ایزی وب شبکه دانش بلاگ اینفوگرافیک چیست
Skip Navigation Links.

اینفوگرافیک چیست؟

ﺳﻪشنبه، 13 شهریور 1403

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک یکی از تکنیک‌های محتوای بصری مؤثری است که برای جلب توجه افراد در زمینه‌های بازاریابی، تبلیغات، اموزش و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از روش‌های سریع، قدرتمند و آسان برای انتقال اطلاعات، جزئیات و مطالب پیچیده است که بسیاری از وب‌سایت‌ها برای تولید محتوای بصری آن را به کار می‌برند. طراحی اینفوگرافیک در حال توسعه و تکامل است و طراحان از داستان‌سرایی به‌عنوان یک مؤلفه اصلی در ارائه داده‌ها به همراه تصاویر خلاقانه و المان‌های گرافیکی حرفه‌ای‌ترین اینفوگرافیک‌ها را تولید می‌کنند.

ایزی وب ارائه دهنده خدمات طراحی وب‌سایت همیشه مشتاق ارائه اطلاعات مفید و کاربردی برای تازه‌کاران و علاقه‌مندان طراحی وب‌سایت است و در این مقاله به معرفی اینفوگرافیک و لزوم استفاده از آن می‌پردازیم و نحوه خلق یک اینفوگرافیک جذاب را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تعریف اینفوگرافیک

اینفوگرافیک نمایش بصری اطلاعات، داده‌ها، مطالب علمی و آموزشی، خبری و آماری در زمینه‌های مختلف مثل بازاریابی است. طراحان اینفوگرافیک عناصر مختلفی مانند متن‌ها، تصاویر و نمودارها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا در قالب یک داستان بتوانند خلاصه‌ای واضح، جذاب، ساده و قابل‌درک را از یک موضوع به مخاطبان ارائه دهند.

 در واقع اینفوگرافیک ابزار ارزشمند و قدرتمندی است که موضوعات خاص را از نظر بصری به خلاقانه‌ترین حالت ممکن به تصویر می‌کشد و هیجان و احساسات مخاطبان را درگیر می‌کند تا در ذهن آنان به‌یادماندنی باشد.

چرا باید از اینفوگرافیک استفاده کنیم؟

اینفوگرافیک بازاریابی در طراحی وب‌سایت به افزایش ترافیک سایت کمک می‌کند. آگاهی از برند و تعامل کاربران را افزایش می‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه اعتبار بک‌لینک‌ها را در سایت بالاتر می‌برد و در دستیابی به رتبه‌های نخست موتورهای جستجو تاثیرگذار است. روی‌هم‌رفته اینفوگرافیک ویژگی‌ها و مزیت‌های زیادی را به همراه دارد و شما در هر حوزه‌ای می‌توانید از این ابزار به‌خوبی استفاده کنید. از ویژگی‌های اینفوگرافیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-جذاب و چشم‌نواز

اینفوگرافیک‌ها به دلیل ماهیت بصری و استفاده از رنگ‌ها، تصاویر و نویسه‌نگاری چشم‌نواز و جذاب هستند و به‌راحتی می‌توانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند.

2-ملموس

اینفوگرافیک قابل فهم داده‌های آماری، اطلاعات و فرایندهای پیچیده را به نکته‌های ساده تبدیل می‌کنند و درک مفاهیم برای مخاطبان آسان‌تر می‌شود.

3-به یاد ماندنی

یکی از ویژگی‌های برجسته اینفوگرافیک این است که به طور مؤثری در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند و آنها حتی پس از گذشت مدت‌زمان طولانی می‌توانند آن را مجدداً به خاطر بیاورند.

4-قابل اشتراک‌گذاری

اینفوگرافیک‌ها قابلیت اشتراک‌گذاری دارند و در تمامی پلتفرم‌ها، سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های اجتماعی به راحتی همرسانی می‌شوند و حجم اندکی دارند.

5-تقویت برند

اینفوگرافیک جذاب متشکل از عناصر برندینگ مثل لوگو، رنگ و فونت‌ها همسو با هویت یک برند، شناخت و آگاهی از آن برند را افزایش می‌دهد.

6-تطبیق‌پذیر  

اینفوگرافیک حرفه‌ای تطبیق‌پذیری بالایی دارد؛ یعنی همه کاره است و در تمامی کانال‌های بازاریابی و حوزه‌های آموزشی و آماری قابل استفاده است.

7-داستانی

اینفوگرافیک مبتنی بر داستان‌سرایی است؛ یعنی با ترکیب عناصر بصری در کنار هم یک داستان جذاب روایت می‌شود و این ویژگی خاص به انتقال مفاهیم، ارزش‌ها و پیام برند مؤثر است.

8-پر سر و صدا

اینفوگرافیک‌های خلاقانه در بازاریابی محتوایی بسیار جلب توجه می‌کنند و در کمپین‌های بازاریابی پر سروصدا هستند.

در کل با توجه به موارد فوق اینفوگرافیک یک ابزار ضروری در استراتژی‌های بازاریابی مدرن است و به موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی کمک زیادی می‌کند.

انواع  اینفوگرافیک ها

 اینفوگرافی‌ها در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های مختلف مثل بازاریابی، آموزشی، پژوهشی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ یک از آنها مشابه یکدیگر نیستند. آخرین آمار بدست آمده در سایت "searchlogistics" درباره اینفوگرافیک‌ها به شرح زیر است:

-   بیش از 60 درصد کسب‌وکارها از اینفوگرافیک استفاده می‌کنند.

-   محتوای بصری متشکل از اینفوگرافیک و تصاویر تا 650 درصد تعامل بیشتری دارند.

-   اینفوگرافیک‌ها 30 برابر بیشتر از یک مقاله نوشته شده توسط کاربران خوانده می‌شوند.

-   ارائه‌های اینفوگرافیکی 43 درصد متقاعدکننده‌تر است.

-   مقالات حاوی اینفوگرافیک 80 درصد انگیزه مطالعه را در کاربران افزایش می‌دهند.

-   اینفوگرافیک‌ها با 36.6% در رتبه دوم محتوای بصری ارزشمند قرار دارند.

-   وب‌سایت‌هایی که از اینفوگرافیک در محتوای خود استفاده می‌کنند، 12 درصد ترافیک بیشتری دارند.

-   45 درصد از کاربران اگر بدانند یک لینک حاوی اینفوگرافیک است روی آن کلیک می‌کنند.

-   پست‌های وبلاگ و مقالاتی که اینفوگرافیک دارند تا 178 درصد لینک‌های خارجی ورودی بیشتری تولید می‌کنند.

با توجه به چنین آمار چشمگیری انواع اینفوگرافیک‌ها در تمامی صنایع به‌ویژه وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید اینفوگرافیک مؤثری را طراحی کنید باید نوعی را انتخاب کنید که با هدف، نیاز و ماهیت محتوای شما همسو باشد:

  •  اینفوگرافیک اطلاعاتی

اینفوگرافیک اطلاعاتی ترکیبی از متن و تصاویر برای توضیح‌دادن یک مطلب یا ساده‌تر کردن یک موضوع خاص به کار می‌رود و معمولاً یک داستان را در قالب محتوای بصری روایت می‌کند.

  •     اینفوگرافیک آموزشی

اینفوگرافیک و آموزش با یکدیگر عجین هستند و این نوع از محتوای بصری آموزشی موضوعات پیچیده را به روشی ساده برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهد و معمولاً اساتید دانشگاه‌ها و محققان یا موسسه‌های آموزشی مطالب ارزشمند خود را به این شکل ارائه می‌کنند و به این ترتیب فرایند یادگیری را بهبود می‌بخشند.

  • اینفوگرافیک خبری

روزنامه‌های آنلاین برای ارائه اطلاعات خود از اینفوگرافیک‌های خبری حاوی گزارش‌های آب و هوا، نتایج نظرسنجی‌ها، داده‌های آماری دولت، اطلاعات اقتصادی و غیره استفاده می‌کنند.

  •     اینفوگرافیک آماری

اینفوگرافیک‌های آماری شامل تایپوگرافی، نمودارها، فلوچارت‌ها برای ارائه نتایج تحقیقات و نشان دادن آمار و ارقام مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات و داده‌های سنگین و پیچیده در قالب اعداد یا جداول ساده قابل درک می‌شوند. این نوع اینفوگرافیک برای ارائه گزارشات و پست‌های وبلاگ مناسب است.

  •     اینفوگرافیک کسب‌وکار

این نوع از اینفوگرافیک‌ها برای شناخت و تقویت آگاهی از برند و افزایش تعامل مخاطبان، مشتریان و خریداران در مورد موضوعات مهم در شرکت‌ها استفاده می‌شود. کاربرد اینفوگرافیک کسب‌وکار به شرح زیر است:

-   به نمایش گذاشتن دستاوردهای کسب و کار در صفحات فرود (Landing pages) قابل دانلود.

-   ارائه اخبار، گزارشات، نمایش یک محصول یا خدمات جدید و خبرنامه.

  •   اینفوگرافیک شبکه‌های اجتماعی

اینفوگرافیک‌های رسانه‌های اجتماعی اطلاعات، ایده‌ها، پیام‌ها و موضوعات مختلف را در قالب تصاویر بصری خلاقانه به کاربران ارائه می‌کنند. اینستاگرام، فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر و سایر پلتفرم‌ها همیشه از اینفوگرافی در تولید محتوای بصری استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند آن را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارند.

اشتراک‌گذاری آسان و گسترده با سرعت بالا و بدون دردسر از مزایای اینفوگرافی‌های شبکه‌های اجتماعی است. 

نکات اصلی طراحی اینفوگرافیک

پس از کسب آگاهی درباره اینفوگرافیک‌ها احتمالاً از خود می‌پرسید ساخت اینفوگرافیک به چه صورت است؟

برای خلق اینفوگرافیک‌های عالی باید 11 نکته زیر را در نظر بگیرید:

1- ایده‌پردازی

 برای طراحی اینفوگرافیک موضوعات اصلی را باید فهرست کنید و سپس مهم‌ترین آنها را انتخاب کنید. موضوع اصلی شامل چه مشخصات و نکاتی است و با چه هدفی قرار است آن را به مخاطبان ارائه کنید؟

با توجه به پاسخ سوال فوق نوع اینفوگرافیک را انتخاب کرده و سپس ایدهٔ اصلی را در قالب یک داستان یا متن روایت کنید.

۲- ویژگی مخاطب هدف

ساخت یک اینفوگرافیک حرفه‌ای با یک مخاطب خاص شروع می‌شود. به این معنی که مخاطب شما چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؛ بنابراین لازم است که مخاطبان خود را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

 - چه کسی محصول شما را می‌خرد؟

 - چه کسانی به محتوای شما گوش می‌دهند و بیشتر در کجا فعالیت دارند؟

 - محتوای اینفوگرافی چه چیزی را به مخاطب می‌گوید؟

 در نهایت با پاسخ به سوالات فوق محتوای مفید، قابل فهم و مختصری را تهیه و آماده کنید.

۳- تحقیقات

 بعد از ایده‌پردازی و تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف نوبت به تحقیقات و مطالعه داده‌های به دست آمده می رشد.  سعی کنید اطلاعات معتبر و به روز را پیدا کنید؛ چون اطلاعات مفید و کاربردی اعتماد مخاطبان را افزایش می‌دهد.

-   چه اطلاعاتی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟

-   چه نوع داده‌های به شما کمک می‌کند تا درست به هدف بزنید؟

 اطلاعات را از منابع معتبر علمی انتخاب کنید و منبع آن را در محتوای خود ذکر کنید.

4- انتخاب تیتر اصلی

عنوان اصلی محتوای اینفوگرافیک خود را به دقت و درست انتخاب کنید؛ چون اولین چیزی که توجه مخاطب را جلب می‌کند عنوان جذاب و مهیج محتوا است.

کلمات کلیدی رایج ایده‌های خوبی به نظر می‌رسند؛ بنابراین سعی کنید عنوان منحصربه‌فردی را برگزینید و احساس فوریت را به کاربر القا کنید؛ یعنی آنها با خواندن عنوان احساس می‌کنند چیزی را از دست می‌دهند.

5- داستان‌سرایی

سعی کنید تمامی محتوا را حول یک داستان جذاب روایت کنید. اینفوگرافیک فقط شامل داده‌ها و اعداد و آمار نیست باید کاری کنید که محتوای شما خسته‌کننده نباشد. داستان همیشه برای مردم جالب بوده و هست. چهارچوب داستان خود را بر اساس یک مقدمه، بدنه و پی‌نوشت کامل کنید.

6- عناصر بصری

عناصری بصری همچون نمودارها، جداول، تصاویر، تایپوگرافی را با توجه به محتوای اصلی انتخاب کنید. اعداد و ارقام را در چه نوعی از نمودارها به تصویر می‌کشید؟

-   از چه مدل اینفوگرافی برای ارائه استفاده می‌کنید؟

-   از چه تصاویری برای محتوای خود استفاده می‌کنید؟

-   از چه فونت‌هایی با چه اندازه‌ای استفاده می‌کنید؟ آیا آنها خوانا و زیبا هستند؟

7- مختصر و مفید

اینفوگرافیک قابل فهم مختصر و آموزنده است و به‌عنوان یک ابزار بصری قدرتمند باید مستقیماً به سوی هدف شلیک شود؛ بنابراین متن و تصاویر را به درستی با هم تلفیق کنید. اینفوگرافیک طولانی زمان بر و خسته‌کننده است و نباید مخاطب از توجه‌کردن به آن دلسرد شود.

8- هویت برند

-   برند شما چه هویتی دارد؟

-   چه پیامی دارد؟

محتوای بصری خود را از تصاویر، لوگو، پالت رنگ و فونت‌های مرتبط با برند ایجاد کنید و داستانی را تعریف کنید که با هویت برندتان همسو باشد.

9- فضای سفید

طراحان حرفه‌ای فضای سفید را فراموش نمی‌کنند. فضای سفید گیرایی محتوا را به مراتب افزایش می‌دهد و چشم‌نواز است.

فضای سفید به خوانندگان کمک می‌کند تا هر قسمت از اطلاعات را به طور کامل پردازش کنند و تجربه کاربری مطلوبی را به دست آورند.

10-  ابزار طراحی اینفوگرافیک

 در حال حاضر ابزارهای بسیار خوبی برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارد که می‌توانید با توجه به نوع پروژه خود بهترین آنها را انتخاب کنید:

-        Piktochart

-        Venngage inc

-        Canva

-        Visme

-        Infogram

-        Snappa

-        Adobe Express

-        Easel.ly

-        Animaker

بعد از انتخاب ابزار طراحی اینفوگرافیک باید قالب اینفوگرافیک را انتخاب و دانلود کنید و سپس ایده خود را اعمال کنید.

11- انتشار اینفوگرافیک

حالا زمان انتشار اینفوگرافیک است تا زمانی که آن را تبلیغ نکنید؛ همه‌گیر نمی‌شود اگر می‌خواهید اینفوگرافیک شما کشش داشته باشد و منجر به فروش بیشتر شود، بهتر است که آن را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید.

ترندهای برتر طراحی اینفوگرافیک 2024 

همیشه بهترین گرایش‌ها و ترندها، مخاطبان بیشتری را جذب محتوای بصری شما می‌کند. اینفوگرافیک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر روز در حال تکامل و گسترش هستند. در ادامه این مطلب ترندهای برتر اینفوگرافیک را بخوانید.

  • اینفوگرافیک‌های ساده، تمیز و زیبا

ساده‌گرایی جذابیت محتوای بصری از هر نوعی را به اوج خود می‌رساند به خصوص اگر از فضای سفید استفاده کنید. زیبایی خطوط و چیدمان مرتب به‌دوراز شلوغی بهترین جلوه را برای اینفوگرافیک ایجاد می‌کند.

  •     طراحی اینفوگرافیک میکس مدیا

یکی از برترین ترندهای اینفوگرافیک استفاده از سبک‌های ترکیبی متریال و عناصر بصری مثل نقاشی، عکس، گرافیک، فونت و غیره است. گیرایی این نوع اینفوگرافی بر تولید محتوای اصیل و منحصر به فرد متمرکز است و روایت‌کننده تجربه‌های شخصی، درک عمیق و همدلی است که اعتماد مخاطب را به مراتب افزایش می‌دهند.

  •    سرفصل‌های بزرگ

استفاده از فونت‌های درشت با کنتراست رنگ بالا تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد. نوشته‌های برجسته برای پاسخگویی به گروه‌های مختلف مخاطبان است و تضمین می‌کند که حتی افراد ناتوان نیز به راحتی می‌توانند محتوای بصری اینفوگرافیک را پیمایش و درک کنند. بزرگ‌نمایی عناوین هدایت کاربران را برای دریافت اطلاعات به آسانی میسر می‌کند.

  •  اینفوگرافیک‌های راهنما

این نوع اینفوگرافیک‌ها جریان اطلاعات و مفاهیم پیچیده را ساده‌سازی می‌کنند و با تقسیم اطلاعات به بخش‌های کوچک و هدایت شده جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آورند به‌طوری‌که کاربران مشتاق آن را سریعاً به اشتراک می‌گذارند.

  • مینی اینفوگرافیک‌ها

این نوع از اینفوگرافیک‌ها به محتوای تقسیم‌پذیر اشاره دارد و روشی هوشمندانه برای به حداکثر رساندن کارایی اینفوگرافیک است. یعنی اطلاعات حجیم و بزرگ به قطعات کوچکی برای پلتفرم‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. در واقع این ریز محتواها در قالب‌های مختلف برای استفاده مجدد در رسانه‌های مختلف به کار می‌روند. از طرفی کاربران هر یک از تکه‌ها را به خوبی در خاطر خود بدون هیچ سردرگمی نگه می‌دارد.

  •    اینفوگرافیک ویدئویی

ادغام اینفوگرافیک‌ها و رسانه‌های اجتماعی با یکدیگر پتانسیل نامحدودی برای ارائه محتوای بصری خارق‌العاده و پویا به وجود آورده است. به همین علت اینفوگرافیک ویدیویی جدیدترین و درخشان‌ترین ترند اینفوگرافیک‌ها است و روایت‌های جذابی را از طریق پویانمایی و سایر عناصر محتوای بصری مهیج، سرگرم‌کننده و مؤثر را به تصویر می‌کشند.

به یاد داشته باشید اینفوگرافیک‌ها تصاویر فریبنده‌ای را در دل خود جای‌داده‌اند که با سرعت دنیای دیجیتالی اطلاعات پیچیده را به زیباترین شکل ممکن ساده و قابل هضم می‌کنند به‌طوری که مخاطبان درگیر آن می‌شوند و برای مدت‌زمان طولانی آن را به خاطر می‌سپارند؛ بنابراین از اینفوگرافیک‌ها در طراحی وب‌سایت خود استفاده کنید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.