می‌شود معمولاً در هنگام ساخت برخی از نرم‌افزارها این روش به‌عمد انجام می‌شود و بعداً می‌تواند به یک سیستم نفوذ کند.

  • 11-حمله مرد میانی (MitM) Man-in-the-Middle

در این نوع تهدید سایبری، داده‌های حساس توسط یک هکر رهگیری می‌شوند و تهاجم اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که نفوذگر به عنوان یک واسطه بین کاربر و سایت قرار می‌گیرد.

  • 12-حمله تونل دی‌ان‌اس DNS Tunneling

منظور از حمله بدافزار تونل ساز، انواع حملاتی است که سیستم نام دامنه را گرفتار خود می‌کنند هنگامی که DNS نقطه ضعف دارد و به آسیب‌پذیری وب‌سایت (website vulnerability) منجر می‌شود. مهاجمان از این فرصت نهایت استفاده را می‌برند و پروتکل DNS برای ربودن اطلاعات حساس مورد هدف قرار می‌دهند.

  • 13-ویروس تروجان (Trojan Virus)

تروجان ویروس و نرم‌افزار مخربی است که مثل یک جادوگر با تغییر چهره خود تحت عنوان یک نرم‌افزار معتبر یا قانونی وارد سیستم کاربران می‌شود و آنها را با نمایش هشدارهای جعلی به سادگی فریب می‌دهد.

  • 14-تهدیدات داخلی کارکنان

این نوع حمله از سوی افرادی است که در سازمان مرتبط به سایت مشغول به کارند و به شبکه و منابع آن دسترسی کاملی دارند و از موقعیت سوءاستفاده می‌کنند؛ یعنی فعالیت نادرست آنها داده‌های حیاتی سیستم را مختل کرده و از بین می‌برند.

راه های افزایش امنیت سایت به صورت ساده

برای جلوگیری از هک وب‌سایت (Website Haking) راهکارهای ساده و رویکردهای کم‌هزینه‌ای وجود دارند و می‌توانند از سایت‌ها به خوبی محافظت کنند. راه های افزایش امنیت سایت عبارتند از:

  • به‌روزرسانی نرم‌افزارها

معمولاً ربات‌های هوشمند و هکرها سایت را اسکن می‌کنند تا بتوانند چنین مواردی را پیدا کنند. پس نرم افزارها و برنامک‌های نصب شده (پلاگین) در سایت را مرتباً به‌روزرسانی کنید.

  • گواهی SSL (SSL certificate)

SSL یک پروتکل امنیتی است و در هنگام ردوبدل‌شدن اطلاعات شخصی میان کاربران و پایگاه داده‌ها مثل تراکنش‌های پولی رمزگذاری می‌کند.

  • استفاده از قفل وب‌سایت (website lock)

مرورگر خود را با استفاده از نرم‌افزار قفل گوگل محدود کنید. برای این کار لازم است افزونه مرتبط را بر روی سیستم نصب کنید به این شکل هیچ‌کس نمی‌تواند سفرهای اینترنتی شما را ردیابی کند.

  • انتخاب گذرواژه‌های هوشمند

هر یک از بخش‌های ورودی را در سایت خود به گذرواژه‌های پیچیده، تصادفی و ترکیبی (نمادها، حروف و اعداد) مجهز کنید.

  • پشتیبان‌گیری (backup)

بک‌آپ‌گیری را فراموش نکنید و از تمامی دیتاها و فایل‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. سپس آن را در مکانی امن و جداگانه از فایل‌های وب‌سایت خود نگه دارید.

  • سرور امن (secure server)

روش‌های مختلفی برای ایمن‌سازی سرور وجود دارد؛ اما بهترین آنها برقراری اتصال امن به سرورهاست. برای این کار می‌توانید از پروتکل SSH (Secure Shell)استفاده کنید. SSH تمامی دیتاهای ارسال شده را در زمان تبادل اطلاعات میان کاربر و سایت رمزنگاری می‌کند.

  • استفاده از فایروال (firewall) برنامه وب (WAF)

ابزار WAF یک اقدام امنیتی قدرتمند است که از وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و API به‌خوبی محافظت می‌کند. این فایروال کنترل ترافیک HTTP را به دست می‌گیرد و با شناسایی انواع تهدیدات امنیتی ترافیک‌های مخرب را به‌صورت خودکار فیلتر و بلاک می‌کند.

  • احراز هویت چندعاملی (MFA)

احراز هویت به کنترل فرایند دسترسی‌ها می‌پردازد و به‌عنوان یک سرویس امنیتی، هویت کاربران را در چندین لایه با ارائه مدارک معتبر از قبیل رمز عبور یکبار مصرف، QR کد و اعلان‌های فشاری درون برنامه‌ای (Push Notification) در موبایل تأیید می‌کند.

  • استفاده از آنتی‌ویروس (Antivirus)

آنتی‌ویروس‌ها سپر محافظتی در برابر حملات سایبری هستند و فایل‌های ویرانگر را شناسایی کرده و نابود می‌کنند. در حال حاضر انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس برای ویندوز و اندروید وجود دارد و به‌راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  • تحلیل لاگ (Log Analysis)

مدیریت لاگ سیستم به معنای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از سایر برنامه‌های کاربردی است و هدف آن نیز بهینه‌سازی عملکرد سیستم، تشخیص خطای فنی، بهبود تطبیق‌پذیری و تقویت امنیت سایت است. فایل لاگ تمامی اطلاعات ادمین از جمله پیام‌ها، گزارش‌های خطا و درخواست‌های انتقال فایل را ثبت می‌کند.

(CDN) کاربردهای فراوانی دارد و برای مدیریت حجم بالایی از ترافیک ساخته شده است. این سرویس می‌تواند افزایش ناگهانی ترافیک ناشی از حملات DDoS را مجدداً در سرورهای ابری توزیع کند. به‌این‌ترتیب وب سرور اصلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ابزارهای تست آنلاین امنیت سایت

ابزارهای تست امنیت سایت به کنترل و نظارت دقیق عملکرد امنیتی سایت کمک می‌کند و در برابر حملات سایبری از سیستم‌های کامپیوتری، شبکه‌ها و برنامه‌های کاربردی محافظت می‌کنند. وظایف آنها شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌پذیر سیستم، شبیه‌سازی حملات سایبری، آنالیز داده‌ها برای تشخیص نقض‌های امنیتی و حصول اطمینان از رعایت استاندارهای امنیتی است.

این ابزارها مزیت‌های زیادی از جمله ارتقا وضعیت امنیتی سیستم، حفاظت از سایت در برابر دسترسی‌های غیرمجاز و نشت اطلاعات (Data Breach)، حفظ رتبه گوگل، ترافیک ارگانیک، شهرت برندینگ را در بر دارد.

رایج‌ترین ابزارهای تست امنیت سال 2024 عبارت‌اند از: 

  • اسکنر از راه دور Sucuri تمامی تهدیدات امنیتی و نقض دیتا را بررسی می‌کند
  • اسکنر DAST + IAST در سایت Invicti که تهدیدات سایبری را دقیقاً تشخیص می‌دهد.
  • پلتفرم SonarQube (ابزار کنترل کیفیت کد) با تحلیل کد استاتیک و پویا کیفیت را به طور مستمر در طول زمان اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کند.
  • Zed Attack Proxy (ZAP) یکی از قوی‌ترین ابزارهای امنیتی رایگان و قابل‌تنظیم است که هم به صورت دستی و هم خودکار تست نفوذ را برای دستیابی به نتایج مطلوب انجام می‌دهد.
  • SQLMap - نرم‌افزار تست نفوذ منبع باز است و برای تشخیص آسیب‌پذیری‌های تزریق SQL و همچنین تسلط بر کنترل سرور سایت به صورت خودکار عمل می‌کند.

چرا کسب‌وکارها باید بر روی امنیت سایبری سرمایه‌گذاری کنند؟

با گسترش روزافزون کسب‌وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی تهدیدات سایبری نیز بیشتر می‌شوند؛ بنابراین اقدامات امنیتی برای محافظت از آنها بسیار حیاتی و مهم است. این تهدیدها پیامدهای ناخوشایند قانونی، مالی و اعتباری به همراه دارد.

 مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری بر روی امنیت سایبری کسب‌وکارها به شرح زیر است: 

  • به حداقل رساندن نشت اطلاعات سایت
  • ضمانت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مهم کاربران
  • ممانعت از مجازات و جریمه‌های سنگین عدم رعایت مقررات سایبری
  • رشد و پیشرفت پایدار و ماندگار کسب‌وکار آنلاین

 امنیت وب‌سایت از سایت شما در برابر چه مواردی محافظت می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد امنیت سایبری نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ زیرا دارایی‌های ارزشمند سایت مانند اطلاعات حساس، برند و عملیات سیستم و اعتبار سایت در برابر حملات امنیتی مصون می‌مانند.

 

راه‌های تأمین امنیت سایت

ازآنجاکه نشت اطلاعات و تهدیدهای امنیتی یک کابوس بر ای سایت‌ها به شمار می‌روند و خسارات مالی جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آوردند با چند رویکرد ساده امنیت سایت تضمین می‌شود. راه‌های تأمین امنیت سایت عبارت‌اند از: 

  • خرید هاست و دامین معتبر
  • نصب گواهی SSL برای رمزگذاری HTTPS
  • استراتژی رمز عبور قوی و هوشمندانه
  • به‌روزرسانی نرم افزارها، افزونه‌ها و قالب‌های سایت
  • به‌کارگیری فایروال برنامه وب (WAF)
  • بک‌آپ‌گیری منظم فایل‌ها و برنامه‌های سایت
  • مدیریت دسترسی (Access Management)
  • برگزاری جلسات آموزشی و آگاهی از متدهای امنیت سایبری کارکنان
  • محدودکردن حجم فایل‌های آپلود شده
  • مدیریت و تحلیل لاگ

حفظ و تأمین امنیت سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی یک فرایند مستمر و ثبات است؛ زیرا هر روز شاهد آسیب‌پذیری سیستم از سوی حملات سایبری هستیم. راه‌های افزایش امنیت سایت بسیار است و هزینه‌های زیادی ندارد به همین علت ایزی وب ارائه‌دهنده خدمات طراحی انواع وب‌سایت توصیه می‌کند اقدامات امنتی لازم را اتخاذ کنید و از دارایی‌ها و اعتبار سایت خود به بهترین شکل ممکن محافظت نمایید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.