الکسا (Alexa) چیست؟
وب سایت الکسا (Alexa.com) متعلق به شرکت آمازون است که با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف به رتبه بندی وب سایت ها از لحاظ میزان ترافیک و محبوبیت بازدید صفحات سایت می پردازد. «رتبهبندی الکسا» به عنوان مشخصهای از محبوبیت وبسایتها است که روند فعالیت یک وب سایت در طی سه ماه گذشته را نشان می دهد.
الکسا (Alexa) چه طور کار می کند؟
روش کار الکسا استفاده از نوار ابزاری است که روی مرورگرهای مختلف نصب مي شود. وقتي کاربران در سايت هاي مختلف به گشت و گذار مي پردازند، نوار ابزار الکسا اطلاعات بازديد از هر سايت را به سرور مرکزی مي فرستد و سرانجام رتبه سايت ها مشخص مي شود.
راهکارهای افزایش رتبه الکسا
- نوشتن محتوای با کیفیت
- نصب نوار ابزار الکسا
- استفاده از widget های الکسا
- به روز رسانی محتوای سایت
- گسترش حضور در شبکه های اجتماعی
- ایجاد وبلاگ برای سایت
- نوشتن محتوا در مورد الکسا و سئو
- ثبت نام در RSS
- کامنت گذاشتن در وبلاگ یا وب سایت های دیگر
- مشارکت در انجمن ها
- ایجاد بک لینک های معتبر
گزارش های الکسا
- تعداد بازدید از صفحات سایت
- تعداد بازدیدکنندگان سایت
- تعیین جنسیت بازدیدکنندگان سایت
- میزان بازدید های موفق کاربران سایت
- تعیین حدودی سن بازدیدکنندگان سایت
- گزارش آمارها و کلیدواژه هایی که سایت از طریق آن جستجو شده است
- تعیین درصد اهمیت واژه ها در جذب بازدیدکننده
- تعیین تعداد سایت هایی که به سایت شما لینک شده اند
- گزارش خطاهای مربوط به لینک های داخلی سایت
- تعیین رتبه سایت در میان سایت های داخلی
- تعیین رتبه سایت در میان سایت های جهانی
- و...
معیارهای رتبه بندی در الکسا
رتبه بندی الکسا بر اساس عوامل متعددی انجام می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :
ترافیک وب سایت
ترافیک وب سایت یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کار های اینترنتی به حساب می آید. تصور عام به این صورت است که ترافیک وب سایت به معنای تعداد بازدید از آن سایت است، اما این دو مفهوم دقیقا مشابه یکدیگر نیستند. اگرچه ترافیک سایت با تعداد بازدیدکنندگان رابطه مستقیمی دارد، اما ترافیک وب سایت معنای گسترده تری دارد و شامل مقدار اطلاعاتی است که بین وب سایت و کاربران (بازدیدکنندگان) مبادله می شود. با افزایش ترافیک سایت، رتبه سایت بهبود پیدا می یابد و کیفیت بازدیدکنندگان سایت نیز بالاتر می رود.
مدت زمان حضور کاربر در سایت
هر چه کاربران زمان بیشتری را در یک سایت سپری کنند، الکسا اهمیت و اعتبار بیشتری برای آن سایت قائل می شود و رتبه بالاتری را برای آن در نظر می گیرد. افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت به تدریج، یکی از عوامل موثر در پیشرفت سایت تلقی می گردد و به بهبود رتبه الکسا کمک می کند.
تعداد صفحات مشاهده شده توسط هر کاربر
اگر یک سایت برای کاربران جذاب باشد، آن ها ترغیب می شوند تا صفحات دیگر سایت را نیز مشاهده نمایند. این مورد نیز می تواند یک عامل مثبت در رتبه بندی الکسا به حساب بیاید. سایت های دارای صفحات پر بازدید به نسبت سایت هایی که کاربران آن صفحات کمتری را مشاهده می کنند و زودتر آن را ترک می کنند، از اولویت بالاتری برخوردار می شوند.
نرخ پرش (Bounce Rate)
نرخ پرش عبارت است از نسبت تعداد کاربرانی که بلافاصله بعد از دیدن یک صفحه، از سایت خارج می شوند به تعداد کل کاربران. هرچه این نرخ سایت بالاتر باشد، نمایانگر این مسئله است که وب سایت موردنظر در تشویق کاربران برای مشاهده دیگر صفحات به خوبی عمل نکرده است. نرخ پرش پایین یکی از عوامل مثبت در رتبه الکسا به شمار می رود.
ورودی از موتورهای جستجو
هرچه یک سایت از موتورهای جستجو نظیر گوگل تعداد زیادی ورودی داشته باشد، از نظر الکسا یک سایت مفید به حساب می آید و از جایگاه بهتری برخوردار خواهد شد. البته عکس این قضیه به هیچ عنوان صادق نیست. یعنی اگر یک سایت از رتبه الکسای خوبی برخوردار باشد، به هیچ عنوان به معنای بهبود سئو و جایگاه سایت در گوگل نمی باشد.
بک لینک از سایت های معتبر
اگر لینک یک سایت در وب سایت هایی که از رتبه الکسا خوبی برخودار هستند وجود داشته باشد، رتبه الکسای آن سایت نیز بهتر خواهد شد. هرچه تعداد لینک ها و کاربرانی که از طریق این لینک ها وارد یک سایت می شوند بیشتر باشد، تاثیر آن در رتبه الکسا بهتر خواهد بود.