ایزی وب شبکه دانش بلاگ معرفی انواع پسوند دامنه
Skip Navigation Links.

معرفی انواع پسوند دامنه 

پنجشنبه، 15 شهریور 1403

معرفی انواع پسوند دامنه 

پسوند دامنه‌های اینترنتی مانند برچسب‌هایی هستند که به آخر آدرس وب‌سایت اضافه می‌شوند و بیانگر زمینه فعالیت سایت هستند. به‌عنوان‌مثال پسوند com. غالباً برای کسب‌وکارها، پسوند org. برای سازمان‌ها و edu. برای سایت هایی استفاده می‌شوند که ماهیت آموزشی مثل یک مؤسسه آموزشی دارند.

انواع پسوند دامنه در قالب حروف و علائم فراتر از یک برچسب عمل می‌کنند. در واقع آنها به درک و افزایش اعتماد مردم از فعالیت وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند.با ایزی وب یکی از برترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات طراحی وب‌سایت همراه شوید تا با انواع پسوند دامنه و نوع کاربرد هر یک از آنها آشنا شوید.

دامنه سطح بالا چیست؟

دامنه سطح بالا (TLD) به آخرین بخش خاص از آدرس هر یک از سایت‌ها اشاره دارد و در انتهای نام یک وب‌سایت دیده می‌شود و به شناسایی انواع مختلف وب‌سایت‌ها کمک می‌کند؛ یعنی کاربران برای دسترسی به سایت دلخواه خود آن را در نوار URL تایپ می‌کنند و وارد سایت می‌شوند. TLD مخفف (Top-Level Domain) به نام دامنه سطح بالا یا پسوند دامنه هم شناخته می‌شود و بالاترین درجه پسوند دامنه به شمار می‌روند.

به‌عنوان‌مثال، تصور کنید با آدرس اینترنتی "example.com" روبرو شده‌اید. در این مورد، ".com" دامنه سطح بالا و محبوب است که وب‌سایت‌های "تجاری" را نشان می‌دهد. با استفاده از این TLD انواع کسب‌وکارها، سازمان‌ها و وب‌سایت‌های شخصی را خواهید یافت.

نام دامنه توسط صاحبان سایت تعیین می‌گردد و سپس از یک پسوند دامنه مطابق با نوع فعالیت کسب‌وکار اینترنتی خود استفاده می‌کنند. آگاهی از انواع مختلف پسوند دامنه برای کسانی که می‌خواهند یک وب‌سایت را راه‌اندازی کنند بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ بنابراین باید نام دامنه و پسوند اینترنتی مناسبی را برای بیزینس خود انتخاب کنند.

 انواع پسوند دامنه 

انواع مختلفی از دامنه‌های سطح بالا (TLD) وجود دارند و شناخت آنها در یافتن نام دامنه مناسب برای وب‌سایت فعلی شما مفید و کاربردی است. در اینجا لیست کامل و پسوندهای دامنه‌های سطح بالا که اغلب با آنها روبرو می‌شوید آورده شده است:

دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD)

(gTLD) دامنه‌های اصلی و رایجی هستند و افراد عادی آنها را به خوبی می‌شناسند و از آنجایی که عمومی هستند به هیچ کشور خاصی تعلق ندارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید کسب و کار اینترنتی خود را در بازار جهانی گسترش دهید gTLD گزینه‌های اصلی هستند و نسبت به سایر TLD های تخصصی کاربرد وسیع‌تری دارند.

پسوند دامنه com.

این پسوند محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین gTLD است و در درجه اول برای سایت‌های تجاری و شرکت‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود.

پسوند دامنه net.

این پسوند در ابتدا برای وب‌سایت‌های مرتبط با شبکه در نظر گرفته شده بود؛ اما به‌مرورزمان تکامل یافته و طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها را در بر گرفته است. این gTLD معمولاً توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، شرکت‌های فناوری و جوامع آنلاین استفاده می‌شود.

پسوند دامنه org.

این دامنه سطح بالای عمومی به طور معمول توسط سازمان‌های غیرانتفاعی، خیریه‌ها و نهادهای غیر تجاری به منظور ارائه اطلاعات و یا تسهیل مشارکت جامعه در فعالیت‌های مختلف اجتماعی و غیره استفاده می‌شود. به طور کلی اینها تنها چند نمونه از gTLD ها هستند و تعداد بیشتری از آنها در دسترس هستند که هر کدام هدف یا تمرکز صنعتی خاص خود را دارند.  سایر دامنه‌های (gTLD) عبارت‌اند از:

-   net.

-   org.

-   biz.

-     aero. 

-   edu.

-   gov.

-   info.

 

دامنه‌های سطح بالای ضمانت شده (sTLD)

sTLD با نام (Sponsored Top-level Domains) و آدرس‌های وب‌سایت‌های VIP ویژه در اینترنت را شامل می‌شوند و برای سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی استفاده می‌شوند. خرید و پسوند دامنه (sTLD) قوانین خاصی دارد و نماینده انجمنی خاص آن را برای گروه‌ها یا صنایع خاصی ضمانت می‌کند.

شکل‌گیری انجمن‌ها بر اساس قومیت، ناحیه جغرافیایی، حوزه تخصص، فنی بودن و سایر موضوعات صورت می‌گیرد و توسط نمایندگی‌های خصوصی یا سازمان‌های متعهد مدیریت می‌شوند. برای مثال دامنه .aero به وسیله شرکت SITA ضمانت شده است که ثبت آن را برای اعضای صنعت حمل و نقل هوایی محدود کرده است.

دامنه‌های سطح بالای کد کشوری (ccTLD)

پسوند دامنه‌های اینترنتی کشورها (ccTLD) یا (country code Top Level Domain) عموماً برای یک کشور و یک منطقه خودمختار یا وابسته به کشور دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع دامنه‌های سطح بالا دو حرفی هستند و پسوند ir مختص کشور ایران است. از سایر دامنه‌های (ccTLD) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 .uk انگلستان

 .at اتریش

 .in هند

 .be بلژیک

 .ca کانادا

 

دامنه سطح بالای زیرساخت (ARPA)

دامنه سطح بالای زیرساخت (ARPA) یا (Infrastructure Top-Level Domain) یک دامنه ویژه TLD است که برای اهداف فنی مرتبط با زیرساخت اینترنتی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان "تست دامنه‌های سطح بالا" نیز شناخته می‌شود. این TLD ها برای ثبت دامنه عمومی در وب‌سایت‌ها به کار نمی‌روند.

در واقع دامنه ARPA برای آدرس‌دهی و مدیریت زیرساخت پروتکل اینترنت (IP)، جستجوی دامنه معکوس DNS و سایر پروتکل‌های فنی توسط IANA برای سازمان ویژه مهندسی اینترنت (IETF) و زیر نظر کارگروه معماری اینترنت (IAB) مدیریت می‌شود.

پسوند دامنه محدود شده

برخی از پسوندهای دامنه عمومی محدودیت دارند؛ یعنی افرادی که به دنبال استفاده از آن هستند تحت شرایط خاصی می‌توانند ثبت و پسوند دامنه را انجام دهند. به عنوان مثال فقط سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند از پسوند gov. استفاده کنند. در اصل تفاوت پسوند دامنه محدود شده با سایر پسوند دامنه‌ها در این است که برای اعتبار بخشی به سایت‌ها اضافه نمی‌شوند و جنبه تجاری ندارند.

دامنه‌های سطح بالا غیر رسمی

این دامنه‌های سطح بالای غیررسمی (TLD) پسوندهای دامنه به‌صورت سفارشی شده هستند که افراد به طور مستقل نسبت به انتخاب و ثبت آن اقدام می‌کنند. این دامنه‌ها توسط دو سازمان(IANA) و (ICANN) رسمیت ندارند و مدیریت نمی‌شوند.

در واقع دامنه‌های سطح بالا غیر رسمی توسط افراد یا گروه‌های خاصی به کار برده می‌شوند و آدرس‌های وب منحصر به فرد خود را دارند.

چه کسی مسئول مدیریت TLD ها است؟

مدیریت دامنه‌های سطح بالا (TLD) بر عهده دو سازمان (IANA) نهاد تخصیص آدرس‌های اینترنت و شرکت اینترنتی (ICANN) است که مدیریت سیستم دامنه‌های کد کشوری و سیستم روت سرور را بر عهده دارند.

IANA جنبه فنی TLD ها را مدیریت می‌کند. آنها مسئول مواردی مانند اضافه کردن یا حذف TLD ها از سیستم نام دامنه اینترنت هستند.

از سوی دیگر، ICANN مانند نگهبان TLD ها است و کار اصلی آن نظارت و مدیریت سیستم دامنه‌ها است تا مطمئن شوند که همه چیز منصفانه و درست اجرا می‌گردد. آنها قوانین و دستورالعمل‌هایی را برای نحوه ثبت و عملکرد TLD دارند و مراقب ثبت کنندگان نام دامنه هستند تا مطمئن شوند که کار خود را به درستی انجام می‌دهند.

چرا پسوندهای دامنه مهم هستند؟

در سال ۲۰۲۴ تحقیقات جامعی در رابطه با آخرین روند تغییرات و تحولات و تعامل بین هوش مصنوعی (AI) در زمینه رشد و چشم‌انداز تجارت دامنه توسط InterNetX و Sedo صورت گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیقات طی گزارشی به نام Report 2024. Global Domain منتشر شد. این گزارش مفاهیم و بینش‌های غنی و جدیدی را برای درک بهتر تجارت پسوند دامنه ارائه می‌دهد:

این تجارت در سال گذشته ۲.۵ درصد رشد کرده است و تعداد  358.8 میلیون دامنه پایان سال 2023 ثبت شده است. از دلایل اصلی این میزان رشد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-   افزایش سرعت دیجیتالی‌شدن تمامی بخش‌های اقتصادی و فعالیت‌های تجارت الکترونیک پس از COVID-19

-   احساس نیاز شدید کسب‌وکارها برای ایجاد هویت دیجیتالی در فضای شلوغ و رقابتی آنلاین امروزی

بنا به دلایل مذکور داشتن هویت دیجیتالی معتبر از طریق ثبت دامنه‌ها برای شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی همچنان روبه‌افزایش است.

سیر رشد و تکاملی دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD) در چشم‌انداز دنیای دیجیتال بی‌نظیر است. آمار دامنه‌های عمومی به ثبت رسیده به شرح زیر است:

-   دامنه .com به تعداد 159.6میلیون

-   دامنه .net به تعداد 13.1 میلیون

-   دامنه .org به تعداد 8 /10 میلیون

این آمار نشان دهنده سلطه چشمگیر و پایدار gTLD ها در میان مشاغل و کسب‌وکارهای اینترنتی است.بیزینس‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از دامنه‌های ccTLD و geoTLD به عنوان ابزاری قدرتمند برای برجسته نمودن هویت منطقه‌ای خود با هدف دستیابی به بازارهای خاص بین‌المللی استفاده می‌کنند.

دامنه‌های ccTLD بسیار متنوع است. تعداد 308 پسوند دامنه‌های اینترنتی ccTLD از جمله نام‌های دامنه بین‌المللی (IDN) است که فرصت‌های گسترده‌ای را برای بومی‌سازی بیزینس‌های آنلاین ارائه می‌دهد.

این استراتژی باعث می‌شود که کسب‌وکارها جایگاه منطقه‌ای پرقدرتی را بسازند تا بتوانند در بازارهایی که برند، زبان بومی یا محلی و وفاداری مشتریان در اولویت قرار دارند و نقش اساسی بازی می‌کنند، نفوذ کنند.

آمار بالا بخش کوچکی از حقایق شگفت انگیز دنیای تجاری پسوند دامنه است و با توجه به آن اهمیت پسوندهای دامنه بر هیچ کسی پوشیده نیست.

اگر می‌خواهید در بازار آنلاین حضوری قوی داشته باشید، باید یک نام دامنه مختص بیزینس خود را ثبت کنید؛ بنابراین نوع دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید هویت برند شما را به وجود می‌آورد. به این معنی که مشتریان بالقوه از طریق پسوند و نام دامنه به برند شما می‌رسند.

به همین دلیل انتخاب بهترین پسوند دامنه برای کسب‌وکار باید برند و نام تجاری شرکت یا بیزینس را منعکس کند و با مشخصات کلی کسب و کار، محصولات و خدمات باید یکپارچگی داشته باشد در این صورت به جذب کاربران بیشتری کمک می‌کند.

مثلاً اگر یک فروشگاه اینترنتی با پسوند ir دارید می‌توانید ایمیل با پسوند ir بسازید و لندینگ‌پیج را همسان با آن طراحی کنید و سایر فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ و برندینگ را با آن هماهنگ کنید.

  • امتیازاتی که از انتخاب و پسوند دامنه مناسب به دست می‌آورید به شرح زیر است:
  • -   انتخاب نام و پسوند دامنه مناسب به رشد و حضور آنلاین کسب‌وکارتان کمک می‌کند.
  • -   پسوند دامنه مرتبط با کسب و کار باعث ایجاد اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان می‌شود.
  • -   تأثیر و پسوند دامنه بر سئو چشمگیر است و پسوند دامنه‌ای که بر می‌گزینید بر کسب رتبه‌های برتر موتورهای جستجو مانند گوگل مؤثر است.
  • -   پسوند دامنه یکسان با برند ترافیک وب‌سایت را افزایش می‌دهد و شناخت و آگاهی از برند را تقویت می‌کند.
  • راهنمای انتخاب بهترین پسوند دامنه

  • انتخاب و پسوند دامنه مناسب یک گام مهم در اعتمادسازی و اعتبارسازی برند و کسب‌وکارهای آنلاین است و بازتابی از هویت تجارتتان به شمار می‌رود. هنگام انتخاب نام و پسوند دامنه باید به نکات زیادی توجه کنید تا بتوانید درست به هدف بزنید.
  • برای شناسایی بهترین نام باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
  • اسم دامنه و پسوند وب‌سایت شما دقیقاً بیانگر چه چیزی است؟
  • چه احساساتی را در کاربران بر می‌انگیزد؟
  • آیا کلمات کلیدی به‌کاررفته در آن با نام تجاری شما مطابقت دارد؟
  • اما در ادامه این مطلب نکات مهم انتخاب بهترین و پسوند دامنه برای کسب‌وکار به شرح زیر است:
  • پسوند نوع دامنه خود را مختصر، پرمعنی، به یاد ماندنی و مرتبط با حوزه کاری خود برگزینید.
  • نام دامنه خود را از کمتر از ۱۵ کاراکتر با املای بسیار ساده انتخاب کنید و کلمات سنگین و غیرمتعارف را به کار نبرید.
  • استفاده از خط‌ فاصله و اعداد را فراموش کنید.

انواع دامنه‌های سطح بالا را با توجه به حوزه کاری خود بررسی کنید. اولین قدم خرید و ثبت پسوند دامنه است برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین تجاری توصیه می‌شود پسوند دامنه .com را انتخاب کنید؛ زیرا کاربران به راحتی وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند وقتی نوبت به انتخاب پسوند اینترنتی می‌رسد، پسوند com. معتبرترین پسوند رایج در جهان است و حدود ۷۰ درصد از وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. از طرفی بسیاری از موبایل‌ها دارای کلید «com.» هستند که تایپ دامنه شما را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر می‌کند.

آخرین ترندهای برتر نام و پسوند دامنه را برای الهام گرفتن مورد بررسی قرار دهید و درباره نام دامنه انتخابی خود تحقیق کنید. در حال حاضر وب‌سایت‌های معتبری هستند که منبع ارزشمندی از نام‌ها و پسوندهای دامنه را ارائه می‌کنند.

  • قوانین و مقررات مربوط به حریم خصوصی و امنیت دامنه را مطالعه کنید.

قبل از تایید نهایی و اقدام برای ثبت دامنه مطمئن شوید که هیچ سازمان یا شرکتی قبلاً از این نام استفاده نکرده باشد.

قیمت‌های شرکت‌های ثبت کننده پسوند سایت را به خوبی بررسی کنید؛ زیرا ممکن است زمانی که نوبت به تمدید دامنه می‌رسد، نرخ‌های بالاتری را از شما دریافت کنند. در پایان به یاد داشته باشید که امروزه انواع پسوند دامنه‌های مختلف وجود دارند و تصمیم‌گیری برای انتخاب مناسب پسوند دامنه کاری چالش‌برانگیز است؛ اما نگران نباشید مهم این است که پسوند دامنه‌ای را انتخاب کنید که با کسب‌وکارتان مرتبط باشد و به راحتی در خاطره‌ها بماند.معمولاً بهترین گزینه استفاده از پسوند com. است.

ایزی وب توصیه می‌کند از شرکت‌های سرویس‌دهنده معتبر در زمینه خرید و ثبت پسوند دامنه کمک بگیرید. هر نوع دامنه‌ای را که انتخاب می‌کنید، فقط مطمئن شوید که برای کسب و کار شما مناسب و منطقی باشد.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.