مهمترین هدف پس از طراحی سایت این است که به طور مداوم رنک و رتبه محتوا های تولیدی روی سایت خود را در موتورهای جستجو برای بهبود ببخشیم.
در این مقاله کابردی ما خواهیم آموخت که چگونه از همین محتوای کم بازده سایتتان بیشترین بهره را ببرید.
مهمترین ابزار های مورد نیاز برای بهینه سازی سایت، گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است.
محتوا با کیفیت، رتبه بالاتر خواهد گرفت و با طبع، ترافیک بیشتری دریافت خواهد کرد. ترافیک و بازدید بیشتر از سایت شما یعنی بیشتر دیده شدن یعنی محتویات سایت شما توانسته بازدید کننده را جذب نماید، در نتیجه امید به کسب فروش و درآمد بیشتری برای کسب و کار شما ایجاد خواهد شد. درآمد بیشتر و توسعه کسب و کار، هدف تعالی کسب و کار شما می باشد.
بسیاری از بازاریابان محتوا وقتی برای اولین بار، محتوای اولیه را تولید میکنند و تبلیغاتی اولیه با محتوا را وارد میکنند، فکر میکنند که تغییر رنکینگ گوگل دیگر از دست آنها خارج است. این تصورغلط است.
در این شرایط باید وارد فاز بهینه سازی و خدمات تولید محتوا قبلی سایت شویم.
مراحل بهینه سازی محتوای سایت :
- کلید واژه اصلی و کلید واژه های فرعی متن خود را شناسایی کنید. (ترجیحا از یک کلمه کلیدی با طول متوسط استفاده نمایید.)
- در صفحه سایت خود محتوای خود را با توجه به بهترین شیوههای SEO بنویسید.
- از صفحات دیگر به کلید واژه های هدف این محتوا، با استفاده از انکر تکست لینک دهید.
- جهت دریافت لینک از سایتهای دیگر روی مطالب خود کار کنید.
- پس از طی مراحل بالا، به سراغ تولید محتوای جدید بعدی بروید.
بهینه سازی محتوا چرخه تکرار و همیشگی است.
نکته مهم: جهت بهینه سازی مقاله قبلی، به آدرس URL مقاله خود دست نزنید. برای مجموعه کارهای بهینه سازی محتوای خود لازم نیست یک متخصص سئو استخدام نکنید.
با استفاده از فیلم آموزشی که گذاشته شده است را بارها ببینید و محتوای خود را بهینه سازی کنید. برای تغییر و پیشترفت باید بیاموزید.
۱۱ اشتباهات رایج در تولید محتوا کدام است؟
-
بر اساس کلید واژه های اصلی محتوا تولید کنید نه هر چیزی که به ذهنتان می رسد.
-
در هر محتوا بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده نکنید.
-
محتوای را برای مخاطبان خود تولید کنید.
-
28 درصد دلیل افزایش نرخ خروج از سایت، به دلیل محتوای با ظاهر بد است.
-
تولید محتوای کپی و تکراری در تمام سایت ها موجود باشد.
-
محتوای شخصی بیش از هر چیز کاربران را آزار میدهد.
-
محتوای کهنه و قدیمی، دلیل مهم دیگر در افزایش نرخ خروج از سایت (bounce rate) است.
-
محتوای غیر مرتبط با هدف سایت و کلید واژه های هدف، تولید نکنید.
-
21 درصد از کاربران، محتوایی که با موبایل سازگاری نباشد، آزارشان میدهد.
-
17 درصد از مشتریان، محتوای بدون عکس یا ویدیو را دوست ندارند.
-
بازدید کنندگان سایت برای مطالعه مطلب آمده اند نه محتوای تبلیغاتی.
بهبود رتبه بندی گوگل سایت یک فرآیند مداوم است
این فرایند، شامل بسیاری از متغیرها مانند لینکهای ورودی بهتر از سایتهای معتبر، ساختار کل دامنه و در نتیجه قابل اعتمادتر شدن آن دامنه بالا رفتن امتیاز اعتماد دامنه (Domain Authority) است که در اینجا به بعضی از عوامل موثر در بهبود رتبه بندی سایت توسط گوگل آنها اشاره میکنیم:
- تعداد و کیفیت لینک هایی که به سایت شما اشاره میکنند (لینک های خارجی)
-
قابلیت دسترسی به URL از طریق فایل روبوتیک یا Robot.txt.file
-
سرعت بالا در لود سایت
-
سازگاری با موبایل یا همان ریسپانسیو
-
عمر دامنه، URL و اعتبار
-
محتوای بهینه سازی شده و با کیفیت
-
درک کلمات معنایی کلیدی (LSL) در رتبه بندی سئو
-
استفاده از ویدئو برای بهبود رتبه سئو
-
سئو فنی (Seo Technical)
-
تجربه کاربری (UX)
-
فعالیت در شبکه های اجتماعی
-
اطلاعات تماس و نقشه کسب و کار
بهبود نرخ کلیک با استفاده از گزارش عملکرد
افزایش نرخ میزان کلیک بر روی سایت (CTR) مهمترین فاکتور در رتبه بندی گوگل است.
با این توضیحات رسیدیم به مهمترین ابزار رصد کردن در بهینه سازی محتوای سایت که همان سرچ کنسول گوگل یا search console google است.
برای بهینه سازی محتوا باید یک ابزار قدرتمند بنام سرچ کنسول گوگل یا GCS را به سایت خود متصل کنیم.
سرچ کنسول گوگل چیست؟
Google Search Console یک ابزار قدرتمند و در عین حال رایگان برای مدیریت و بهبود وضعیت سئو سایت شماست. این ابزار مستقیما توسط گوگل طراحی شده است و اطلاعاتی به شما ارائه میدهد که درهیچ یک از ابزارهای آنلاین سئو قابل دسترسی نیست. ابزار گوگل وبمستر به شما کمک میکند تا کلیه نقاط ضعف و قوت سایت را شناسایی کرده و از سلامت و امنیت آن مطمئن شوید.
نرخ بالای کلیک بر روی صفحات در نتایج موتور جستجو گوگل نشان میدهد که محتوای شما توانسته است توجه مخاطبین زیادی را به خود جلب کند .در نتیجه، الگوریتم RankBrain گوگل این صفحات را به رتبه بندی با CTR های بالاتر انتقال میدهد؛ که نهایتا سبب میگردد این صفحات در نتایج جستجو گوگل رتبه بالاتری بگیرند، در حالی که سایت هایی با میزان CTR پایینتر رو به پایین حرکت میکنند.
گوگل در حال حاضر صفحات با CTR های بالاتر را در نتایج جستجو رتبه بالاتر میآورد، بنابراین برای افزایش CTR طبیعی سایت خود تلاش کنید.
اگر در حال حاضر Google Search Console به سایت شما متصل نیست، لطفا لحظهای صبر نکنید تا اتصال برقرار شود. Google Search Console یکی از ابزارهای ارزشمند موجود برای بازاریاب محتوا و سئوکاران است.
یا شاید Search Console در حال حاضر تنظیم شده است و تنها چیزی که شما نیاز دارید دسترسی به حساب وبمستر است. هنگامی که وبمستر یا همان Search Console راه اندازی شد و به سایت شما متصل شد، کافی است چند هفته منتظر بمانید تا دادهها را جمع آوری کند.
وقتی که دسترسی به اطلاعات برای شما ممکن شد، می توانید از گزارشات گوگل از سایت خود استفاده کنید.
کارکرد سرچ کنسول گوگل
Google Search Console فقط ابزاری برای گزارش گیری از صفحات سایت، بعد از انتشار نیست. یک گزارش کاملی است از میزان بازدهی صفحات شما. هر روز صفحات خود را بر اساس کلید واژه ها بررسی کنید.
ابتدا به بررسی گزارش عملکرد در سطح گزارش های ساده بپردازید. این بررسی ساده نشان میدهد که تعداد کل کلیکها و نمایش داده شدنهای شما در یک زمان مشخص، و همچنین میانگین CTR و میانگین موقعیت صفحات شما در صفحات نتایج موتور جستجو، به چه صورت است.
اما واقعا خوب است که صفحاتی با CTR کم را پیدا کنید. در اینجا چگونگی انجام این کار را به شما میگوییم.
یافتن صفحات با کم کلیک در Google Search Console
مهمترین کار برای بهبود محتوای سایت جهت افزایش ترافیک یا همان بازدید سایت، یافتن صفحاتی است که محتوا دارند، اما میزان کلیک بر روی آنها اندک است.
این را سرچ کنسول به شما نشان میدهد از این طریق حرکت کنید:
از قسمت (search traffic) در تبها نمایش داده شده، بر روی تب ” Impressions ” برای مرتب کردن مطالب منتشر شده خود کلیک نمایید و نتایج رتبه بندی و میزان کلیک روی این مطالب را در نتایج جستجو بررسی نمایید.
در تصویر بالا، به وضوح میتوان دید که مشکلی وجود دارد. اولین نتیجه فقط یک 1.1٪ CTR دارد. این بدان معنی است که فقط در حدود 1 نفر از 1000 نفر هنگام جستجو برروی صفجه مورد نظر ما کلیک کرده اند.
مراحل زیر را بترتیب انجام دهید:
- ابتدا URL صفحه مورد نظر خود را کپی کنید
- پس از ورود به سرچ کنسول، از سمت راست برروی کینک persormanve شوید.
- سپس برروی دکمه “+ New” در بالای صفحه کلیک کنید.
- اکنون آدرس صفحه مورد نظر(مرحله ۱) را اینجا وارد کنید.
اکنون ما میتوانیم تمام کلمات کلیدی را مشاهده کنیم که صفحه با آنها در گوگل نمایش داده میشود و همین طور رتبه بندی تمام صفحات و کل CTR را هم میتوانیم مشاهده کنیم.
مشاهده خواهید کرد که صفحه مورد نظر در نتایج جستجو به خوبی عمل نکرده است.
نکته مهم:
به CTR آن صفحه توجه کنید، این عدد پایین نشان میدهد که تعداد کلیک ها از کل دیده شده ها بسیار پایین است. باید در اولین فرصت برروی این صفحه تمرکز کرده و محتوای آن را بهینه سازی کنید.
برای اکثر صفحات ذکر شده در گوگل تنها سه قسمت از محتوا قبل از باز شدن نمایش داده می شود:
- عنوان
- URL
- توضیحات متا
این سه بخش اطلاعاتی هستند که با تغییر آنها شما باید افراد را ترغیب کنید روی سایت شما کلیک کنند .
به مثال زیر توجه کنید:
برای به روز رسانی، باید محتوای خود را به روز کنید. بهینه سازی عنوان شما مهمترین عامل افزایش CTR است، زیرا بخشی اصلی از نتایج عنوان مطلب است که کاربران روی آن کلیک میکنند.
عنوان سایت:
هنگام بهینه سازی عناوین، اطمینان حاصل کنید که تمام رشتههای جستجو را برای یافتن عنوان مناسب و نزدیک به متن خود را بررسی کردهاید. همچنین، برای مردم روشن کنید و آنها را قانع کنید که چرا باید از طریق لینک شما وارد سایت شما شوند. افرادی که واژه ” لیوان ترویس” را جستجو میکنند، احتمالا علاقهمند به خرید یا سفارشی کردن محصول خودند، بنابراین برای این افراد دسترسیهایی نظیر « مال خودت را بساز»، «همین الان خرید کنید» یا «شروع سفارشی کردن» را ایجاد کنید.
توضیحات متا:
توضیحات متا، شما را در نتایج جستجوی گوگل بالا میبرد. این حرفه ای بودن شماست که با یک متن چشمگیر بین بقیه نتایج در جستجوی گوگل برجستهتر باشید. هر اشارهای به کلمه کلیدی اصلی سبب خواهد شد، که به راحتی در بین نتایج بیشتر به چشم بیایید، بنابراین مطمئن شوید که توضیحات متای شما شامل کلمه کلیدی باشد.
پس از به روزرسانی عنوان و توضیحات متا، در جایگاه شما در فهرست جستجوی گوگل تجدید نظر میشود.
برای بهینه سازی صفحات کم کلیک چه کنیم؟
احتمالا در این بررسیها متوجه میشوید که صفحات ضعیف چه کمبودهایی دارند. برای اکثر سایتها فوق العاده رایج است که میزان کلیک بر روی صفحه، اغلب محتوای سایت آنها در حدود یک درصد باشد. به ترتیب زیر عمل کنید:
- صفحاتی را که دارای CTR کمتر از سه درصد هستند را پیدا کنید.
- آنها را از لحاظ محتوای سایت، عنوان و متا، بهینه سازی کنید.
- ابتدا به سراغ آنهایی که نمایش یا Impression بالایی دارند اما CTR آنها کم است بروید.
نتیجه بهینه سازی محتوای سایت، چه زمانی مشخص می شود؟
شما در حال حاضر بر روی این فرصتهای بزرگ از دست رفته، میتوانید سرمایهگذاری کنید. هنگامی که آنها را به روزرسانی میکنید، یک ماه یا بیشتر صبر کنید، و سپس دوباره ببینید که نتیجه این فعالیت به چه صورت بوده است. پس از به روزرسانیها، معمولا بایستی افزایش خوبی در میزان کلیک روی دهد.
در برخی از کوئریهای جستجو، حتی یک درصد افزایش CTR، میتواند هزاران بازدید کننده جدید را روانه سایت شما کند. بهبود متای عنوان یا همان عنوان صفحه و متای توضیحات میتواند بسیار سادهتر از ایجاد یک محتوای کاملا جدید باشد.
فرمول هم در بهینه سازی، ایجاد و تکرار است.
بهبود محتوای سایت، یک فرایند و یک امر مداوم است. تکنیک استراتژیک بهبود با ابزار Google Search Console ، که در این مقاله درباره آن صحبت شد، نه تنها به شما کمک میکند که محتوای موجود خود را بهتر کنید، بلکه به زودی از همین طریق در مییابید مخاطبان شما چه عبارتها و مطالبی را میخواهند در صفحات نتایج جستجو شما مشاهده کنند. سپس میتوانید این آموختهها را بر روی محتوای قبلی سایت خود پیاده کنید و آنها را در بخشهای محتواهای جدید اعمال کنید و محتوا را در اولین فرصت منتشر کنید.