ایزی وب بلاگ انتخاب بین کسب و کار اینترنتی و حضوری
Skip Navigation Links.

انتخاب بین کسب و کار اینترنتی و حضوری

شنبه، 26 خرداد 1403

انتخاب بین کسب و کار اینترنتی و حضوری

برخی از کسب‌وکارها ماهیت آنلاین دارند؛ یعنی فعالیت تجاری آنها به‌صورت آنلاین و بر بستر اینترنت است. از طرفی دیگر بیزینس آفلاین به معنی نداشتن وب‌سایت نیست و حتی صاحبان کسب‌وکارها به خوبی می‌دانند که طراحی وب‌سایت مثل یک ابزار قدرتمند بازاریابی و تبلیغات عمل می‌کند از همین روی مشتریان زیادی را هم به سمت خود می‌کشانند؛ بنابراین درک هویت و چیستی هر یک از این نوع کسب‌وکارها اولین مرحله انتخاب بیزینس آفلاین و آنلاین است.

برخی از کسب‌وکارها ماهیت آنلاین دارند؛ یعنی فعالیت تجاری آنها به‌صورت آنلاین و بر بستر اینترنت است. از طرفی دیگر بیزینس آفلاین به معنی نداشتن وب‌سایت نیست و حتی صاحبان کسب‌وکارها به خوبی می‌دانند که طراحی سایت مثل یک ابزار قدرتمند بازاریابی و تبلیغات عمل می‌کند از همین روی مشتریان زیادی را هم به سمت خود می‌کشانند؛ بنابراین درک هویت و چیستی هر یک از این نوع کسب‌وکارها اولین مرحله انتخاب بیزینس آفلاین و آنلاین است.

در ادامه  در ایزی وب ویژگی‌ها و مزایای کسب‌وکار اینترنتی و حضوری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا دیدگاه وسیع‌تری نسبت به هر یک از آنها به دست آورید و تصمیم نهایی خود را برای راه‌اندازی یک بیزینس مطابق با اهداف و شرایط خود انتخاب کنید.

ویژگی‌ها و مزایای کسب و کار اینترنتی

کسب و کارآنلاین، یک فعالیت تجاری است که خدمات خود را کاملا به صورت آنلاین انجام می‌دهد و درآمد آن نیز از فروش محصولات و خدمات دیجیتالی یا ارسال شده درب منزل مشتری به دست می‌آید. مهمترین مزایای بیزینس آنلاین عبارتند از:

1-  امکان دسترسی به بازار جهانی را دارید.

تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی با طراحی سایت از یک منطقه کوچک سفر تجارت خود را آغاز نمودند و بعد در طی زمان مورد توجه تعداد زیادی از کاربران قرار گرفتند. علی بابا (Alibaba)  یکی از بزرگ‌ترین عمده‌فروشی‌های آنلاین در سراسر دنیاست و در سال ۱۹۹۹ فروشگاه اینترنتی خود را در یک آپارتمان کوچک در شهر هانگ ژو کشور چین راه‌اندازی کرد. در حال حاضر این غول خرده فروش آنلاین طیف وسیعی از انواع محصولات را در زمینه‌های الکترونیک، پوشاک، مواد غذایی و حتی دستگاه‌های صنعتی را در همه جای دنیا به خریداران عرضه می‌کند.

2-هزینه‌های عملیاتی مقرون به صرفه است.

قیمت طراحی سایت1403 اولین هزینه‌ای است که به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور و پایدار می‌پردازید . برای شروع کافی است که با ایزی وب یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات طراحی سایت فروشگاهی مشاوره کنید و فروشگاه اینترنتی خود را با سرمایه اندک و بدون نیاز به استخدام تعداد زیادی از کارکنان تأسیس کنید.

3-کسب‌وکار آنلاین شما همیشه باز است.

 بیزینس‌های آنلاین به ویژه فروشگاه‌های اینترنتی چیزی به نام ساعت کاری محدود ندارند. کاربران و مشتریان در هر زمانی که بخواهند، می‌توانند کالاها و محصولات مورد نیاز خود را در سایت جستجو نموده و ثبت سفارش کنند.  آمارها نشان می‌دهند که اولین خریدهای آنلاین از ساعت 8 شب شروع می‌شوند؛ یعنی زمانی که اغلب کسب‌وکارهای حضوری کار خود را به پایان می‌رسانند.

4- همه فرایندها به صورت خودکار انجام می‌شود.

در طراحی سایت شرکتی و هر نوع بیزینس آنلاینی امکان ساخت سیستم اتوماسیون و انجام خودکار تمامی کارها وجود دارد؛ بنابراین به شما کمک می‌کند که فعالیت سایت خود را به راحتی مدیریت کنید. فروش محصول، انتشار مطالب، پرداخت آنلاین، ثبت سفارش، سیستم پشتیبانی، بک‌آپ‌گیری اطلاعات، ارسال خبرنامه ایمیلی برای کاربران از جمله مواردی هستند که به صورت خودکار انجام می‌شوند.

5- داده‌های کاربران را جمع آوری و آنالیز کنید.

قابلیت جمع‌آوری داده‌های کاربر و تحلیل آن‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های خاص کسب‌وکار آنلاین است. جمع‌آوری اطلاعات به شما کمک می‌کند تا راهبُردهای بازاریابی و تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنید و درباره آن چه که لازم است تغییر کند، مطلع شوید. بینش جدیدی که از آنالیز داده‌ها به دست می‌آورید آگاهی‌های لازم برای برداشتن گام‌های عملی در جهت بهبود استراتژی‌های فروش و بازاریابی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ویژگی‌ها و مزایای کسب و کار حضوری

کسب‌وکارهای حضوری یا آفلاین کار و کاسبی‌های سنتی هستند و محصولات و خدمات خود را در یک فروشگاه، مغازه، شرکت یا مجتمع‌های تجاری به مشتریان عرضه می‌کنند. کیفیت خدمات بازاریابی آفلاین نسبت به بیزینس آنلاین بالاتر است؛ زیرا خریداران می‌توانند در یک محل فیزیکی محصول و کالای مورد نظر خود را ببینند، لمس کنند و آن را بخرند. از جمله مزایای کسب‌وکار آفلاین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  •  تعامل مستقیم با مشتریان

 اگر با مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار کنید می‌توانید با تمرکز بر نحوه مشتری‌مداری امتیازات زیر را به دست می‌آورید: 

 1- بهبود ارزش طول عمر مشتری

 2- کاهش نرخ ریزش مشتری

 3- افزایش حس اعتماد و وفاداری مشتری

  - امکان ارائه خدمات پشتیبانی فوری

تعاملات حضوری با مشتریان بازخورد فوری در بر دارد و مشتری خیلی راحت‌تر و در زمان کوتاهی می‌تواند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

  • امکان استفاده از فضای فیزیکی برای نمایش محصولات

ازآنجاکه خرید یک فعالیت لذت‌بخش به شمار می‌رود، بسیاری از مشتریان هنوز هم دوست دارند از فروشگاه‌هایی که طیف وسیعی از محصولات را عرضه می‌کند خریداری کنند.

 نکات قابل توجه انتخاب کسب و کارهای آنلاین و حضوری

 دنیای دیجیتال و تجارت پر از فرصت راه اندازی کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین است؛ اما اگر در انتخاب و تصمیم‌گیری بین این دو نوع تجارت در شک و تردید هستید توجه به نکات زیر کمک زیادی به شما می‌کند:

 

  • جایگاه ارزش Value proposition

 بر اساس این معیار باید بدانید که دقیقاً چه محصولی را باتوجه‌به چه نیازی می‌توانید ارائه دهید. ارزش محصول یا خدمت از دید مشتری چیست.

  • بخش‌بندی بازار Market segment

 تقسیم‌بندی بازار هدف به گروه‌های قابل دستیابی را بخش‌بندی بازار می‌گویند به این معنی که آیا می‌خواهید محصولات خود را به کل بازار عرضه کنید یا فقط قسمتی از بازار را مدنظر دارید؟ از طرفی بازار هدف شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ باید اطلاعاتی نظیر نیازها، اولویت‌ها، علایق مشتریان و معیارهای رفتاری و روان‌شناختی آنها را به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

  • استراتژی رقابت یا Competitive Strategy

 پتانسیل رقابتی صنعتی را که می‌خواهید به آن وارد شوید بررسی کنید و سپس بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توانید انواع استراتژی‌های رقابتی (راه‌های متفاوت برای رسیدن به مزیت رقابتی در بازار) را انتخاب کنید: 

  1. راهبرد تأمین کننده هزینه پایین به معنی دستیابی به بخش گسترده‌ای از بازار با ارائه محصولاتی است که قیمت کمتری نسبت به رقبا دارند.
  2. راهبرد تمایز گسترده به مفهوم ارائه محصولات و خدمات خاص به گروه خاصی از مشتریان با توجه نیازهای متنوع و مختلف آنهاست.
  • هزینه راه اندازی کسب و کار

تعیین میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی بیزینس به عوامل مختلفی از جمله توجه به هزینه‌های مکان فیزیکی، حقوق و دستمزد، بازاریابی و تبلیغات، حمل‌ونقل و. بستگی دارد. در صورتی که به جهت راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین کافی است برای طراحی وب‌سایت، زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب و خدمات سئو سایت سرمایه‌گذاری کنید.

 - زیرساخت‌های فناوری در دسترس

راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین مستلزم زیرساخت‌های تکنولوژیکی و فناوری اطلاعات است چرا که باید بتواند رویکردی امن، قابل‌انعطاف و یکپارچه‌ای را از ترکیب و ایجاد سیستم‌ها و فرایندهای متمرکز بر فعالیت‌های آنلاین به صاحبان مشاغل و کاربران ارائه دهد. بررسی کنید که برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین خود دقیقاً چه زیرساخت‌هایی را لازم دارید.

راهبُردهای ترکیبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار

استراتژی ترکیبی به معنی استفاده از راهبردهایی است که تمامی کسب‌وکارهای آفلاین و اینترنتی می‌توانند برای دستیابی به اهداف خود اعم از تقویت و آگاهی از برند، نفوذ در بازارهای جدید، جذب مشتریان بیشتر، تبلیغات و بازاریابی و افزایش فروش محصول/خدمات از آنها استفاده کنند. از جمله این استراتژی‌های می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

 - بهره‌مندی از تمامی کانال‌های ارتباطی اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی

مثلاً یک بیزینس سنتی یا حضوری با استفاده از خدمات طراحی وب‌سایت ایزی وب و تبلیغات اینستاگرامی می‌تواند مشتریان بیشتری را به محل کسب‌وکار خود جذب کند.

 - به‌کارگیری ویژگی‌ها و امتیازات هر دو مدل کسب‌وکار برای حداکثرسازی فرصت‌ها

سرمایه‌گذاران هوشمند از امتیازات و ویژگی‌های مدل‌های آنلاین و آفلاین نهایت استفاده را می‌برند به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید تجارت آنلاین خود را توسعه دهید می‌توانید در نمایشگاه‌ها، جلسات و هم‌اندیشی‌های که معمولاً تمامی بیزینس‌های آفلاین مشارکت دارند، حاضر شوید و با مخاطبان خود از نزدیک ارتباط برقرار کنید.

ملاحظات نهایی

تحقیق و بررسی عوامل کلیدی در راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکاری جزو مهم‌ترین اقداماتی است که باید آنها را در نظر بگیرید و سپس بیزینس خود را استارت بزنید. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درک نیازها و ترجیحات مشتریان هدف

تحقیقات بازار، تجزیه‌وتحلیل رقبا، برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان و دریافت بازخورد از آنها نکات مهمی هستند که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق آنها را اجرا کنید.

  • سنجش قابلیت‌ها و منابع موجود

 منابع تأمین مالی و بودجه، نیروی انسانی، منابع معنوی و فیزیکی از جمله منابع اصلی راه‌اندازی کسب‌وکار به شمار می‌روند؛ بنابراین باید به کمک یک متخصص بتوانید تمامی منابع موجود را به‌درستی ارزیابی کنید.  در نهایت با شناخت و آگاهی بیشتر از ماهیت کسب‌وکارهای اینترنتی و حضوری و همچنین ارزیابی دقیق مزایا و معایب هر مدل می‌توانید راهبُردهای کارسازی را هماهنگ با شرایط و اهداف کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.