ایزی وب بلاگ دامنه هندشیک hns چیست
Skip Navigation Links.

دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

چهارشنبه، 20 تیر 1403

دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

هندشیک نام یک پروژه بلاک‌چین است که در جهت دستیابی به رؤیای اینترنتی آزاد و امن در آینده‌ای نه‌چندان دور کار خود را بر روی ایجاد امنیت بیشتر، مالکیت و مدیریت کامل دامنه‌های اینترنتی آغاز کرده است.

دامنه هندشیک با علامت اختصاری (HNS) یک شبکه توزیع غیرمتمرکز در دنیای رمزارزها و بلاک‌چین Handshake است که بر روی روش جدیدی از ثبت دامنه‌های اینترنتی فعالیت دارد. در این محتوا چگونگی کارکرد HNS، موارد استفاده، مزایا، معایب و نحوه ثبت نام دامنه هندشیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم با ایزی وب همراه شوید.

دامنه هندشیک (Handshake domain) چیست؟

پیش از اینکه به معرفی کامل دامنه هندشیک بپردازیم تعریف کوتاهی از دامنه خواهیم داشت: 

دامنه (Domain) همان آدرس سایت است که می‌توانید آن را در مرورگر تایپ کرده و وارد سایت شوید. دامنه از دو بخش اصلی نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل می‌شود. معمولاً صاحبان سایت قبل از انجام طراحی وب‌سایت ابتدا یک نام دامنه مطابق با علامت تجاری و حوزه کسب‌وکار خود انتخاب و ثبت نام می‌کنند.

در حال حاضر سرویس‌های ثبت و انتخاب دامنه و نام‌های موجود در اینترنت با چالش‌های زیادی از جمله حملات سایبری، سانسور، انتقال مالکیت و ربودن نام دامنه با علامت تجاری (cybersquatting)، نقض نام دامنه و دسترسی به دامنه و مدیریت آن روبروست. پروژه (HNS) متد جدید و جایگزینی برای ثبت دامنه اینترنتی به روش‌های قدیمی است.

بلاک‌چین تکنولوژی برتری است که ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و از طریق تمرکززدایی (decentralization) امنیت و شفافیت اینترنت را نوید می‌دهد. 

هندشیک نام یک پروژه بلاک‌چین است که در جهت دستیابی به رؤیای اینترنتی آزاد و امن در آینده‌ای نه‌چندان دور کار خود را بر روی ایجاد امنیت سایت ، مالکیت و مدیریت کامل دامنه‌های اینترنتی آغاز کرده است.

به زبان ساده‌تر هدف اصلی هندشیک آزمایش تکنیک‌های جدیدی است که می‌تواند اینترنتی امن‌تر، مفیدتر و انعطاف‌پذیرتر را از طریق سیستم‌های همتا به همتا (Peer-to-Peer) توسط اعضای شبکه Handshake به جهان هدیه دهد. با بهره‌گیری از دامنه هندشیک می‌توانید پسوندهای خاص، منحصر به فرد و غیرتکراری را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید و از حریم خصوصی خود محافظت کنید.

دامنه هندشیک (HNS) چگونه کار می‌کند؟

امروزه استفاده از دامنه‌های سطح بالا (TLD) معمول شده است. هر روزه بیش از میلیون‌ها درخواست ثبت دامنه به منظور بررسی و تأیید به سازمان ایکان (ICANN) ارسال می‌شود. در چنین شرایطی احتمال بروز مسائل و مشکلاتی مانند خطای انسانی و حمله رخنه‌گرها و غیره به چشم می‌خورد.

در چنین اوضاعی سیستم (HNS) وارد این کارزار شده است و راهکارهای نوآورانه‌ای را برای مقابله با چالش‌های ثبت دامنه اینترنتی را بر بستر بلاک‌چین ابداع کرده است به‌طوری‌که فرایند نام‌گذاری دامنه بسیار ساده، سریع و ایمن‌تر شده است. یعنی هر فردی می‌تواند دامنه اینترنتی را با سلیقه خود انتخاب کند.

در پروژه هندشیک دو الگوریتم اجماع در بلاک‌چین به نام‌های اثبات کار (Proof-of-Work) و اثبات سهام (Proof-of-Stake) با یکدیگر ترکیب می‌شوند و شبکه اینترنت را برای جلوگیری از حملات سایبری و فعالیت‌های ویرانگر امن‌تر می‌سازند.

الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) فرایند محاسباتی انرژی بر را در پروتکل‌های اثبات کار حذف می‌کند و عملکرد بلاک‌چین را به بالاترین حد خود می‌رساند. در حالی که الگوریتم اثبات کار (PoW) فرایند محاسباتی پیچیده‌ای دارد و انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند. به‌عنوان‌مثال در استخراج بیت‌کوین از این روش استفاده می‌شود.

دامنه هندشیک (HNS) چه استفاده‌ای دارد؟

هندشیک رویکرد جدید بلاک‌چینی در ثبت دامنه‌های اینترنتی است و به عنوان یک جایگزین مناسب و کم‌هزینه‌تر نسبت به روش‌های سنتی متمرکز استفاده می‌شود.

فرایند نام‌گذاری دامنه به روش سنتی نیاز به بررسی و تأیید دارد این روال پیچیده، زمان‌بر و خسته کننده است به همین علت در برابر حملات سایبری و خرابکاری آسیب‌پذیر می‌شود. هندشیک این رویه را تغییر داده است و دامنه‌های TLD خود را جایگزین روش‌های قبلی می‌کند به‌طوری‌که استفاده از آن راحت‌تر، ایمن، کم‌هزینه و سریع‌تر است. در واقع هندشیک فرایند طولانی آیکان را دور می‌زند.

  • ثبت دامنه با پسوندهای خاص

دامنه هندشیک علاوه بر انتخاب دامنه‌های عمومی مانندcom..net,.org, به شما اجازه می‌دهد که پسوندهای اختصاصی و دلخواه خود را داشته باشید.

هندشیک سرویس میزبانی وب‌سایت را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر شما با استفاده از این سرویس می‌خواهید سایت خود را راه‌اندازی کنید بر خلاف روش‌های سنتی کنترل و مدیریت سرویس DNS در اختیار شماست.

  • ایمیل اختصاصی

دامنه هندشیک اجازه می‌دهد تا کاربران برای خود ایمیل‌های اختصاصی مطابق با نام دامنه خود بسازند.

  • ساخت اپلیکیشن و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز (DApps)

دامنه (HNS) قابلیت یکپارچه‌سازی در وب‌سایت‌های غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های بلاک‌چینی را دارد و استفاده از سرویس‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را برای کاربران میسر می‌کند.

سایت‌های غیرمتمرکز (Decentralized Websites) بر روی سرور مرکزی میزبانی و اجرا نمی‌شوند؛ یعنی میزبانی این سایت ها به وسیله تعداد زیادی از کامپیوترهای دیگر در تمام شبکه به شکل همتا به همتا انجام می‌شود. 

  • ذخیره‌سازی غیرمتمرکز 

از هندشیک می‌توان برای آدرس‌دهی فایل‌ها و ذخیره داده‌ها به صورت غیرمتمرکز استفاده کرد. به زبانی ساده‌تر اطلاعات کاربران در شبکه ذخیره‌سازی و توزیع می‌شود و امکان دسترسی ارگان‌ها و نهادهای دولتی برای کنترل و نظارت به حداقل ممکن می‌رسد.

  • استفاده از دامنه هندشیک برای برندسازی

با انتخاب نام دامنه اختصاصی متناسب با نام و نشان تجاری می‌توانید برند قوی‌تری را در فضای آنلاین خلق کنید. همان‌طور که گفته شد هیچ محدودیتی در انتخاب پسوند دامنه وجود ندارد.

  • سرمایه‌گذاری و کسب درآمد

هندشیک بر بستر بلاک‌چین فعال است و از یک توکن به نام (HNS) پشتیبانی می‌کند. با خرید و فروش دامنه‌ها در بازار می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید و بر روی این توکن سرمایه‌گذاری کنید. اطلاعات ارگانیک و تخصصی پروژه و ارزدیجیتال هندشیک در معتبرترین و بزرگترین سایت اطلاع‌رسانی دنیای کریپتوکارنسی Coinmarketcap قابل دسترس است.

مزایا و معایب دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

پروژه هندشیک با هدف ایجاد اینترنتی امن و آزاد پا به عرصه دنیای دیجیتال گذاشته است و بی شک مزایای زیادی را به همراه دارد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد موفقیت‌های بیشتر این سیستم خواهیم بود.

مزایای دامنه هندشیک (HNS):

  • هندشیک حداکثر امنیت را برای نام دامنه در برابر حملات سایبری، سانسور و مالکیت انتقال و غیره تأمین می‌کند.
  • افرادی که از نام دامنه هندشیک استفاده می‌کنند بر خلاف روش‌های سنتی امکان دسترسی به مدیریت دامنه و کنترل بیشتری را دارند.
  • کاربران می‌توانند نام دامنه و پسوند دامنه دلخواه و اختصاصی خود را داشته باشند.
  • انتخاب نام دامنه فرایندی راحت‌تر، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر نسب به روش سنتی دارد.
  • با خرید و فروش دامنه‌ها و زیر دامنه‌ها می‌توانید درآمد کسب کنید.
  • معایب دامنه هندشیک (HNS)

پروژه (HNS) با اینکه جدید است به قول دست‌اندرکارانش در مسیر آزمایش راه‌هایی است که بتواند پیچیدگی‌ها و سختی‌های دامنه اینترنتی را به حداقل برساند با این احوال هنوز با چالش‌های متعددی همراه است.

  • کاربرانی که مستقیماً اقدام به خرید دامنه می‌کنند باید توکن‌های (HNS) داشته باشند. این موضوع برای افرادی که آگاهی و شناخت کافی از دنیای کریپتوکارنسی ندارند سخت و دشوار است.
  • دسترسی به دامنه هندشیک در مرورگرهای خاصی انجام می‌شود و تنظیمات DNS و بر نامه خاص دیگری لازم است.

HNS و DNS چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

برای درک بهتر تفاوت‌های DNS و دامنه هندشیک ابتدا به تعریف DNS می‌پردازیم: 

DNS مخفف عبارت (Domain Name System) است و در زبان فارسی به سامانه نام دامنه شناخته می‌شود. کاربران قبل از راه‌اندازی وب‌سایت باید در این پروتکل برای ثبت دامنه سایت خود نام مشخصی را انتخاب کنند که با نام تجاری نیز یکسان باشد. در قدم بعدی این نام با کمک DNS به IP تغییر می‌کند تا در فضای اینترنت به خوبی شناسایی شود. یعنی نام توسط DNS برای تمامی موتورهای جستجو قابل ترجمه و شناسایی است و به راحتی می‌توان تشخیص داد که کدام دامنه متعلق به کدام IP است.

عملکرد دامنه هندشیک HNS با DNS متفاوت است. تفاوت اصلی آنها در این است که DNS در سیستم متمرکز فعال است و HNS بر روی یک سیستم غیرمتمرکز بلاک‌چین به شکل همتا به همتا کار می‌کند و هیچ سازمان غیرانتفاعی بر فعالیت‌های آن نظارت ندارد.

فرایند انتخاب دامنه با DNS زمان بیشتری می‌طلبد و باید مورد بررسی و تأیید سازمان غیرانتفاعی ایکان قرار گیرد به همین دلیل روالی دشوار و پیچیده دارد. هزینه‌های آن نسبت به HNS بیشتر است و احتمال حمله سایبری، تقلب و ربودن نام دامنه نیز وجود دارد در حالی که HNS امنیت بیشتر و روند ساده‌تر و کوتاه‌تری دارد.

در سیستم HNS حقوق مالکیت نام دامنه برای صاحبان از قدرت بالاتری برخوردار است و آنان به راحتی به مدیریت و کنترل دامنه خود دسترسی دارند.

انتخاب پسوندهای عمومی و اختصاصی در سیستم HNS به سلیقه کاربران آزاد است در حالی که انتخاب دامنه با DNS با محدودیت‌های زیادی روبروست.

نحوه ثبت‌نام و دسترسی به دامنه هندشیک (HNS) چگونه است؟

ثبت نام و دسترسی به دامنه هندشیک برای همه کاربران به در سه مرحله زیر امکانپذیر است: 

  1. دانلود و راه‌اندازی ولت و خریداری توکن HNS

معمولاً برای ثبت نام دامنه هندشیک ابتدا لازم است که ولت یا کیف پولی دیجیتالی توکن HNS را از طریق bob wallet (نسخه موبایلی و دسکتاپ) دانلود کنید. سایر کیف پول‌های ایمن و سازگار با این سیستم از جمله ShakeDex و HNSCan نیز قابل استفاده است و سپس توکن HNS  را خریداری کنید.

  1. جستجوی دامنه و شر کت در مزایده

در این مرحله اسم دلخواه خود را روی پلتفرم‌های اختصاصی مانند Namebase یا مرورگرهای مخصوص Namecheap و HNS Domains سرچ کنید و آن را به مزایده بگذارید.

در مزایده‌های هندشیک برخلاف روش‌های قدیمی مبلغ پیشنهادی شما و سایر کاربران قابل رویت نیست و حتی برنده مزایده هم به اندازه نفر بعدی هزینه آن را پرداخت می‌کند. بعد از چند روز دامنه خریداری به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.

  1. ثبت دامنه HNS

پس از تکمیل فرایند مزایده نوبت به انجام مراحل رجیستری یا ثبت دامنه HNS می‌رسد که باید آن را کامل انجام دهید.

در این مرحله دامنه خریداری شده به ولت منتقل می‌شود و شما صاحب یک دامنه هندشیک می‌شوید و می‌توانید تنظیمات DNS را انجام دهید.

راه‌های متعددی برای دسترسی به دامنه هند شیک وجود دارد: 

  • نرم‌افزار هندشیک
  • نیم سرورهای NextDN و HDNS.io
  • سرویس VPN
  • سرویس Fingertip
  • اکستنشن‌هایی مثل Bob Wallet و LinkFrame

سرانجام پروژه دامنه هندشیک (HNS) فناوری نوظهوری مبتنی بر ثبت دامنه‌های امن و سطح بالا است که پتانسیل‌های متعددی را در دل خود جای داده است و جایگزینی قدرتمند برای ثبت دامنه‌های سنتی به شمار می‌رود.امنیت، سهولت آسان، آزادی، هزینه کم و سایر موارد از مزایای این سیستم هستند و روزبه‌روز در دنیای اینترنتی غیرمتمرکز و DApps و پروژه‌های بلاک‌چین به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد.

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.