ایزی وب شبکه دانش بلاگ هر آن چیز که باید دربارهی فریم ورک لاراول بدانید
Skip Navigation Links.

هر آن چیز که باید درباره‌ی فریم ورک لاراول بدانید.

دوشنبه، 05 شهریور 1403

هر آن چیز که باید درباره‌ی فریم ورک لاراول بدانید.

فریم‌ورک لاراول یکی از ساختارهای نرم‌افزاری زبان برنامه‌نویسی محبوب PHP است و ویژگی‌های منحصر به فردی مانند قواعد دستوری ساده و ساختار ماژولار دارد که آن را از سایر فریم‌ورک‌های PHP برجسته می‌کند و در توسعه برنامه‌های بسیار پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این  در ایزی وب  مقاله کاربرد، مزایا و معایب و همچنین ویژگی‌های فریم‌ورک لاراول را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فریم ورک چیست؟

فریم‌ورک به چارچوب نرم‌افزاری می‌گویند که برای طراحی و توسعه برنامه‌ها، اپلیکیشن و طراحی وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. فریم‌ورک ساختاری از پیش آماده است و کدنویسان در فرایند توسعه برنامه‌ها نیازی ندارند که همه چیز را از اول شروع کنند. هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی فریم‌ورک‌های مرتبط با خود را دارند که هر کدام از آنها برای انجام دادن کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فریم ورک لاراول چیست؟

فریم‌ورک لاراول (Laravel Framework) یکی از پرکاربردترین فریم‌‌ورک بک اند PHP است و در مدت زمان کوتاهی توانسته است توجه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را در توسعه برنامه‌های پیچیده و دشوار  و مدرن تحت وب جلب کند. این فریم‌‌ورک کد باز (Open source) بر اساس معماری MVC (مدل-نما-کنترل‌گر) به صورت رایگان به بازار عرضه شده است و امکانات بسیار زیادی را در دسترس برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. در واقع این فریم‌ورک با هدف ساده‌تر کردن فرایند توسعه برنامه‌ها با استفاده از قواعد دستوری آسان و ساختار ماژولار و سایر ویژگی‌ها منتشر شده است و به تقویت خلاقیت و توانمندی برنامه‌نویسان کمک می کند. به همین دلیل  آنها نیز به دلیل سهولت استفاده از کار کردن با آن بسیار لذت می‌برند.

لاراول به عنوان یک چارچوب منبع باز مد روز بیش از هفتاد هزار ستاره در  GitHub دارد و به یک مهارت مورد تقاضا در بازار کار تبدیل شده است. اگر به دنبال یادگیری لاراول (Learning Laravel) هستید باید به برنامه‌نویسی (PHP programming) مسلط باشید. یعنی یادگیری این زبان برنامه‌نویسی پیش نیاز آموزش لاراول است.

تاریخچه فریم ورک لاراول چیست ؟

فریم ورک لاراول توسط تیلور اوتول (Taylor Otwell) ساخته شد و اولین نسخه آزمایشی آن در ۹ ژوئن ۲۰۱۱ در دسترس قرار گرفت و پس از یک ماه بعد نسخه تکمیلی آن منتشر شد. تاریخ انتشار نسخه‌های بعدی فریم‌ورک لاراول با اضافه کردن ویژگی‌های جدید به شرح زیر است:

-         لاراول ۲ در سپتامبر ۲۰۱۱ با ویژگی کنترل‌گر MVC در لاراول (MVC in Laravel) و سیستم قالب‌بندی به نام Blade.

-   لاراول ۳ در فوریه سال ۲۰۱۲ با ویژگی مهم واسط خط فرمان.

-   لاراول ۴، بر پایه کدهای Illuminate در می سال ۲۰۱۳ با امکانات migrate ، ارسال به ایمیل به چند روش متفاوت، پشتیبانی از حذف شدن با تاخیر رکوردهای بانک اطلاعاتی.

-   لاراول ۵ در فوریه سال ۲۰۱۵ از امکانات این نسخه پشتیبانی از برنامه‌ریزی برای دوره اجرای وظایف از طریق پکیج Scheduler بود.

در حال حاضر هر ۶ ماه یکبار نسخه جدیدی از لاراول منتشر می‌شود و لاراول ۱۰ آخرین نسخه است. جزئیات مربوط به هر یک از نسخه‌های لاراول در سایت لاراول قابل رویت است.

قابلیت‌ها و مزایای فریم ورک لاراول چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فریم‌ورک قدرتمند لاراول قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر فریم‌ورک‌های فرانت‌اند است و به این ترتیب طراحی و توسعه و سازماندهی وب‌سایت‌ها، وب اپلیکیشن‌ها و سایر برنامه‌ها امکان‌پذیر می‌شود. ویژگی‌های لاراول آن را به یک فریم‌ورک جادویی تبدیل کرده است و روزبه‌روز بیشتر می‌شود. از بهترین امکانات لاراول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-معماری  (Model-View-Controller)

فریم‌ورک لاراول از الگوی معماری MVC برای ساخت برنامه‌های تحت وب پیروی می‌کند. این الگو مجموعه‌ای از قوانین دستوری ساده‌ای است که باعث جداسازی لایه‌های مختلف برنامه می‌شود و قابلیت مقیاس‌پذیری (Scalability) و نگهداری را در ساخت و توسعه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آسان‌تر می‌کند. در واقع الگوی Laravel MVC به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا نظم و ثبات را در کدهای بدون ساختار به وجود بیاورند.

2-Artisan CLI در لاراول (Artisan CLI in Laravel)

این ویژگی به توسعه‌دهندگان در انتقال و مدیریت پایگاه‌های داده کمک می‌کنند تا بتوانند مواردی مثل کدنویسی دیگ بخار، کنترلرها، مدل‌ها و غیره را تولید کنند. Artisan CLI، توسعه وب (Web development) را به لطف کدنویسی و ویژگی‌های مدیریت پایگاه‌داده با ارائه چند دستور مختصر آسان‌تر می‌کند؛ یعنی یک توسعه‌دهنده می‌تواند به‌جای نوشتن کد boilerplate یا راه‌اندازی یک پایگاه‌داده، روی ایجاد برنامه‌نویسی منطقی (Logic Programming) تمرکز کند.

3-احراز هویت داخلی(Built-In Authentication)

لاراول با استفاده از چند دستور Artisan فرایند احراز هویت داخلی را آسان‌تر می‌کند؛ یعنی می‌توانید احراز هویت منطقی و قابل اعتماد و قوی را برای ثبت نام و سایر موارد دیگر در برنامه یا وب‌سایت خود تنظیم کنید.

4-موتور قالب بندی Blade

Blade Template Engine یک ابزار قدرتمند در لاراول است و به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی و سریع‌تر موارد زیر را ایجاد و مدیریت کنند:

-          مدل‌سازی داده (Data Modeling)

-         پردازش و طبقه‌بندی تگ‌های HTML

-         مسیریابی (Routing) و Cache کردن

-         ادغام با سایر فریمورک‌های فرانت اند مانند React و Vue

Eloquent ORM در لاراول

 ORM یا (Eloquent ORM in Laravel) یک ابزار مدیریت یا روش کار با پایگاه داده (دیتابیس) در برنامه‌نویسی است و به عنوان بخشی از چارچوب لاراول شناخته می‌شود که تعامل داده‌ها، انتقال (Migration)  و کوئری‌ها را آسان‌تر می‌کند. در این سیستم هر یک از جداول دیتابیس یک مدل متناظر دارد که می‌توانید از آن برای تعامل با جدول استفاده کنید و علاوه بر بازیابی رکوردها از جدول، امکان درج، به‌روزرسانی و حذف رکوردها را نیز فراهم می‌کند.

 Redis

ردیس یک ساختار ذخیره‌سازی داده در حافظه اصلی است که به عنوان سرور ساختار داده نیز شناخته می‌شود؛ زیرا از انواع داده شامل اعداد (Number)، لیست‌ها (List)، تاپل‌ها (Tuple)، رشته‌ها (String)، مجموعه‌ها (Set) و لغت‌نامه‌ها (Dictionary) می‌شوند، حمایت می‌کند. در واقع لاراول با استفاده از Redis به عنوان کش برای ذخیره‌سازی موقت داده‌ها پشتیبانی می‌کند.

ذخیره داده‌ها در Redis باعث افزایش سرعت در درخواست‌های پایگاه‌داده و بازخورد می‌شود و بازیابی داده‌ها را سریع‌تر می‌کند. این موضوع به نوبه خود باعث می‌شود برنامه‌های وب شما سریع‌تر اجرا شوند.

جامعه لاراول (Laravel community)

جامعه لاراول به دلایل مختلفی شناخته شده و معتبر است و اعضای آن همیشه برای کمک به یکدیگر حاضر هستند. طرف‌داران، برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان به لاراول در توسعه و ساخت برنامه‌ها به سوالات پاسخ می‌دهند و همچنین اشکالات و ابهامات تازه‌کاران یا افراد حرفه‌ای را برطرف می‌کنند. به همین دلیل این جامعه روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و رشد می‌کند و به عنوان یک منبع ارزشمند اطلاعاتی به سایر اعضا خدمت‌رسانی می‌کند.

پکیج‌های لاراول (Laravel packages)

کتابخانه لاراول ابزارها و امکانات زیادی را برای توسعه نرم‌افزارها و برنامه‌ها به کاربران خود هدیه می‌دهد.  بهترین پکیج‌های پیش‌فرض لاراول عبارت‌اند از:

  •  Cashier
  •  Envoy
  • Passport
  • Scout
  • Socialite
  • Telescope
  • Horizon

·        محبوب‌ترین پکیج‌های لاراول به شرح زیر است:

  •  Spatie
  • Ignition
  • Laravel DebugBar
  • Laravel Auditing
  • Laravel User Verification
  • Laravel Backup
  • Socialite
  • Laravel Mix
  • No Captcha
  • Eloquent Sluggable  
  • Migration Generator
  • Entrust
  •  Laravel GraphQL

·      بهترین پکیج‌های لاراول برای سئو سایت 

  • Laravel Meta Manager
  • SEOTools 
  •  AutoMeta 
  •  Laravel SEOable
  •  Laravel-SEO

·        بهترین بسته‌های لاوارل برای سیستم مدیریت محتوا

  •  Voyager
  •  Orchid
  • LaraAdmin

لاراول چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد لاراول یک فریم‌ورک متن باز مبتنی بر PHP است و توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند برنامه‌های وب و طراحی سایت را سریع‌تر انجام دهند. این فریم‌ورک هزاران کد PHP از قبل نوشته شده را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد و آنها می‌توانند وقت و انرژی خود را روی سایر اهداف متمرکز کنند.

لاراول طیف گسترده‌ای از عملکردها (Performance) را مانند CodeIgniter و Yii را در خود جای‌داده است. در مجموع اگر یک برنامه‌نویس مبتدی یا حرفه‌ای زبان برنامه‌نویسی PHP هستید لاراول زندگی کاری شما را بسیار آسان‌تر می‌کند به این شرط که در نحوه استفاده از آن تسلط داشته باشید. این فریم‌ورک دارای کتابخانه‌ها و ماژول‌های داخلی است که بدون نیاز به نوشتن هر قطعه کد از ابتدا، به بهبود عملکرد برنامه شما کمک می‌کند.

چرا لاراول مهم است؟

محبوبیت لاراول بر هیچ‌کسی پنهان نیست؛ چون این فریم‌ورک دوست داشتنی مزایا، ویژگی‌ها و امکانات زیادی (جلسات، مسیریابی، احراز هویت و حافظه پنهان، تزریق Dependency قدرتمند) را برای راحتی و سرعت‌بخشیدن به توسعه وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است.

طبق آمار وب‌سایت builtwith :

1.   2,227,088 وب‌سایت مشتریان لاراول هستند.

2.   ۱,۰۵۸,۷۴۹ وب‌سایت با استفاده از لاراول توسعه‌یافته‌اند.

3.   ۱۱,۳۳۱ وب‌سایت در ایران توسط لاراول ساخته شده‌اند.

4.   بیشتر از ۳۵ هزار توسعه‌دهنده در سراسر جهان قدردان این فریم‌ورک قدرتمند هستند.

لاراول ویژگی‌های ظریفی را ارائه می‌دهد که تمام جنبه‌های موارد استفاده روزمره برنامه‌نویسان را به راحتی پوشش می‌دهد و شما با استفاده از آن از تجربه خلاقانه و لذت بخشی برخوردار می‌شوید.

لاوارل چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای لاراول (Applications of Laravel) بسیار زیاد است؛ اما در درجه اول برای اسکریپت‌نویسی سمت سرور استفاده می‌شود؛ یعنی به طور خودکار برخی از بخش‌های کدهای پرکاربرد را تولید می‌کند و به این شکل در صرفه‌جویی زمان بسیار مؤثر است؛ یعنی برنامه‌نویسان نیازی ندارند که همه چیز را از اول کدنویسی کنند. مهم‌ترین کاربردهای لاراول به شرح زیر است:

-         برنامه‌نویسان برای ساخت و توسعه وب‌سایت‌های بزرگ، پیچیده، مدرن و پویا از این فریم‌ورک قدرتمند استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال لاراول در طراحی سایت فروشگاهی کاربرد فراوانی دارد.

-         از لاراول می‌توان در توسعه وب اپلیکیشن‌های قدرتمند تحت وب استفاده کرد مواردی نظیر طراحی تعاملی سایت، طراحی ریسپانسیو، طراحی اختصاصی سیستم‌های مدیریت محتوا و غیره از جمله موارد استفاده از لاراول است.

-         یکی دیگر از کاربردهای لاراول ساخت APIهای وب است و در طراحی برنامه‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌های تحت وب و غیره کاربرد فراوانی دارد.

-         لاراول در توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر گزینه مناسبی است؛ زیرا امکانات زیادی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

-         از لاراول می‌توان در ساخت سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و همچنین وردپرس و Drupal نیز استفاده می‌شود.

-         یکی دیگر از کاربردهای اصلی لاراول در ایجاد اتوماسیون تجارت الکترونیک (E-Commerce) است که در فروشگاه‌های آنلاین و برای فراهم آوردن قابلیت‌های پرداخت و سفارشات و غیره از آن استفاده می‌کنند.

-         برنامه‌نویسان در ساخت نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری و تجاری مانند سیستم‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تأمین و نرم‌افزارهای حسابداری و فروش از لاراول کمک می‌گیرند.

مزایا فریم ورک لاراول

مزایای لاراول (Benefits of Laravel) و ویژگی‌های آن دلیل اصلی محبوبیت و پرکاربردی بودن آن است. این مزایای عبارت‌اند از:

-         سیستم مسیریابی

این فریم‌ورک بهترین سیستم سیستم‌های مسیریابی (Routing System) را در خود جای داده است.

-         مدولار

فریم‌ورک لاراول دارای بیش از ۲۰ کتابخانه داخلی و ماژولار است که به تقویت عملکرد برنامه وب شما کمک می‌کند و هر یک از ماژول‌ها با (Composer dependency manager) در لاراول یکپارچه هستند و روند به‌روزرسانی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

-         سهولت استفاده

فریم‌ورک لاراول داکیومنت‌های کاملی دارد و سیستم آموزشی مفصل آن بسیار ساده و آسان است. به همین دلیل برنامه‌نویسان از یادگیری آن لذت می‌برند.

-         امنیت سایبری (Cyber Security)

لاراول سیستم‌های امنیتی پیشرفته دارد و در برابر حملات سایبری و رخنه‌گرها به خوبی عمل می‌کند.

-         سرعت عملکرد بالا

ویژگی‌های مثل (Migration) و (Eloquent ORM) در لاراول باعث شده است که ساخت و توسعه همه پروژه‌های کوچک و بزرگ با سرعت بالایی انجام شود.

از طرفی با استفاده از ابزارهای متعدد مثل(Artisan) و قابلیت‌های (auto-loading) سرعت کدنویسی نیز بیشتر می‌شود.

-         پشتیبانی از دیتابیس‌های مختلف

این فریم‌ورک قابلیت پشتیبانی از انواع پایگاه‌داده نظیر MySQL، SQL Server و PostgreSQL را داراست.

-         قابلیت Sync شدن با ایمیل‌ها

اگر می‌خواهید به برنامه یا وب‌سایت خود قابلیت ایمیل را اضافه کنید. لاراول به راحتی با انواع سیستم‌های ایمیل سازگار است و شامل کلاس ایمیلی است که به ارسال ایمیل با محتوای غنی و پیوست‌ها از برنامه وب‌سایت شما کمک می‌کند و همه این کارها را بدون نیاز به کدنویسی از ابتدا به صورت یکپارچه انجام می‌شود.

-         اعتبارسنجی قدرتمند با Validation

لاراول سیستم اعتبارسنجی قوی دارد و اجرای قوانین اعتبارسنجی برای فیلدها به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

-         نصب و سفارشی‌سازی آسان

یکی دیگر از مزیت‌های برجسته لاراول نحوهٔ نصب و سفارشی‌سازی آسان آن است و در کمترین زمان به راحتی میسر می‌شود.

معایب فریم‌ورک لاراول

با وجود مزیت‌های باورنکردنی لاراول، معایبی نیز وجود دارند که برنامه‌نویسان را با چالش روبرو می‌کنند. برخی از معایب فریم‌ورک لاراول به شرح زیر است:

·        فریم‌ورک سبک

این فریم‌ورک طیف وسیعی از ویژگی‌های داخلی دارد بااین‌حال در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌ها ویژگی‌های آن کمتر است.

·        هزینه‌های توسعه با فریم‌ورک لاراول بالاست.

این فریم‌ورک رایگان است؛ اما هزینه‌های توسعه برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها با توجه به نیازهای روز و سطح سفارشی‌سازی با آن بالا است.

·        پشتیبانی لاراول محدود است.

متأسفانه پشتیبانی از لاراول به راحتی سایر فریم‌ورک‌ها نیست و توسعه‌دهندگان به سختی می‌توانند از نرم‌افزار پشتیبانی کنند در نتیجه زمان خرابی سیستم را افزایش می‌دهد.

·        همیشه در حال به‌روزرسانی

لاراول با به‌روزرسانی‌های مکرر در بازار عرضه می‌شود که عالی است، اما نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار به سرعت باگ می‌شوند و همچنین توسعه‌دهندگان لاراول ممکن است هنگام به‌روزرسانی نسخه‌های جدید چارچوب با چالش‌هایی مواجه شوند.

در پایان، کاملا واضح است که چرا از لاراول به عنوان برترین فریمورک PHP توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌شود. این ساختار روند  طراحی و توسعه  وب‌سایت‌های جذاب، مدرن و پویا را سریع‌تر و بهتر می‌کند. صرف نظر از اینکه شما یک برنامه‌نویس مبتدی هستید یا حرفه ای، لاراول تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند.

اگر نمی‌دانید چگونه این فرآیند را برای طراحی وب‌سایت شروع کنید، با بهترین شرکت ارائه دهنده طراحی وبسایت ایزی وب به عنوان شریکی امن و معتمد تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.