کال تو اکشن یکی از قدرتمندترین رویکردهای بازاریابی در سایتها و شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام فراخوان برای اقدامی قانع کننده به مخاطبان با نام (CTA) است. در واقع کال تو اکشن به معنای متقاعد کردن کاربران به منظور کلیک کردن روی محتوایی است که برای آنها ضروری و حائز اهمیت باشد. یک کال تو اکشن جذاب افراد را راهنمایی میکند که دست به اقدامی مثل خرید، اشتراک، سفارش یا هر فعالیت دیگری که در خدمت کسبوکار است، بزنند.
ایزی وب ارائه دهنده خدمات طراحی سایت شما را راهنمایی میکند تا بتوانید کال تو اکشن خلاقانه برای سایت یا پیج اینستاگرام خود خلق کنید.
اهمیت و کاربرد CTA یا Call to action چیست؟
کال تو اکشن عبارتی است که مخاطبان را ترغیب میکند تا در صفحات وبسایت، لندینگپیجها، ایمیل یا تبلیغات شما مثلاً پر کردن فرم (ثبت نام، عضویت یا خبرنامه) اقدام یا رفتار مورد نظر را انجام دهند. CTA ها اغلب به شکل متون، تصاویر، دکمه کال تو اکشن یا لینکها هستند که کاربر را به مرحله بعدی هدایت میکنند.
در پاسخ به سؤال کال تو اکشن اینستاگرام چیست میتوان گفت فراخوانی کاربران برای انجام کاری خاص از سوی شما در قالب جملات، دکمهها، لینکها، تصاویر و ابزارکها را کال تو اکشن اینستاگرام میگویند.
کال تو اکشن اینستاگرام در شکلهای مختلفی مثل (اکنون خرید کنید)، (بیشتر بدانید)، (ثبت نام کنید) و غیره هستند که میتوانند به پستها، ویدئوها، استوریها، تبلیغات یا ریلز اینستاگرام اضافه شوند. Call to action از آن جهت بسیار مهم است که به طور چشمگیری بر موفقیت استراتژیهای بازاریابی و کمپینهای تبلیغاتی به خصوص نرخ تبدیل (Conversion Rate) ، فروش و جذب سرنخها (لید) مؤثر است.
برای درک بیشتر اهمیت کال تو اکشن به آمار زیر که توسط سایت Wisernotify منتشر شده است نگاهی بیندازید.
- یک کال تو اکشن واضح و مشخص نرخ تبدیل را تا ۱۶۱ درصد افزایش میدهد.
- قرار دادن دکمه کال تو اکشن در انتهای صفحات محصول باعث افزایش ۷۰ درصدی نرخ تبدیل میشود.
- CTA های شخصیسازی مطابق با خواسته کاربران ۲۰۲% بهتر از CTA های اصلی عمل میکنند.
- هرچقدر اندازه دکمه CTA بزرگتر باشد نرخ کلیک را تا ۹۰ درصد تقویت میکند.
- بهینهسازی CTA برای دستگاههای تلفن همراه نرخ تبدیل را تا ۳۲.۵٪ بهبود میبخشد.
- ایجاد احساس فوریت به CTA ها، مثل پیشنهادهای با زمان محدود، نرخ تبدیل را تا ۳۳۲٪ بالا میبرد.
- اگر رنگ دکمه کال تو اکشن را تغییر دهید تبدیلها تا ۲۱ درصد بیشتر میشود.
مزایای داشتن کال تو اکشن حرفهای چیست؟
آمار بهدستآمده نشان میدهد که CTA حرفهای نرخ تبدیل را ۱۶۱ درصد افزایش میدهد و هر چقدر این کال تو اکشن خلاقانه و مختصر باشد مشتریان بیشتری به دعوت شما جواب میدهند. از مزایای برجسته کال تو اکشن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- نرخ تبدیل را به طور مؤثری افزایش میدهد.
۲- تعامل و مشارکتپذیری کاربران را در سایت یا شبکههای اجتماعی تقویت میکند.
۳- تجربه کاربری (UX) را بهبود میبخشد.
۴- آگاهی از برند را برای شناخت بیشتر آن در فضای آنلاین بالاتر میبرد.
5- فرایند تصمیمگیری برای کاربران نیز آسانتر میشود.
انواع CTA و کال تو اکشن در فضای آنلاین
درحالیکه CTA ها مهم و ضروری هستند؛ اما راه یکسانی برای دعوت به اقدام وجود ندارد به ویژه زمانی که کاربران، مشتریان و سرنخهای مختلفی وارد سایت یا پیج اینستاگرام میشوند. به همین علت لازم است انواع CTA را برای دستیابی به نتایج بهتر مورد استفاده قرار دهید.
-
کال تو اکشن تولید سرنخ (Lead Generation CTA)
سرنخها روشی هستند که از کاربران دعوت میکنند تا در یک خبرنامه ثبت نام کنند یا منبعی را دانلود کنند به همین دلیل از عباراتی مانند (ثبت نام در خبرنامه ما)، (دانلود راهنمای رایگان)، (اکنون ثبتنام کنید) و موارد دیگر میتوانید استفاده کنید.
-
کال تو اکشن پرورش سرنخ (Lead Nurturing CTA)
این نوع فراخوان در زمینه ارتباط با مشتریان بالقوه و ایجاد اعتماد در آنها به کار میرود و به عنوان یک فرایند حیاتی بر ارتباط موثر با مخاطبان از ورود به قیف فروش تا خرید محصول متمرکز است. به زبانی سادهتر این CTA ها با استفاده از یک پیام کاربران را در مراحل مختلف قیف فروش راهنمایی میکنند تا عمل خرید محصول را انجام دهند؛ بنابراین عباراتی مانند (بیشتر بیاموزید)، (مطالعات موردی ما را بخوانید)، (دانلود منابع اضافی) و موارد دیگر را برای پرورش سر نخها به کار میبرند.
-
کال تو اکشنهای تبدیل فروش (Sales Conversion CTA)
پس از اینکه در پیج یا صفحات وبسایت خود از کال تو اکشن پرورش سر نخ استفاده کردید، حالا باید آنها را به CTA مشتری تبدیل کنید. این نوع از کال تو اکشنها بر روی فروش بیشتر فعالیت دارد و آنها را به خرید محصولات یا خدمات تشویق میکند یا به اصطلاح معامله فروش را میبندد. عباراتی مثل (اکنون بخر)، (افزودن به سبد خرید) و غیره از نوع CTA تبدیل فروش هستند.
-
کال تو اکشن بیشتر بخوانید (Read More CTA)
این نوع CTA ها بر بیشتر بخوانید تمرکز دارند و کاربران را به خواندن مقالات، مطالب آموزشی، مفید و سرگرمکننده تشویق میکنند. در واقع از کال تو اکشنهای بیشتر بخوانید در بازاریابی محتوا استفاده میکنند و معمولاً عباراتی مانند (بیشتر بخوانید)، (به خواندن ادامه دهید)، (بیشتر بدانید) و سایر موارد در انتهای محتوا و مقالات نمایش داده میشود.
-
کال تو اکشن شبکههای اجتماعی (Social Sharing CTA)
CTA اشتراکگذاری مطالب شبکههای اجتماعی در قالب دکمههایی همراه با متن طراحی میشوند که از کاربران میخواهد تا محتوای صفحه یا پیج را با دوستان، خانواده و افراد دیگر به اشتراک بگذارند به این ترتیب آنها با برند و کسبوکار شما تعامل میکنند. عباراتی نظیر (اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی) و (ما را دنبال کنید)، (برای توییت کلیک کنید) از جمله کال تو اکشن شبکههای اجتماعی به شمار میروند.
-
کال تو اکشن تبلیغاتی (Promotion CTA)
چنانچه میخواهید رویدادی یا محصول و خدمتی را تبلیغ کنید، میتوانید از انواع CTA های تبلیغکننده استفاده کنید. آنها به وضوح از مخاطبان دعوت میکنند تا برای معرفی محصول و کسب اطلاعات بیشتر اقدامات خاصی را انجام دهند. به عنوان عباراتی همچون (ثبت نام کنید) و (دریافت ۲۰ درصد تخفیف)، (ثبت نام برای وبینار) را میتوان نام برد.
-
کال تو اکشن کشف محصول (Product Discovery CTA)
انواع دکمههای CTA برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طیف خاصی از محصولات نوشته میشود. در واقع کاربران مشتاق به سمت کشف اطلاعات جدید یک محصول هدایت میشوند. جملاتی مانند (ویژگی محصولات جدید) از این نوع CTAها محسوب میشوند.
-
کال تو اکشن چت آنلاین یا تماس با ما (Contact Us CTA)
انواع کال تو اکشن تماس با ما برقراری ارتباط مخاطبان را با شما آسانتر میکند؛ یعنی کاربران میتوانند:
- سوالات خاص خود را بپرسند.
- بازخورد ارائه دهند.
- درخواست پشتیبانی کنند.
- در مورد محصولات و خدمات پرس و جو کنند.
عباراتی مثل (تماس با پشتیبانی)، (بازخورد بدهید) و (همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید) و غیره راههای بسیار خوبی برای تشویق کاربران به تماس است.
-
کال تو اکشن پیشنهاد محدود (Limited Offer CTA)
انواع مختلفی از این CTA پیشنهادهای متنوعی را به کاربران ارائه میکنند و احساس فوریت یا اقدام سریع را در آنها به وجود میآورند. یعنی مخاطب حس میکند اگر اقدام لازم را انجام ندهد، فرصت مناسبی را برای خرید یک محصول خوب از دست میدهد. جملاتی نظیر (عجله کنید فروش به زودی تمام میشود)، (دو تا بخر، یکی را تا جمعه رایگان دریافت کن) و غیره برای جلب توجه بازدیدکنندگان به کار میرود.
-
کال تو اکشن دانلود(Download CTA)
اگر میخواهید محتوای خاصی را به طور انحصاری در سایت یا پیج اینستاگرام خود ارائه کنید با استفاده از Download CTA شانس شما برای افزایش نرخ تبدیل بسیار زیاد خواهد بود. این نوع CTA ها مشتریان را برای دانلود محتوای خاص و رایگان در ازای دریافت اطلاعات تماس و سایر جزئیات تشویق میکند. عباراتی مانند (دانلود کتاب الکترونیکی) و (اکنون نسخه رایگان خود را دریافت کنید) نقش مهمی در تاثیرگذاری بر مشتریان بالقوه دارند.
راهنمای نوشتن و طراحی دکمه CTA تاثیرگذار
آیا آماده هستید راز موفقیت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید؟ نوشتن یک کال تو اکشن متقاعدکننده و مختصر برای سایت یا کال تو اکشن در استوری اینستاگرام نیاز به خلاقیت و ایدهپروری دارد و کار سختی نیست.
کافی است که قدرت کلمات را در درک کنید آنها قلب و روح مخاطبان را به لرزه در میآورند. واژهها در کنار یکدیگر و در قالب یک جمله ترغیبکننده ولوله به پا میکنند و مخاطبان ناخودآگاه به سمت آن جذب میشوند؛ اما جادوی واقعی زمانی اتفاق میافتد که دکمهها، لینکها، تصاویر و حتی ویدئوهای کال تو اکشن را هنرمندانه به کار ببرید حتی اگر زمان زیادی نیاز داشته باشد.
1-جملهبندی
در هنگام نوشتن عبارات سعی کنید جملهبندی خود را واضح، مختصر و واقعبینانه در حد ۵ کلمه استفاده کنید.
2-رنگ
بهترین زنگ برای دکمه CTA رنگ متضاد با پس زمینه است. طبق مطالعه انجام شده در Hubspot دکمههای قرمز ۲۱ درصد عملکرد بهتری نسبت به دکمههای سبز رنگ دارند.
3-سایز CTA
همیشه به یاد داشته باشید حفظ تعادل بین محتوای صفحه و کال تو اکشنها بهترین رویکرد برای موفقیت است اگر از اندازههای بزرگ استفاده کنید محتوا و سایر عناصر تحتالشعاع قرار میگیرند و استفاده از فضای سفید توجه کاربران را به دکمه یا عبارات call to action جلب میکند.
بهترین روشها در طراحی CTA
دکمههای CTA رایجترین شکل فراخوانی و دعوت به اقدام است که معمولاً در لندینگپیجها و ایمیلها به کار میروند. به گفته وبسایت Copyblogger استفاده از این دکمهها نرخ کلیک را تا ۴۵ درصد افزایش میدهد. کال تو اکشنهای سفارشیسازی شده باعث میشود کاربران راحتتر آن را بشناسند و روی آن کلیک کنند.
1-کال تو اکشن هایپرلینک
لینکهای CTA در داخل متنها استفاده میشود و کاربر را به صفحه یا منابع دیگری راهنمایی میکند. آنها ظریف اما بسیار کارساز هستند. کارشناسان ایزی وب توصیه میکنند که لینکهای CTA را در پستهای وبلاگ خود درج کنید؛ زیرا به گزارش HubSpot این کار ۱۲۱ درصد نرخ تبدیل را در مقایسه با تبلیغات بنری افزایش میدهد.
2- کال تو اکشنهای تصویری
این نوع از CTA ها به شکل تصاویری هستند که با عبارات ترکیب میشوند و توجه مخاطبان را به طور چشمگیری جلب میکند و معمولاً در بنرها یا منوهای کناری قرار دارند.
مناسبترین محل برای گذاشتن CTA در وبسایت
محل قرار گیری CTA نقش مهمی در اثربخشی آن دارد. کال تو اکشن را در محلی مرتبط با زمینه انتخاب کنید تا کاربر به طور طبیعی آن را دنبال کند. مثلاً یک دکمه CTA بعد از یک پست وبلاگ به آن اضافه میشود تا خوانندگان را برای رفتن به مراحل بعدی تشویق کنند. معمولاً این دکمهها با محتوای پست وبلاگ مرتبط هستند و اطلاعات بیشتری در مورد موضوع ارائه میکنند.
صفحات محصول یکی دیگر از قسمتهایی است که CTA ها در آن زیاد به چشم میخورند. یک CTA برجسته مانند دکمه (افزودن به سبد خرید) یا (همین حالا بخرید) برای ترغیب مشتریان به خرید کردن ضروری است و باید از نظر بصری جذاب، شهودی و با صفحه اصلی به طور یکپارچه ترکیب شود. آمار میگوید که مناسبترین محل برای گذاشتن CTA در وبسایت، انتهای صفحه محصول است و نرخ تبدیل را ۷۰ درصد افزایش میدهد. اگر چه جای دکمهها یا عبارات CTA در بالای صفحات است اما مردم قبل از توجه به آن ترجیح میدهند محتوا را مطالعه کنند.
درواقع انواع CTA بیانگر ارزشها، مزایا و ویژگیهای محصولات یا خدمات هستند؛ بنابراین آنها را باید برجستهسازی کنید و در بیش از یک بخش مانند بالای صفحه، وسط یا انتهای آن به نمایش بگذارید؛ زیرا لازم است مطمئن شوید که تمامی کاربران CTAها را به خوبی میبینند.
راهکار موفقیت بیشتر: تست A/B کال تو اکشن
با استفاده از تست A/B دو ورژن از المانهای مختلف و CTA ها در یک صفحه از وبسایت با یکدیگر قیاس میشوند. یعنی این تکنیک نشان میدهد کدام یک از کال تو اکشنها بهتر عمل میکند و بازدهی مناسبتری دارد. مثلاً دکمههای CTA در مقابل متن کال تو اکشن بهتر است یا خیر. در این تست هر دوی کال تو اکشنها به نیمی از بازدیدکنندگان نمایش داده میشود و پس از انجام تست، نتایج به دست آمده نشان میدهد که کدام یک از آنها عملکرد بهتری دارد و باعث افزایش نرخ تبدیل میشود.
در نهایت یادآوری میکنیم که استفاده از انواع CTA باید مستقیماً با استراتژی بازاریابی کلی شما همسو و هماهنگ باشد تا بتواند سرنخها، نرخ تبدیل، فروش، اشتراکگذاری مطالب و آگاهی از برند و سایر موارد را به طور موثری افزایش دهد.