ایزی وب شبکه دانش بلاگ طراحی سایتی مناسب کسب و کار
Skip Navigation Links.

چه نوع طراحی سایتی مناسب کسب و کار من است؟

دوشنبه، 29 مرداد 1403

چه نوع طراحی سایتی مناسب کسب و کار من است؟

با نزدیک به 1.7 میلیارد وب سایت در بستر اینترنت به راحتی می‌توان تنوع گسترده‌ای را از انواع طرح‌ها، عناصر و ویژگی‌ها در طراحی سایت مشاهده کرد. درحقیقت، طراحی وبسایت در حال حاضر به میزانی از تکامل رسیده است که امکان تطبیق آن با مدل کسب و کار به راحتی امکان پذیر خواهد بود. این موضوع را می‌توان به پوشیدن یونیفرم سازمانی تشبیه کرد. برای مثال، پرستاران لباس مخصوص به شغل خود را به تن می‌کنند یا آتشنشان‌ها از یک پوشش خاص استفاده می‌کنند. ظاهر سایت شما نیز باید با نوع حوزه کاری و مدل کسب و کارتان همخوانی داشته باشد تا از این طریق در نگاه کاربران به سرعت شناخته شوید. در این مقاله از وبسایت «ایزی‌وب» به انواع طراحی سایت می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم سبک طراحی مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید.

انواع سبک طراحی سایت براساس مدل کسب و کار

کسب و کارها را می‌توان براساس حوزه، عملکرد و مدل به انواع مختلف تقسیم کرد؛ اما وقتی وارد صنعت وب می‌شویم، کسب و کارها اغلب به مشاغل خدماتی، بازرگانی و سازمانی تقسیم کرد. مشاغل خدماتی آنهایی هستند که به مشتریان خدمات پزشکی، گردشگری، حقوقی، مهاجرتی، زیبایی و غیره ارائه می‌دهند. مشاغل بازرگانی شامل کسب و کارهای حوزه خرده فروشی، عمده فروشی و تولیدی هستند. مشاغل سازمانی نیز شامل به موسسات، دانشگاه‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی یا خصوصی می‌شوند.

همه این کسب و کارها به یک طراحی سایت مخصوص به خود نیاز دارند تا برند، اهداف و ارزش‌های خود را منعکس کنند. بدون شک، طراحی وبسایت یک کسب و کار فعال در حوزه فروش موبایل نسبت یک کلینیک پزشکی از نظر نوع مخاطب هدف، نحوه پیمایش در سایت، ناوبری و تجربه کاربری متفاوت است؛ اما بیایید ببینیم کدام طراحی سایت برای کدام کسب و کار مناسب‌تر است. در ادامه به انواع سبک طراحی سایت براساس مدل کسب و کار اشاره می‌کنیم:

1-طراحی سایت فروشگاهی

وب سایت‌های تجارت الکترونیک به کاربران امکان خرید محصولات را به صورت آنلاین می‌دهند. آمازون، دیجی‌کالا و سایر خرده فروشانی که انواع مختلف کالاها را از طریق فروشگاه آنلاین می‌فروشند، نمونه‌های خوبی از سایت‌های تجارت الکترونیک هستند. هدف این وبسایت‌ها راحت کردن فرآیند خرید است. همچنین مواردی مانند حفظ مشتری، تولید سرنخ و اعتماد سازی بسیار مهم هستند. پس اگر به دنبال فروش محصول هستید، بهتر است برای طراحی سایت فروشگاهی اقدام کنید.

هنگام طراحی و ساخت سایت فروشگاهی، به یک سبد خرید نیاز دارید که به کاربران اجازه می‌دهد محصولات را اضافه و حذف کنند. از طرفی، سایت شما به یک درگاه پرداخت نیاز دارد تا کاربران بتوانند به راحتی هزینه سفارش خود را بپردازند. همانطور که به طراحی وب سایت تجارت الکترونیک خود نزدیک می‌شوید، مهم است که به نحوه تعامل بازدیدکنندگان با سایت خود فکر کنید. به احتمال زیاد، می‌خواهید در آینده تخفیف‌ها و تبلیغات هیجان انگیزی ارائه دهید، بنابراین بهتر است این قابلیت از همان ابتدا در سایت ایجاد شود.

یک ویژگی مهم در طراحی سایت فروشگاهی این است که مشتریان شما بتوانند به کمتری کلیک به چیزی که می‌خواهند برسند. پس داشتن یک منوی ناوبری کامل و معرفی دسته بندی‌های مهم در صفحه اول سایت اهمیت بالایی دارد. صفحات محصول باید یک ستون برای فیلتر داشته باشند تا کاربر بتوانند براساس مشخصات محصول به سرعت به نیاز خود رسیدگی کند. درحقیقت، گنجاندن قابلیت‌های جستجوی قوی مهمترین عنصر در طراحی سایت فروشگاهی است. اگر خریدار نتواند کالای مورد نظر خود را به سرعت پیدا کند، از سایت شما بیرون می‌آید و وارد سایت رقیب می‌شود.

از دیگر عناصر مهم در طراحی سایت فروشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از طراحی ریسپانسیو (واکنش‌گرا) برای کاربران گوشی همراه
  • کیفیت بالای تصاویر محصولات برای انتقال جزئیات بیشتر به کاربران
  • نمایش رتبه بندی‌ها و بررسی‌های محصول برای ایجاد اعتماد و تاثیرگذاری
  • تصاویر و کدهای بهینه شده برای اطمینان از لود سریع سایت و کاهش بانس ریت
  • پرداخت ساده با حداقل مراحل برای جلوگیری از رها شدن سبد خرید
  • وجود انواع کال تو اکشن مانند فرم عضویت، دکمه خرید، بنرها و پاپ آپ‌ها
  • ایجاد یک پنل کاربری کامل برای ثبت نام، مدیریت سفارش‌ها و سایر موارد

2-طراحی سایت شرکتی

وبسایت‌های شرکتی برای کسب و کارها یا افرادی هستند که می‌خواهند به صورت آنلاین به ارائه خدمات خود بپردازند. طراحی اکثر سایت‌های شرکتی نسبت به سایت‌های فروشگاهی ساده هستند، زیرا هدف از طراحی آنها معرفی خدمات و برندسازی است. از طرفی، تنوع حوزه‌های خدماتی باعث شده است تا طراحی سایت نیز با تنوع گسترده‌ای همراه باشد. برای مثال، طراحی سایتی برای کسب و کاری که در خدمات زیبایی ارائه می‌دهد، متفاوت از کسب و کاری است که برای مشتریان خود خدمات حقوقی در نظر دارد.

برای این نوع وب سایت، عناصر طراحی به ارزش‌های برند بستگی دارد، به طوری که کسب و کار بتواند اعتماد مشتریان بالقوه را به دست آورد. به عناصری مانند لوگو، شعارها، تاریخچه برند، معرفی خدمات، نمونه کارها و سایر موارد در سایت‌های شرکتی توجه زیادی می‌شود. همچنین صفحات «درباره ما» و «تماس با ما» در طراحی سایت شرکتی اهمیت بیشتری دارد، زیرا هدف کسب و کار ایجاد آگاهی از برند و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است؛ بنابراین صفحات لندینگ سایت‌های شرکتی با توضیح خدمات، ویژگی‌های برند و راه‌های تماس طراحی می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم در طراحی سایت شرکتی، سادگی و مینیمال بودن آن است. برخلاف سایت‌های فروشگاهی که معمولاً با انواع طرح‌های فروش فوق العاده و معرفی محصولات در همه دسته‌ها طراحی می‌شوند، سایت‌های شرکتی باید در ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شوند. استفاده از یک تصویر مرتبط با حوزه کاری کسب و کار، یک شعار مناسب، معرفی ویژگی‌های شرکت و نحوه ارتباط با کارشناسان و مشاوران همان ویژگی‌هایی است که یک سایت شرکتی به آنها نیاز دارد. استفاده از چیدمان اصولی، سلسله مراتب و فضای سفید به خصوص اهمیت بیشتری دارند.

از دیگر عناصر مهم در طراحی سایت شرکتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مدرن و مینیمال برای شناسایی هویت برند و حرفه‌ای بودن شرکت
  • اضافه کردن صفحات مربوط به ماموریت، چشم انداز، دستاوردهای برند
  • ارائه جزئیات تماس مانند شماره تلفن، ایمیل و آدرس فیزیکی به علاوه فرم تماس
  • نمایش بازخورد مثبت مشتریان قبلی و پروژه‌های موفق برای ایجاد اعتبار و اعتماد
  • ارائه اطلاعاتی در مورد فرهنگ شرکت، اعضای هیئت مدیره و کارکنان
  • درج لینک شبکه‌های اجتماعی برای تشویق بیشتر تعامل و ارتباط با مشتریان
  • داشتن پنل کاربری برای ثبت نام، سفارش خدمات و مشاوره با تیم پشتیبانی

3-طراحی پورتال سازمانی

در ابتدا باید بگوییم که یک پورتال سازمانی به سامانه‌ای گفته می‌شود که کاربران مختلف اعم از مردم، کارمندان یک سازمان، اعضای شرکت و غیره بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند. یک پورتال می‌تواند چیزی فراتر از یک سایت معمولی باشد، زیرا عملکردها و ویژگی‌های متعددی ارائه می‌دهد. هدف از ایجاد پورتال سازمانی این است که کاربران در همه سطوح بتوانند از خدمات یک ارگان، سازمان یا موسسه بهره مند شوند. برای مثال، سایت سازمان امور مالیاتی کشور که توسط شرکت «ایزی‌وب» طراحی شده است، نوعی پورتال سازمانی محسوب می‌شود که علاوه برای اطلاع رسانی یا مدیریت دانش، بخشی به عنوان میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی دارد که امکان انجام کارهای مالیاتی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد.

نکته مهم در طراحی پورتال سازمانی این است که در آن هدف نهایی برندسازی و فروش کالا نیست، بلکه ایجاد بستری است که در کاربران بتوانند از خدمات مختلف سایت به راحتی استفاده کنند. پس داشتن یک کاربری جذاب با قابلیت استفاده راحت در طراحی سایت پورتال سازمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. بدین دلیل که هر نوع کاربری با هر سطح دانشی از سایت استفاده خواهد کرد. پس ترکیب طراحی مینیمال به همراه یک رابط کاربر پسند می‌تواند منجر به تجربه کاربری مثبت شود. تمامی ویژگی‌های موجود در یک پورتال باید در دسترس کاربران قرار گیرند، بنابراین چیدمان اصلی عناصر در صفحه اهمیت بالایی خواهید کرد.

در طراحی پورتال سازمانی مواردی مانند ماژول گزارش ساز، ماژول رزرو امکانات سازمانی، ماژول سیستم گردش کار، ماژول مدیریت اسناد، ماژول مدیریت دانش، ماژول اطلاع رسانی و اخبار سازمانی و غیره نصب می‌شوند. همه این ماژول‌ها و امکانات در سیستم مدیریت محتوای پورتال نصب می‌شوند. داشتن یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی می‌تواند به طور مستقیم در تجربه کاربری و عملکرد سایت تاثیر بگذارد. به طور کلی، پورتال سازمانی برای ارگان‌های دولتی و خصوصی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، شهرداری‌ها، سایت‌های خبری، گردشگری و غیره کاربرد دارد.

از دیگر عناصر مهم در طراحی پورتال سازمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتشار محتوا در پایگاه دانش برای اطلاع رسانی و آموزش کاربران
  • ایجاد فرم ساز پیشرفته برای ایجاد انواع فرم جهت ثبت نام، عضویت و غیره
  • داشتن قابلیت جستجوی محتوا و نمایش سریع و بهینه نتایج جستجو
  • ایجاد سطوح مختلف مدیریتی در پنل و پشتیبانی از دسترسی‌های مختلف ادمین
  • ایجاد مدیریت تمپلیت به صورت موثر با رعایت ویژگی‌های ریسپانسیو بودن
  • داشتن یک منوی کاربری قوی و امکان پیدا کردن سریع خدمات مورد نیاز

خدمات طراحی سایت حرفه‌ای با ایزی‌وب

کسب و کار شما به سایتی نیاز دارد که برند و خدمات شما را بازگو کند. هر طراحی سایتی برای هر کسب و کاری مناسب است و در این مورد باید بررسی‌های لازم انجام شود؛ حتی دو سایت فروشگاهی که گوشی هوشمند می‌فروشند نیز از یک مدل طراحی پیروی نمی‌کنند، زیرا هر کدام ارزش‌های برند متفاوت، خدمات گوناگون و رویکرد منحصر به فردی به بازار و مخاطبان هدف خود دارند. ما در «ایزی‌وب» به شما کمک می‌کنیم تا بهترین طراحی سایت را مطابق با مدل کسب و کارتان داشته باشید. هدف ما این است که بتوانید با طراحی و ساخت سایت یک مزیت رقابتی به دست آورید و برند خود را توسعه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.